Spasmul muscular nocturn – cum iti afecteaza somnul?

Publicat: 22 Iunie 2021
Autor: SfatulMedicului

Ce este spasmul muscular


Spasmul sau convulsia este o contractie involuntara brusca ce poate avea loc la nivelul unui muschi, unui grup de muschi sau unui organ. Spasmul muscular (crampa) este cel mai frecvent, in special cel nocturn.

Cum se manifesta?

Spasmul muscular nocturn este dureros si consta in contractii involuntare ale muschilor membrului inferior, deseori in timpul somnului. Aceste spasme apar de obicei la nivelul gambei, dar si in talpa piciorului sau coapsa. Durata este destul de variabila, de la cateva secunde la cateva minute, iar in cazul spasmelor mai puternice, pot fi urmate de febra musculara timp de cateva zile.

Semne si simptome

Spasmul muscular e usor de diagnosticat chiar de catre persoana in cauza. Cel mai evident si important semn este durerea intensa cauzata de o strangere, o contractie puternica a muschiului. La atingere, muschiul afectat va fi mai rigid, mai tensionat decat restul musculaturii, iar capacitatea de miscare a membrului este limitata, fiind dureroasa. Adesea, pacientul afectat nu isi poate relaxa sau misca membrul in niciun fel, fiind practic blocat pana inceteaza spasmul.

Nu exista un motiv clar pentru care aceste crampe apar in timpul noptii, dar se considera, in general, ca sunt puternic influentate de pozitia relaxata a corpului, relaxarea muschilor din timpul somnului si nestimularea muschilor in niciun fel.

Cauze ale spasmului muscular nocturn

In principiu, spasmele musculare sunt asociate cu epuizarea muschiului respectiv, prin folosire excesiva, inadecvata. Aceasta epuizare poate rezulta din:

• Activitate fizica intensa, de lunga durata (ridicare de greutati/antrenamente de anduranta precum alergatul). De cele mai multe ori, nu efortul fizic in sine, ci nepregatirea muschilor inainte si dupa efort duc la slabiciune musculara, cu aparitia crampelor. Muschii trebuie incalziti inainte de efort, si relaxati dupa.

• Activitate fizica neregulata sau lipsa exercitiilor fizice. Pe de alta parte, nici sedentarismul nu promoveaza sanatatea muschilor, ci dimpotriva, daca dupa un antrenament usor experimentati un spasm muscular, inseamna ca trebuie sa va antrenati mai des, mai intens si cat de regulat este posibil.

• Statul foarte mult in picioare, pe loc, pe suprafete dure - provoaca suferinta muschiului, care va sta in permanenta contractat, sau in permanenta relaxat, ambele situatii fiind daunatoare.

• Deshidratare, in special in timpul unui exercitiu fizic- aportul suficient de apa este esential.

• Dezechilibre electrolitice - prin transpiratie abundenta se pierd compusi importanti precum Sodiu, Potasiu, Calciu, Magneziu, electroliti ce trebuie suplimentati si inlocuiti

• Consumul excesiv de cafea

• Consumul excesiv de alcool

• Stresul cotidian, de zi cu zi, poate provoca, pe langa durerile de cap si insomnie, si aceste spasme musculare.

• Mediul de lucru foarte cald, cu temperaturi inalte ce provoaca disconfort si necesita efort suplimentar.

• Unele medicamente - precum cele pentru hipertensiune, boli ale inimii, antidepresivele, sunt medicamente diuretice, ce provoaca pierderi suplimentare de apa si deci de electroliti. Administrarea indelungata a acestor medicamente poate avea ca efect secundar, spasmele musculare nocturne.

In plus fata de aceste cauze directe, spasmele musculare pot aparea si in cadrul unor patologii mai extinse, ce intereseaza diferite organe, iar spasmul muscular nocturn este doar unul dintre simptome. Printre acestea, enumeram:
• Hipertensiune
• Afectiuni cardiace
• Insuficienta renala
• Sindrom Parkinson
• Sindrom Alzheimer
• Dislipidemii si niveluri crescute de colesterol
Hipotiroidism
• Neuropatie periferica
• Diabet zaharat

Factori de risc

Veti fi mai susceptibil la a experimenta spasme musculare nocturne, daca:
• Aveti 50 de ani sau mai mult (riscul de spasme musculare nocturne creste pe masura ce inaintam in varsta)
• Va folositi musculatura prea mult
• Stati jos prea mult timp, fara sa va ridicati
• Stati prea mult pe suprafete dure
• Nu beti suficienta apa
• Nu aveti o dieta echilibrata
• Desfasurati activitati zilnice solicitante, in locuri calde (in interior sau afara)

Metode de diagnostic

Luand in considerare diferitele situatii si contexte in care ar putea aparea spasmul muscular nocturn, va fi nevoie, cel mai probabil, de medici specialisti diferiti, in functie de caz. Medicii de familie sunt printre primii care ar trebui sa fie contactati de catre pacientii cu spasm muscular, dar daca simptomele sunt mai severe, de lunga durata si de o intensitate neobisnuita, ar putea fi nevoie de o vizita la Urgente, pentru un consult si tratament cat mai rapid.

• Anamneza. Medicul la care ajungeti prima data din cauza spasmelor musculare, va efectua o anamneza: un set de intrebari ce il va ajuta sa inteleaga problema. Intrebarile vor suna cam asa: Cand au inceput spasmele? Cat timp dureaza, aproximativ? Cat de frecvent apar? Implica mereu acelasi muschi/grup de muschi?
Alte informatii importante de care ar trebui sa stie medicul tin de stilul dumneavoastra de viata, de consumul recent si general de alcool, cafeina, tutun sau alte substante, de eventualele suplimente alimentare pe care le luati si, bineinteles, de alte afectiuni din trecut si din prezent. Mediul in care lucrati sau in care va petreceti cel mai mult timp este, de asemenea, relevant.

• Examinare si analize. Dupa anamneza va urma o examinare fizica la locul afectat, ceea ce inseamna ca medicul va palpa muschiul sau muschii ce au suferit crampele, va palpa pulsul si va fi atent la culoarea pielii din acea zona. Analizele de sange nu sunt facute de rutina, dar poate fi indicata masurarea nivelului de creatinfosfokinaza, o enzima ce ajunge in sange in cantitati mari in caz de distrugere musculara.

Daca medicul suspecteaza o problema a nervilor sau a vaselor de sange din zona muschiului afectat, poate recomanda mai departe efectuarea unei Electromiografie (EMG) sau alte teste imagistice precum Ecografia sau Angiografia.

Cele mai multe dintre persoanele cu spasm muscular intermitent se descurca foarte bine cu un tratament usor sau doar cu preventie, dar daca exista o cauza mai profunda a crampelor, este nevoie de consult si diagnosticare la medici specialisti pentru patologia respectiva. De exemplu, tulburarile de miscare, neuropatiile sau afectiunile neurologice trebuiesc investigate si tratate corespunzator, fiind originea tuturor simptomelor, inclusiv a crampelor.

Odata stabilit tratamentul, pacientul va fi trimis acasa si se recomanda vizite periodice la medicul de familie, pentru monitorizare si reevaluare.

Tratament

Tratamentul pentru crampele musculare nocturne este ceva ce numim in medicina ,,tratament de sustinere”, ceea ce inseamna ca cel mai bun tratament este oprirea sau reducerea cauzelor. Prin inlaturarea factorilor ce provoaca spasmul muscular, acesta va inceta sa apara.

De asemenea, se aplica si chiar in momentul spasmului: daca este posibil, incercati sa va plimbati, sa miscati membrul afectat, poate chiar un masaj in zona, pentru a relaxa muschiul. Consumul imediat de apa ar putea ajuta, iar consumul de apa cu electroliti ar fi ideal. Mai departe, este util un dus sau o baie calda. Daca durerea si senzatia de strangere persista si dupa aceste metode ,,de sustinere”, apelati la analgezice usoare, pe care le aveti in casa. Analgezicele sunt utile si pentru a combate febra musculara ce urmeaza spasmului.

In unele situatii, medicul poate instaura un tratament ceva mai specific si de lunga durata, medicamente eliberate cu prescriptie si luate conform indicatilor medicului. Dintre acestea, sunt intalnite relaxante musculare pentru o relaxare permanenta a muschiului si astfel oprirea spasmului. Injectarea de botox nu se efectueaza in cazul muschilor mari, implicati in activitatile de zi cu zi, precum muschii membrelor.

Preventie

In cazul spasmului muscular nocturn obisnuit, care nu are o alta patologie in spate, preventia este cheia. Fara metodele de preventie, chiar si tratamentele vor esua. Astfel, asigurati-va ca beti suficienta apa inainte, in timpul si dupa un antrenament. Nu va antrenati excesiv si nu va epuizati in viata de zi cu zi. Intinderile sunt foarte importante pentru sportivi, inainte si dupa antrenament. Fiti atenti la alimentatia zilnica, consumand mereu alimente bogate in vitamine si minerale (legume si fructe) si suplimentati cu vitamine si electroliti, in cazul unor deficite.

Pentru a evita in special spasmul muscular nocturn, ar fi bine sa nu consumati alcool sau cafeina in timpul serii, sa dormiti suficient si sa evitati pozitiile ce va cauzeaza, de obicei, crampe.

Concluzii

Spasmele musculare sunt ceva ce ni s-a intamplat aproape tuturor, in special pe masura ce inaintam in varsta. Din fericire, acestea pot fi prevenite si evitate foarte usor, cu putina atentie la stilul de viata si efortul la care ne supunem musculatura. In orice caz, spasmul muscular ar putea fi un simptom din cadrul altei afectiuni, caz in care vizita la medic are un rol esential. Spasmele musculare nu sunt amenintatoare de viata, dar sunt un motiv suficient pentru un consult la medic.