Complexul vitaminic B - rol si alimentatie

Actualizat: 18 Mai 2022
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate
Consultant medical:

Dr. Corello Mirela
Medic Specialist in nutritie si siguranta alimentatiei

Nutrisistem

Vitaminele B


Vitaminele B sunt vitamine solubile in apa si indeplinesc roluri importante in organism. Se gasesc in multe alimente neprocesate si in suplimente alimentare. Multe beneficii provin din capacitatea lor de a ajuta organismul sa metabolizeze carbohidratii si sa-i transforme in energie. Deoarece corpul nu poate stoca toate vitaminele B, este important sa le obtinem din alimente. 

Vitamina B1 - tiamina

Este cunoscuta si ca "vitamina bunei dispozitii", deoarece are efecte binefacatoare asupra sistemului nervos si a starii psihice. Vitamina mai este cunoscuta si sub denumirea de "vitamina performantei intelectuale", deoarece asigura cresterea randamentului intelectual.

Vitamina B1 are un rol important in metabolismul glucidelor si este absolut necesara pentru functionarea normala a musculaturii si a sistemului nervos. Aceasta vitamina aduce o contributie importanta si la mentinerea tonusului musculaturii netede.

Aceasta prezinta functia de coenzima, intervenind in numeroase reactii biochimice importante, in metabolismul glucidic. De asemenea, diminueaza durerea resimtita (adjuvant in tratarea zonei zoster).

Vitamina B1 este implicata in procesele de conducere axonala si in transmiterea neuromusculara.
Carentele de vitamina B1 antreneaza oboseala, pierderea apetitului si a greutatii corporale si pot duce la polinevrita, boli cardiace si digestive, reversibile, prin administrarea de vitamina B1.

Alimentatia excesiva
de glucide si alcool determina carenta vitaminica B, cu precadere a tiaminei, iar deficitul de tiamina se manifesta prin polinevrite periferice, atrofie musculara, edeme si cardiomegalie, fenomene de encefalopatie. Vitamina B1 este practic lipsita de fenomene toxice (semnalat doar la injectia intravenoasa "socul tiaminic", probabil de natura alergica).

Aportul crescut de glucide, sportul de performanta, precum si stresul cresc necesitatea de vitamina B1.

Alimentele care contin vit B1: cerealele, drojdia, portocalele,  carnea de vita, carnea de porc, cartofii, mazare, sparanghelul, nucile leguminoasele.

Vitamina B2 - riboflavina

Are rol in oxidoreducerea celulara. Cointeresata in integritatea pielii, fanerelor (par, unghii), mucoaselor, in acuitatea vederii (se gaseste in celulele fotosensibile din retina). Toate actiunile care suprasolicita organismul, precum si dezvoltarea fizica, au nevoie de un aport suplimentar de vitamina B2 (sarcina, alaptare). De asemenea, vitamina B2 are un rol determinant in procesul de fixare a fierului in hemoglobina, in sinteza proteinelor, precum si in catabolismul lipidelor si al glucidelor.

Lipsa vitaminei B2 produce tulburari de crestere si dezvoltare si favorizeaza aparitia unor boli dermatologice. Aportul insuficient afecteaza descompunerea proteinelor. Necesarul de vitamina B2 este mai crescut la sportivi si in situatiile de stres. Surse alimentare de vitamina B2 sunt: laptele sau produsele lactate, hrisca si ovazul, ficatul de vita, carnea curcan, ouale, avocado, leguminoasele, ciupercile, cruciferele.

Vitamina B3 - PP sau niacina

Este o vitamina esentiala pentru respiratia tisulara, fiind o componenta de baza a enzimelor implicate in metabolismul glucidelor, lipidelor si proteinelor si in oxidatia biologica (oxidoreducere). Este indispensabila functionarii normale a aparatului digestiv, a sistemului nervos, mentinerii integritatii tegumentelor si mucoaselor, precum si sintezei normale a unor hormoni. Este folosita in scop medicamentos.

Carenta determina aparitia pelagrei (cei trei D: dermatita, dementa, diaree). Vitamina B3 are si rolul de a preveni numeroase dermatoze. Are un efect calmant al migrenelor, imbunatateste circulatia sangvina, scade tensiunea arteriala, precum si concentratia colesterolului si a trigliceridelor. Amelioreaza durerile ulceroase si combate halena (mirosul neplacut al gurii).

Alimentele care contin B3: carnea de curcan, orezul brun, arahidele, ficatul de vita, semintele de floarea soarelui.

Vitamina B4-Colina

In organism are rolul de a forma acetilcolina, un neurotransmitator important. De aceea, colina este folosita in medicamentele pentru boala Alzheimer. Colina ar putea ajuta la reducerea inflamatiei legate de astm.

B4 se gaseste in: carne, peste, nuci, fasole, oua.

Vitamina B5 - Acidul pantotenic

In organism, acidul pantotenic este inclus in coenzima A ce intervine in metabolismul glucidelor, compusilor lipidici, proteinelor si la generarea energiei necesare proceselor fiziologice. Are un rol important in desfasurarea multor reactii enzimatice. Este important in asigurarea troficitatii cutanate si mucoase.

Carenta determina tulburari neurologice (parestezii ale extremitatilor, mialgii, cefalee, oboseala, tulburari de somn) si tulburari digestive (greata, voma, flatulenta). Favorizeaza mentinerea structurii si functiei normale a pielii si stimuleaza pozitiv cresterea si pigmentarea parului. Este indispensabila functionarii normale a glandelor suprarenale.

Sursele naturale de B5 includ: ciupercile Shiitake, semintele de floarea soarelui, ficatul de vita, tonul, avocado.

Vitamina B6 - Piridoxina

Are rol in mai mult de 100 de reactii enzimatice.

Organismul are nevoie de vit B6 pentru:

-metabolismul aminoacizilor, carbohidratilor si grasimilor.

-dezvoltarea creierului

-sustinerea sistemului imunitar.

 Lipsa acesteia la copii poate determina convulsii, iar la adult poate cauza astenie, nervozitate, insomnii, pierderea in greutate, tulburari neurologice, glosita, depresii, anemie, irascibilitate, polinevrita.

De asemenea, lipsa vitaminei B6 mai determina dermatita seboreica. Exista deficite genetice caracterizate printr-o afinitate scazuta fata de formele metabolizate ale vitaminei B6, ceea ce face ca aportul alimentar de vitamina B6 sa fie insuficient si determina aparitia unor sindroame de deficit vitaminic: cistationurie (insotita de tulburari mintale), anemie hipocroma, macrocitara cu hipersideremie si hemosideroza, convulsii generalizate la sugari.

Exista medicamente care, administrate pentru un timp indelungat, din cauza antagonizarii vitaminei B6 pot determina tulburari neurologice (izoniazida, cicloserina, hidralazinele, penicilamina). Contraceptivele hormonale orale pot provoca de asemenea fenomene de hipovitaminoza B6, de obicei minore.

Este necesara pentru asimilarea magneziului si in procesul intern de producere al acidului clorhidric necesar digestiei.

 Vitamina B6 are rol in absorbtia intestinala a vitaminelor B. De asemenea, incetineste evolutia osteoporozei fiind necesara, alaturi de calciu si vitamina D3. Scaderea aportului de vitamina B6 determina scaderea impresionanta a limfocitelor si a catorva interleukine.

Vitamina B6 este deci necesara pentru mentinerea functionalitatii optime a sistemului imunitar. 

Se gaseste in drojdie, ficat, carne, ton, somon, naut si cerealele fortificate.

Vitamina B7-Biotina

Este componenta a unor enzime care contribuie la metabolismul proteinelor, glucidelor si lipidelor. Amelioreaza durerile musculare consecutive oboselii si contribuie la mentinerea integritatii pielii. Aceasta impiedica incaruntirea si caderea parului, fiind utilizata cu rezultate bune in prevenirea alopeciei (cheliei). Sportivii necesita cantitati mari din aceasta vitamina. Avidina din oul crud intarzie absorbtia acestei vitamine.

Sursele alimentare de biotina sunt: organele, somonul, semintele de floarea soarelui.

Vitamina B8-Inozitol

Desi este denumit vitamina B8, Inozitolul nu este o vitamina ci mai degraba un tip de zahar care ajuta la structurarea celulelor.

Concentratia scazuta a acesteia in organismul uman determina descuamarea pielii, caderea parului, scaderea hemoglobinei, lipsa apetitului alimentar, oboseala, alterarea psihicului. Se recomanda in dermatoze si starile de oboseala, depresie. La nivelul celular exercita functia de coenzima in reactiile de carboxilare si transcarboxilare.

Vitamina B8 este sintetizata si in organism, dar in cantitati insuficiente.

Favorizeaza legarea acizilor grasi liberi, prevenind steatoza hepatica si impiedica depunerea colesterolului pe peretii arteriali. Contribuie la eliminarea substantelor toxice si a metabolitilor inutili acumulati in organism. Lipsa colinei duce la perturbarea activitatii cerebrale si la scaderea capacitatii de memorare.

Vitamina B8 se poate gasi in: fructe, fasole, cereale, nuci.

Vitamina B9 - acidul folic

Are rol in metabolismul proteinelor, al acizilor nucleici si in formarea hematiilor. Carenta duce la anemii, tulburari nervoase, iritabilitate, scaderea memoriei.

Are efect antialergic (desensibilizant), efect chemotactic pozitiv asupra polimorfonuclearelor (induce si stimuleaza chemarea leucocitelor la locul leziunii).

Stimuleaza sistemul imunitar (in cercetare), contine un principiu antileucemic (in cercetare).

Vitamina B9 favorizeaza cresterea parului si previne aterosceloza. Impreuna cu colina participa la biosinteza fosfolipidelor, componente esentiale ale membranei celulei nervoase. Ca urmare, este absolut indispensabila transmiterii influxului nervos si, deci, activitatii cerebrale. Are si un efect calmant pronuntat.

Sursele alimentare de B9 sunt: portocalele, fasolea, nucile, avocado, papaya.

Valorile normale ale acidului folic sunt:2,3-17ng/ml in si 175-700ng/ml in hematii. Daca valorile sunt mai mici de 4ng/ml in plasma inseamna ca pacientul sufera de o anemie megaloblastica, iar daca daca valorile sunt mai mici de 175ng/ml inseamna ca pacientul sufera de alcoolism.

Surse alimentare naturale de acid folic sunt: drojdia de bere, ficatul de vitel, varza alba si de Bruxelles, sfecla, bananele, citricele si sucurile obtinute din acestea.

Vitamina B10-Acidul para aminobenzoic - PABA

Este considerata o componenta a grupului de vitamine B, desi nu este o vitamina si nici un nutrient esential.

Contribuie la metabolismul fierului si la formarea hematiilor (globulele rosii). Favorizeaza sinteza acidului folic si absorbtia acidului pantoteic. Lipsa vitaminei B10 duce la incaruntirea si aparitia eczemelor.

Sursele alimentare in care se gaseste vit B10: ciuperci, spanac, organe, cereale integrale.

Vitamina B12 - ciancobalamina

Are un rol important in sinteza proteinelor, in metabolismul glucidelor si acizilor grasi, precum si in formarea globulelor rosii. Contribuie la dezvoltarea fizica, la cresterea poftei de mancare si a greutatii corporale. Din aceste motive, este utila in profilaxia si tratamentul anemiei. Se gaseste in ficat si in preparatele din ficat. Vitamina B12 isi aduce aportul si la mentinerea functionarii normale a sistemului nervos, amelioreaza irascibilitatea si contribuie la imbunatatirea capacitatii de concentrare, de memorare si de pastrare a echilibrului psihic.

Vitamina B15 - Acidul pangamic 

Este un termen folosit pentru mai multe substante chimice diferite. Este uneori denumit ca vitamina B15, dar nu e recunoscut ca vitamina si nu are o formula chimica standard. stabilita.  Acidul pangamic sau vitamina B15 are rolul de activare a proceselor metabolice oxidative la nivel celular, are efect detoxifiant si de refacere a respiratiei celulare.
Se utilizeaza in afectiunile cardiovasculare, dermatologice, hematologice, in alcoolism si in medicina sportiva. Reface valoarea normala a tensiunii arteriale si amelioreaza astmul bronsic.

De asemenea, se obtin efecte pozitive prin utilizarea acesteia, in cazul metabolismului hepatic ca detoxifiant, in metabolismul lipidic si proteic. Vitamina se foloseste si in domeniul dermatologiei (dermatite, urticarie, eczeme etc.), in combaterea etilismului, narcomaniilor (datorate morfinei, opiului si hasisului) si pentru reactivarea oxidarilor si metabolismului perturbat in fenomele de ateroscreloza.

Pentru mai bune rezultate, deseori vitamina B15 se asociaza cu vitaminele A si E.
Se poate administra in cura de 20-40 zile iar dupa 2-3 luni, cura se repeta.

Surse de B15: samburii de caise, seminte de dovleac, drojdia de bere.


Citeste si despre:

Vitamine de ajutor pentru un organism sanatos Carenta de vitamine si minerale. Cum o identifici si ce ai de facut? Alimentatia si varsta - Rolul fibrelor in dieta Laptele de vaca in alimentatia sugarului si copilului mic Alimentatia corecta a copiilor Cum poti tine transpiratia excesiva sub control? Alimentatia sanatoasa Ce alimentatie sa adoptati pentru a preveni cancerul de colon Sunt vitaminele si mineralele singurele benefice pentru energie si imunitate? Beneficiile complexului de vitamine B Vitamine si minerale esentiale pentru o piele frumoasa