Daca o persoana s-a imbolnavit subit, este posibil sa isi anunte partenerul de viata despre faptul ca nu se simte bine si poate lipsi de la locul de munca pentru zilele urmatoare, asteptand ca simptomele sa se remita.
Unii oameni, cei cu relatii deosebit de bune cu medicul, il pot anunta telefonic despre ceea ce se intampla, astfel incat sa stie ce este de facut. Acest tip de interactiune poate fi o parte din motivul pentru care pacientii care au relatii bune cu medicii lor tind sa aiba o stare de sanatate mai buna.
Acest lucru a fost descoperit de un studiu recent si are sens, deoarece oamenii care mentin legatura cu medicii lor au mai multe sanse de a merge sa fie consultati, de a fi sinceri cu acestia si de a asculta sfaturile primite. Studiul prezentat a apelat la un grup de medici care au fost pregatiti pentru a imbunatati modul de interactiune cu pacientii.
Astfel, daca relatia medic-pacient s-a imbunatatit, starea de sanatate a pacientului a devenit si ea mult mai buna.
Imbunatatirea starii de sanatate prin consolidarea relatiei medic-pacient a mai fost demonstrata anterior si in alte studii, unul dintre acestea indicand faptul ca pacientii diabetici au mai mult succes in monitorizarea glicemiei atunci cand medicul lor este mai empatic.
Astfel, se considera ca personalul medical trebuie sa fie extrem de atent cu pacientii si sa aiba relatii bune cu acestia. Totusi, nu trebuie uitat ca acest lucru este valabil si pentru pacienti, acestia trebuind sa dea dovada de bunavointa si empatie.
Vizita la medic este mai mult decat o intalnire simpla cu acesta. In cadrul acesteia trebuie sa se discute deschis despre probleme existente, astfel incat sa se poate observa care sunt cele mai bune solutii.
Pacientii ar trebui sa anunte medicul cu privire la orice medicamente sau suplimente utilizeaza, oricat de neimportante par. In cazul in care nu se cunosc exact denumirile, este ideal sa se prezinte direct cutia sau prospectul. In plus, medicul trebuie informat despre istoricul medical complet, incluzand ultimele imbolnaviri, oricat de minore.
Igiena este extrem de importanta, astfel incat persoanele ce urmeaza a fi consultate trebuie sa aiba o igiena cat mai buna, mai ales ca un consult medical optim include si examenul fizic complet.
Este adevarat si important faptul ca medicii tind sa fie presati de timp. De asemenea, este cunoscut faptul ca pacientii doresc sa intre in cabinetul medicului cat mai repede si sa nu se produca intarzieri. Pentru acest lucru, pacientii trebuie sa isi prioritizeze problemele pentru a se incadra intr-o fereastra de maxim 30 de minute.
Scrierea pe o foaie de hartie a unei liste cu probleme poate reprezenta un lucru benefic, deoarece medicul o poate analiza si poate spune din timp ce probleme au prioritate. De asemenea, in acest mod se pot programa intalniri ulterioare la care sa se stie exact scopul.
Impartasirea preocuparilor
Poate sa para firesc ca pacientii sa le expuna medicilor doar problemele specifice pe care le au, de exemplu durerile la genunchi sau eruptiile cutanate. Cu toate acestea, este important ca medicul sa fie informat cu privire la principalele preocupari avute in legatura cu afectiunea, deoarece acesta poate oferi cele mai bune indrumari. De exemplu, pacientilor le poate fi teama de operatii sau de internare sau pot fi ingrijorati de faptul ca nu mai pot ajunge la locul de munca sau ca nu isi mai pot supraveghea copiii.
Multi pacienti nu inteleg exact instructiunile sau informatiile primite de la medic, dar nu il roaga pe acesta sa repete. De exemplu, exista cazuri in care nu s-au inteles exact indicatiile cu privire la administrarea unui medicament sau ingrijirea unei rani.
Medicul poate fi intrerupt atunci cand anumite informatii nu au fost intelese si poate fi rugat sa le explice cu alte cuvinte. Pacientii pot proveni din medii diferite si pot avea niveluri educationale variate, astfel incat anumiti termeni medicali nu sunt accesibili pentru oricine.
Parasirea cabinetului medical trebuie sa aiba loc cu tot bagajul de informatii necesar. De asemenea, s-a constatat ca medicii raspund mai clar daca un pacient pune o intrebare de doua ori.
De multe ori exista un numar crescut de informatii pe care un pacient trebuie sa le asimileze in timpul vizitei la medic, in special atunci cand este vorba despre afectiuni grave sau rare. Astfel, notarea intr-un carnetel a celor mai importante aspecte poate ajuta la retinerea acestora.
De asemenea, pentru ca toate notiunile sa fie asimilate, vizita la medic poate fi facuta cu inca o persoana, cerand permisiunea medicului ca insotitorul sa asiste. Acesta poate lua notite sau poate fi extrem de atent la informatiile primite. De asemenea, se poate solicita permisiunea medicului ca anumite aspecte ale conversatiei sa fie inregistrate audio, mai ales in cazul persoanelor ce sufera de probleme cu memoria.
Pacientii trebuie sa cunoasca programul de lucru al medicului, dar si daca sunt necesare programari prealabile. De asemenea, medicul trebuie sa fie intrebat despre cum poate fi contactat in cazul in care exista probleme medicale in afara orelor de program obisnuite. Exista cazuri in care medicii pot oferi numarul de telefon personal sau pot indruma pacientii catre alti specialisti disponibili in perioada cat ei lipsesc.
Sinceritatea este un aspect foarte important atunci cand are loc vizita la medic. Multi pacienti exagereaza in ceea ce priveste simptomele, tocmai pentru a fi consultati mai rapid sau din diferite motive. De asemenea, multor persoane le este rusine sa mearga la medic sau sa discute cu acestia despre anumite probleme de sanatate, precum cele din zona organelor genitale.
Vizita la medic se bazeaza pe sinceritate, incredere si profesionalism. Medicii nu vor judeca niciodata o persoana, ci vor incerca intotdeauna sa ii ofere cele mai bune sfaturi si tratamente. Astfel, pacientii trebuie sa aiba incredere in medicii lor si sa le ofere doar informatii reale.
Medicul principal, in special medicul de familie, trebuie sa fie informat intotdeauna cu privire la consulturile sau interventiile din alte centre medicale. Schimbul de informatii dintre medici este foarte important, ajutand la grabirea proceselor de vindecare si recuperare ale pacientilor.
De asemenea, pacientii trebuie sa anunte medicul la care merg despre anumite tratamente recomandate de alt medic. Astfel, se evita riscul ca medicamentele folosite sa interactioneze si sa produca efecte secundare.
Daca un anumit medic nu satisface nevoile pacientului sau pur si simplu nu se formeaza o relatie medic-pacient buna, acesta poate fi schimbat. Chiar daca informarea specialistului respectiv cu privire la schimbarea sa este dificila, este importat ca acest lucru sa se intample. Relatia medic-pacient se bazeaza pe incredintarea unor aspecte cu privire la viata si sanatate profesionistilor, astfel incat se asteapta cele mai bune rezultate.
De asemenea, medicul poate fi schimbat si din cauza unor preferinte ale pacientilor. De exemplu, unele paciente nu doresc sa fie examinate fizic de medici de sex masculin. O relatie medic-pacient buna este extrem de importanta, astfel incat actul medical sa se efectueze in cele mai bune conditii.
Bibliografie:
Susan E. Matthews, 10 Easy Ways to Improve Your Relationship With Your Doctor, https://www.everydayhealth.com/news/easy-ways-improve-relationship-with-doctor/
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.