De ce nu reusesc sa slabesc?

Publicat: 04 Ianuarie 2010 | Actualizat: 05 Ianuarie 2010
Autor: SfatulMedicului

Nu reusesti sa dai jos surplusul ponderal oricat te-ai chinui?


Iata de ce pentru unii dintre noi este mai greu sa scapam de kilogramele in plus. Ti se pare ca te chinui mai mult decat celelalte persoane sa scapi de surplusul de greutate, si ca te ingrasi mai repede decat ceilalti, chiar daca tii cu sfintenie o dieta? In cazul unora dintre noi, mostenirea genetica si variabilitatea fiziologica sunt cauzele care determina tendinta de ingrasare.

Aceste persoane sunt de regula femei cu o anumita zestre genetica. Pana in urma cu 100 de ani se considera ca surplusul ponderal este un avantaj,asigurand supravietuirea femeilor in timpul perioadelor de foamete si molima si era un semn de fertilitate. Nutritionistii sustin ca in cazul persoanelor supraponderale putem vorbi atat despre o cauzalitate de tip genetic, cat si despre rolul factorilor de mediu in aparitia tendintei de ingrasare.

Astfel, intr-un mediu social sau familial in care activitatea fizica este parte din rutina zilnica tendinta de ingrasare a unei persoane are mai putine sanse de a se manifesta. Nutritionistii considera ca traim intr-o societate care incurajeaza tacit tendinta la obezitate a populatiei: oamenii mananca din ce in ce mai multe calorii zilnic in conditiile in care cheltuiala energetica individuala este din ce in ce mai redusa, ducand astfel la aparitia obezitatii. Iata cateva motive care ar putea explica de ce eforturile tale de a slabi nu dau rezultatele scontate:

Metabolismul bazal scazut si eficienta metabolica ridicata

Daca aveti un nivel redus al metabolismului bazal, organismul va cheltui mai putine calorii pentru a mentine functiile principale ale organismului atunci cand sunteti in stare de repaus. O eficienta metabolica ridicata reprezinta capacitatea de a arde mai putine calorii pentru a realiza un anumit efort motor dat fiind marca unui organism cu un randament energetic mai bun.

Aceste particularitati pot explica, conform parerilor specialistilor, o diferenta de pana la 10 kilograme, adica intervalul de greutate dintre un normoponderal si o persoana supraponderala. Nutritionistii sustin insa ca obezitatea nu poate fi explicata doar pe baza diferentelor ratelor de metabolism, cel mai probabil in cazul obezitatii fiind implicate aportul alimentar exagerat si activitatea fizica redusa.

Sexul feminin

Exista mai multe motive pentru care tendinta femeilor de a se ingrasa este mai mare decat cea a barbatilor. In primul rand, barbatii au o masa musculara mai dezvoltata comparativ cu cea a femeilor si un procent de grasime corporala mai redus. Tesutul muscular arde in conditii de repaus mai multe calorii decat tesutul adipos. Acest aspect explica de ce barbatii au o rata mai mare a metabolismului bazal decat femeile, reusind astfel sa arda mai multe calorii in repaus.

In al doilea rand, femeile depun kilogramele in plus la nivelul soldurilor,feselor si picioarelor, in timp ce barbatii au tendinta de a stoca surplusul ponderal la nivelul abdomenului. Grasimea abdominala este mult mai usor de mobilizat in cazul in care cresc necesitatile energetice ale organismului, ceea ce face ca grasimea abdominala sa fie mai usor de eliminat prin sport decat grasimea de la nivelul membrelor inferioare.

Mai mult, avand in vedere diferentele de talie, barbatii tind sa consume mai multe calorii decat femeile atunci cand efectueaza o anumita activitate: astfel, daca la o ora de jogging intr-un anumit ritm femeile consuma 500 de calorii, barbatii consuma 700 de calorii pentru acelasi efort fizic. Si ca si cand balanta nu ar fi fost inclinata indeajuns in favoarea barbatilor, studiile recente au aratat ca barbatii isi pot controla foamea si apetitul mult mai eficient decat femeile.

Psihologii au aratat ca tehnicile de inhibitie cognitiva functioneaza mult mai bine in cazul barbatilor. Intr-un studiu efectuat pe 23 de persoane care s-au abtinut de la mancare timp de 17 ore, computer tomografia cerebrala a aratat ca in cazul barbatilor tenhicile de inhibitie cognitiva au dus la scaderea activitatii neuronale in ariile corticale responsabile de reglarea comportamentului alimentar.

Particularitatile individuale in managementul stresului si al senzatiilor de foame si satisfactie

Expertii considera ca exista diferente in modul in care oamenii percep senzatia de foame si in modalitatile de depasire a situatiilor de stres emotional, toate acestea determinand particularitati individuale in tendinta de ingrasare a fiecaruia dintre noi.

Diferentele intre zestrea genetica a fiecarei persoane determina anumite caracteristici individuale precum nivelul hormonilor sau al peptidelor secretate de creier, de intestin sau celule adipoase, aceste substante jucand un rol crucial in aparitia si reglarea senzatiei de foame, satietate sau apetit. Este de la sine inteles ca toate acestea contribuie in ultima instanta la tendinta de a sintetiza si depune tesut adipos sau de a slabi.

Lipsa genetica a apetitului pentru activitatea fizica

Specialistii considera ca lipsa atractiei catre activitatile ce presupun efort fizic s-ar putea datora in mare masura mostenirii genetice. Astfel, in cazul celor carora le displace exercitiul fizic, cauza ar putea fi alta decat lipsa vointei, si anume lipsa placerii pentru acest gen de activitati, la randul ei conditionata genetic. Deocamdata cercetarile sunt la inceput, dar foarte probabil studiile ulterioare vor stabili cu exactitate rolul zestrei genetice in repulsia fata de exercitiile fizice.

Alimentatia bogata in calorii a mamei

Cercetarile recente au aratat ca alimentatia sanatoasa a mamei este de maxima importanta in determinarea greutatii corporale a copilului. Astfel, o alimentatie nesanatoasa a mamei poate fi cauza obezitatii copilului.

Alimentatia din perioada perinatala si copilarie

Nutritionistii ne explica modul in care ceea ce mancam are tendinta de a se depune sub forma de grasime. Ei sustin ca alimentele pot influenta anumite gene din organism, antrenand modificari in ceea ce priveste modalitatile de stocare a energiei in organism, sub forma de grasime. Un studiu efectuat pe doua loturi de cobai a aratat ca indivizii din grupul care a avut o alimentatie bogata in proteine in prima perioada a vietii au devenit mai grasi in cea de-a doua parte a vietii, comparativ cu cei care au avut o dieta bogata in fibre. Cu siguranta cercetarile ulterioare vor face lumina si in aceasta arie in curand.

Nu poti slabi? Axeaza-te pe un stil de viata sanatos

Chiar daca nu reusesti sa slabesti, nu trebuie sa fii deceptionat. Intr-adevar nu iti poti modifica genele, dar poti modifica felul in care interactionezi cu mediul extern, si de aceea se recomanda cat mai mult sport si o alimentatie sanatoasa, evitand supraalimentatia.. Nu va dati batuti daca nu incapeti intr-o pereche de blugi mai stramta. Nu toti oamenii sunt la fel, in realitate variatiile inaltimii sau greutatii corporale sunt normale, si este o greseala sa consideram ca normalitatea se refera la silueta filiforma asa cum este ea prezentata de companiile de cosmetice sau de imbracaminte.


Email

In care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartamentIn care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartament

Frica ingrasa, lasitatea slabeste...Frica ingrasa, lasitatea slabeste...

13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei

Citeste si despre:

10 strategii de a castiga controlul in cuplu

Alimentatia corecta pe timp de iarna

Slabeste cu antrenamentul de forta

Colesterol crescut la 20 de ani? Dr. Irina Macovei-Dorobantu, cardiolog: In cazul pacientilor cu dislipidemii genetice este necesar screening-ul rudelor de gradul I

Stimuleaza-ti imunitatea cu acest antioxidant: Quercetin cu Zinc

Alegerea unui program de slabit

Dieta Atkins: ghid pentru incepatori

Ardeti grasimile si dezvoltati-va musculatura in 5 saptamani

Anxietatea mea - o problema rezolvata!