Pericolele bauturilor energizante

Actualizat: 01 Octombrie 2015
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Generalitati


Multe persoane consuma bauturi energizante pentru a putea face fata unei zile incarcate. Si studentii si oamenii care lucreaza mult noaptea fac acelasi lucru, gandind ca aceste bauturi ii tin treji toata noaptea si favorizeaza concentrarea.

Din pacate, insa, cele mai multe persoane nu constientizeaza ca o singura doza de astfel de bautura creste foarte mult riscul de o criza cardiaca sau de accident vascular cerebral.

Aceste bauturi nu ar trebui confundate cu cele specifice sportivilor.

Ele contin substante cum ar fi cofeina, insa in doze mult mai mari, asociata cu guarana (planta ce contine cofeina), arginina, taurina, ginseng, glucuronolactona (derivata din glucoza) si alte substante nocive.

Efectele bauturilor energizante asupra organismului

Aceste bauturi fac sangele mai gros, chiar vascos, ceea ce poate provoca numeroase probleme cardiovasculare. O ora dupa ce ati consumat energizantul, sangele dumneavoastra va fi identic cu cel al unui pacient cu boli cardiovasculare.

Bineinteles ca producatorii nu vorbesc despre aceste efecte nocive. Ei declara chiar ca aceasta bautura energizanta este echivalenta cu efectele unei cesti de cafea.
Consumand astfel de bauturi, exista cateva efecte asemanatoare cu ale cofeinei, insa insotite de o mare cantitate de indulcitori artificiali si de zahar.

Ele ofera energie, fara indoiala, insa efectul nu dureaza prea mult timp. Atunci cand dispare, va veti simti letargic si veti simti nevoia de a bea din nou pentru a va stimula iar energia pe care ati avut-o dupa ce ati consumat produsul despre care vorbim. Este un cerc vicios din care va fi greu sa iesiti.

Bauturile energizante contin aspartam (E951), care aduce cu sine multe pericole neuronale, metabolice, alergice, fetale si cancerigene. O singura doza de o astfel de bautura poate mari riscul de a avea o criza cardiaca sau de accident vascular cerebral, oricare ar fi varsta la care consumati.

Pentru ca aceste bauturi au devenit extrem de populare si consumate, unele tari cum ar fi Norvegia, Danemarca si Uruguay le-au interzis pentru a preveni pericolele si daunele pe care le-ar putea cauza. In Kuweit, aceste bauturi au fost interzise copiilor sub 16 ani din cauza riscului de moarte din cauza crizelor cardiace extrem de ridicat in randul copiilor.

Ce persoane prezinta un risc ridicat?

Bauturile energizante afecteaza functionarea vaselor sanguine si maresc coagularea sangelui. Evitati aceste produse daca aveti unul dintre simptomele urmatoare:

-hipertensiune;
-sindromul oboselii cronice;
-stres;
-sensibilitate la cofeina;
-boli cardiovasculare;
-probleme cu coagularea sangelui.

Femeile insarcinate si mamele care alapteaza ar trebui de asemenea sa evite consumul de bauturi energizante. Cercetatorii explica faptul ca aceste bauturi pot fi mortale mai ales pentru persoanele cu tensiune arteriala crescuta sau care sunt stresate mereu, pentru ca energizantele pot afecta buna functionare a vaselor sanguine si pot mari riscul de cheaguri.

Cum sa aveti energie prin metode naturale?

Pentru a inlatura lipsa de energie, exista modalitati mai bune decat consumul bauturilor energizante:

-mancati sanatos si echilibrat, consumand mai ales fructe si legume;
-consumati alimente si plante care sa diminueze inflamatiile;
-mariti consumul de acizi grasi omega 3;
-eliminati alimentele procesate si zaharul (glucidele) din alimentatia dumneavoastra;
-eliminati stresul si gandurile negative;
-dormiti cand va simtiti obosit;
-faceti exercitii fizice in mod regulat.

Nu ezitati sa semnalati orice efect nedorit legat de consumul bauturilor energizante medicului sau unui farmacist.


Citeste si despre:

Energizantele si efectele lor asupra organismului Insolatia - un real pericol al verii care ne afecteaza sanatatea Alimente care imbunatatesc nivelul de concentrare Care este diferenta dintre alergia si sensibilitatea la ciocolata 13 moduri de a consuma mai multa apa Sarcina: ce alimente trebuie evitate Ficatul gras (steatoza hepatica) Vacante sanatoase – unde sa mergi? Cum evitam infectiile urinare vara? Cum influenteaza stilul de viata, fertilitatea feminina Mituri despre sarcina 6 remedii casnice pentru hipotensiunea arteriala 10 alimente care cauzeaza imbatranirea prematura 8 cele mai raspandite mituri despre metabolism Simptomele si tratamentul tulburarilor de anxietate Bauturile energizante: plusuri si minusuri