Diabetul zaharat, dusmanul tacut

Publicat: 05 Aprilie 2013

Ce este diabetul si de ce trebuie sa ne temem de el?


Diabetul zaharat este o afectiune caracterizata de cresterea valorilor glicemiei (zahar in sange). De cele mai multe ori, boala se instaleaza fara nici un semn sau simptom. Cand apar simptomele, este vorba fie de un dezechilibru sever, fie deja de aparitia complicatiilor (dupa ani de evolutie tacita).

Complicatiile cronice sunt atat microvasculare (retinopatia diabetica-risc de orbire, neuropatia diabetica-risc de amputatii, boala renala de cauza diabetica), cat si macrovasculare (infarct miocardic, accident vascular cerebral, boala arteriala periferica).

De aceea screening-ul acestei afectiuni joaca un rol vital. Pentru a depista aceasta patologie e nevoie de cele mai multe ori de o simpla analiza de sange (glicemie); alteori e necesara continuarea investigatiilor cu un TTGO (test de toleranta la glucoza oral) si hemoglobina glicozilata (o analiza de sange ce ne arata media glicemiilor in ultimele 6-8 saptamani).

Cine trebuie sa-si faca aceste analize?

In primul rand, orice persoana peste 45 ani. Apoi, orice persoana sub 45 ani, care prezinta si alti factori de risc - greutate mai mare decat normalul, antecedente in familie de diabet, grasimile mari in sange, femei cu diabet gestational in timpul sarcinii sau care au nascut copii mai mari de 4 kg, sedentarism, hipertensiune arteriala).

Orice glicemie peste limita superioara a normalului trebuie sa reprezinte un semnal de alarma, intrucat poate semnifica ceea ce numim ''prediabet'', adica riscul de a dezvolta diabet.

Cum putem preveni instalarea acestui dusman tacut?

In primul rand, ar fi bine sa modificam obiceiurile alimentare, in sensul:
- cresterii cantitatii de fibre din dieta (legume, fructe, cereale integrale, paste integrale, orez brun, paine integrala);
- reducerea aportului de grasimi animale, cu sporirea consumului de lactate degresate, carne de pui, curcan,vita;
- cresterea aportului de peste, ce contine acizi grasi omega 3;
- evitarea alimentelor de tip fast food, bogate in grasimi saturate si transhidrogenate, pline de glucide rafinate si fara fibre;
- consumul cat mai rar de dulciuri si alte produse rafinate si inlocuirea lor cu deserturi pe baza fructe, cereale integrale, nuci,migdale, fructe confiate;
- un stil de viata echilibrat - 3 mese principale si eventual 2 gustari;
- reducerea portiilor de alimente (cand e cazul).

Un aspect important este scaderea ponderala cu cel putin 7% din greutatea actuala (la persoanele supraponderale sau obeze).
Un rol cheie il are miscarea, sub orice forma, minim 30 minute zilnic (de exemplu mers pe jos).

Exercitiul fizic are rol atat in controlul greutatii, cat si in controlul glicemic si ameliorarea insulinorezistentei. Un stil de viata sanatos, care cuprinde o dieta echilibrata, fara excese, alaturi de miscare si de controlul greutatii corporale reprezinta secretul preventiei diabetului zaharat tip 2.

Dr. Rosculete Dinu Mariana
Medic specialist Diabetologie
European Hospital
021.9880


Citeste si despre:

Principalele metode de prevenire a durerilor de spate MedLife da startul unui nou program de testare saptamanala a tuturor angajatilor sai din unitatile medicale Viroza intestinala: cum o putem combate? Pregateste-ti organismul pentru anotimpul racoros STUDIU: Sedintele de terapie online castiga teren! Nu ignora hipertensiunea arteriala, chiar daca ai 30 de ani Remediul natural impotriva gripei! Solutia perfecta pentru principalele efecte ale stresului! Bolile reumatice – tot mai des intalnite in randul tinerilor, chiar al copiilor Legarea trompelor uterine - riscuri si beneficii Ce trebuie sa stim despre polipii uterini cu Dr. Laura Mustata, medic specialist obstetrica-ginecologie Vaccinul COVID si miocardita. Un interviu cu Dna Dr. Ana-Gabriela Fruntelata, medic primar medicina interna si cardiologie STUDIU: Pana la finalul anului 2025 se estimeaza ca investitiile romanilor pentru educatie online vor depasi pragul de 2,2 miliarde de dolari