Cum poate fi evitat excesul alimentar de sarbatori?

Actualizat: 20 Decembrie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Pe masura ce se apropie sezonul festiv, atentia majoritatii oamenilor se indreapta catre masa de Craciun, care in Romania este considerata cea mai bogata in calorii si grasimi de pe tot parcursul anului. Aceasta, de obicei, este alcatuita din sarmale, carnati, carne de porc si cozonac.

Toate aceste alimente sunt nesanatoase daca sunt consumate in cantitati excesive.

Atunci cand se exagereaza in timpul sarbatorilor, nu numai ca se poate castiga in greutate, insa se poate, de asemenea, sa se suprasolicite sistemul digestiv, sa apara tulburarile de somn, dar si pirozisul, adica senzatia de arsura din piept.

In perioada sarbatorilor, oamenii au tendinta de a neglija propria sanatate, fara a mai tine cont de obiceiurile sanatoase pe care le aveau inainte de aceasta perioada.

In multe cazuri, oamenii sunt mult mai stresati de sarbatori, experimentand anxietatea sau depresia, aceste lucruri putand sa ii faca sa consume in exces alimente nesanatoase, specifice acestei perioade.

Una dintre cele mai importante functii ale stomacului este producerea acidului clorhidric, ce are ca scopuri inceperea procesului digestiv si indepartarea bacteriilor, pe masura ce alimentele parcurg sistemul digestiv.

Cu cat se consuma mai multe alimente cu atat se produce mai mult suc gastric. Daca este produs in exces, acidul gastric are tendinta sa reflueze provocand pirozis.

De asemenea, alimentele bogate in carbohidrati si grasimi au nevoie de un timp mai indelungat pentru a se digera, provocand senzatia de balonare.

Pentru a usura digestia, este important sa se includa in dieta alimentele bogate in fibre, legumele si fructele.

Metode pentru evitarea excesului alimentar

Salata sau supa

Este recomandat sa se inceapa fiecare masa prin consumarea unei supe sau salate inainte de felul principal. Alimentele precum carnatii sau friptura de porc sunt mai bogate in grasimi, ceea ce poate duce la un aport caloric excesiv.

Consumarea unei supe sau a unei salate poate duce la senzatia de satietate, astfel incat este mai usor sa se consume o cantitate mai mica din felul principal.

Mentinerea hidratarii

Este foarte important sa se consume cat mai multa apa in aceasta perioada. Apa ajuta la mentinerea echilibrului fluidelor din organism, responsabil cu mentinerea functiilor vitale.

De asemenea, apa poate ajuta si la controlul caloriilor. Alimentele cu un continut crescut de apa, cum ar fi fructele sau legumele, sunt absorbite mai lent de organism, oferind senzatia de satietate.

Evitarea infometarii

Chiar daca programul este foarte incarcat, este esential sa se evite infometarea, iar acest lucru poate fi facut prin consumul frecvent de alimente sanatoase precum fructele si legumele. Infometarea creste apetitul, ducand astfel la consumul de alimente nesanatoase in exces.

Se recomanda ca, pe parcursul vacantei, sa se manance normal, fara sa se sara peste mese sau gustari.

Odihna suficienta

Desi in perioada sarbatorilor este mai dificil sa se pastreze programul de somn, specialistii recomanda sa se faca un efort in aceasta privinta. Perioada de somn profund trebuie sa fie de aproximativ 8 ore.

Un studiu realizat de cercetatori a constat ca persoanele care au dormit mai putin de 5 ore pe noapte au tendinta de a manca mai multe alimente bogate in calorii, deoarece organismul are nevoie de mai multa energie.

Durata somnului are un impact semnificativ asupra hormonilor care regleaza foamea. Un alt studiu a constatat ca subiectilor privati de somn li se activeaza mai repede centrul foamei atunci cand acestia vizioneaza imagini cu alimente.

Evitarea grasimilor nesanatoase

Alimentele bogate in grasimi sunt asociate frecvent cu cresterea in greutate. De asemenea, aceste alimente sunt prezente frecvent pe mesele de sarbatori.

Cu toate acestea, alegerea unor alimente cu grasimi sanatoase poate ajuta la consumarea unei cantitati mai reduse de alimente, prin asigurarea senzatiei de satietate. Alimentele ce contin grasimi sanatoase sunt reprezentate de avocado, nuci, seminte si ulei de masline.

Reducerea consumului de zahar

Sarbatorile de iarna vin la pachet cu multe cadouri ce constau in dulciuri de toate tipurile. Este esential sa se reduca consumul de zahar. Identificarea alimentelor zaharoase la care tentatia este crescuta trebuie facuta, pentru ca ulterior aceste alimente sa fie evitate.

Exista alternative pentru inlocuirea deserturilor pe baza de zahar, iar acestea constau in prajituri cu fructe sau in deserturi cu indulcitori artificiali. Se poate, de asemenea, sa se inlocuiasca sucurile din comert cu freshuri din fructe naturale.

Cu toate acestea, fructele consumate in forma bruta sunt mult mai sanatoase decat atunci cand sunt transformate in suc.

Evitarea alcoolului

Bauturile alcoolice au un continut ridicat de calorii si zaharuri. Consumul excesiv de cocktail-uri sau alte bauturi alcoolice vor determina cresterea in greutate.

Utilizarea farfuriilor de dimensiuni mai mici

Farfuriile de dimensiuni mici pot ajuta persoanele care au dificultati in controlarea cantitatii de alimente pe care o mananca. Unele studii au aratat ca utilizarea unor vase de culoare albastra ajuta la obtinerea precoce a senzatiei de satietate.

Evitarea mancatului pe fuga

Este recomandat ca o persoana sa petreaca in jur de 20-30 de minute pentru a manca. Daca se mananca foarte repede, cel mai probabil se consuma mai multe alimente decat este nevoie.

Din cauza lipsei de timp, multe persoane tind sa sara peste micul dejun. Acest lucru reprezinta o greseala grava, ce poate duce la cresterea senzatie de foame pe tot parcursul zilei, micul-dejun reprezentand o sursa foarte importanta de energie.

De asemenea, mancatul in fata televizorului, computerului sau in timpul oricaror activitati este daunator si poate implica ingerarea mai multor alimente decat este nevoie. Statul la masa si concentrarea asupra mancarii poate impiedica supraalimentarea.

Evitarea sosurilor

Sosurile sunt periculoase si trebuie consumate in cantitati mici sau chiar deloc, chiar si atunci cand este vorba despre sosurile din legume. Acestea au aport caloric crescut si sunt foarte nesanatoase. Ele pot fi inlocuite cu branza, diferite ierburi, ulei de masline etc.

Exercitiile fizice

Este important sa nu se renunte la exercitiile fizice. Desi este o perioada aglomerata, este important sa se imbine utilul cu placutul. De exemplu, se poate renunta la masina atunci cand se merge la cumparaturi si urcatul cu liftul poate fi inlocuit cu mersul pe scari.

Salile de fitness sau de sport sunt de un real ajutor, iar un antrenor personal poate fi cea mai buna alegere.

Concluzii

Auto-controlul este o adevarata lupta pentru multi oameni, mai ales atunci cand vine vorba despre alimentatie. Sarbatorile de iarna reprezinta o adevarata incercare pentru majoritatea oamenilor din punctul de vedere al alimentatiei.

Mancatul in exces poate duce la cresterea in greutate si poate reprezenta un factor in agravarea sau producerea unor boli precum diabetul sau bolile de inima.

Cu toate acestea, exista anumite metode prin care o persoana isi poate controla apetitul, iar daca acestea sunt urmate, satisfactia este garantata.


Citeste si despre:

Cum sa iti mentii silueta de sarbatori Revino-ti dupa sarbatori 7 moduri prin care sa evitati durerile de cap de sarbatori Postbioticele – O noua solutie pentru sanatatea intestinului Tratamentul minim invaziv al ocluziilor coronariene cronice totale, disponibil la centrele ARES din tara Traditii nesanatoase de sarbatori Cum sa ramai sanatos de sarbatori (atat pe plan fizic, cat si psihic) 7 probleme digestive care pot sa apara din cauza unei mese imbelsugate de Sarbatori 9 sfaturi pentru a reduce caloriile de sarbatori!