Rolul magneziului pentru sanatate

Actualizat: 30 August 2022
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Rolul magneziului in organism


Incepand de la reglarea glicemiei, pana la imbunatatirea performantei sportive, magneziul este un microelement esential pentru buna functionare a organismului. Desi se gaseste intr-o varietate de alimente, multe persoane nu isi iau aportul suficient de magneziu din dieta zilnica. Magneziul are multe beneficii pentru sanatate, dintre care cele mai importante sunt urmatoarele:

Beneficii

1. Este implicat in sute de reactii biochimice

In fiecare celula din corpul nostru, in fiecare moment, se produc diverse si numeroase reactii biochimice. Magneziul se gaseste in fiecare celula din organism, participand la multe dintre aceste reactii. Aproximativ 60% din totalul de magneziu din corp se gaseste la nivelul oaselor, in timp ce restul se gaseste in muschi, tesuturi moi si fluide biologice, inclusiv sange.

Magneziul are rolul esential de co-factor pentru numeroase enzime, ceea ce inseamna ca ajuta enzimele sa isi desfasoare functiile. Este implicat in mai mult de 600 de reactii din organism, precum:
• Producerea de energie: conversia alimentelor in energie
• Sinteza de proteine: producerea de noi proteine din aminoacizi
• Mentinerea genelor: ajuta la crearea si repararea moleculelor de ADN si ARN
• Miscarile musculare: ajuta la realizarea contractiei si relaxarii musculare
• Reglarea sistemului nervos: prin reglarea neurotransmitatorilor, magneziul este implicat in functionarea sistemului nervos central si periferic

2. Imbunatateste performanta sportiva

In timpul exercitiului si efortului fizic de orice fel, organismul consuma mai mult magneziu decat in timpul repausului. Acest lucru depinde, bineinteles, si de tipul si nivelul de efort fizic. Magneziul ajuta la recircularea sangelui catre musculatura si reducerea cantitatii de lactat, care se poate acumula in timpul efortului fizic. Studiile arata ca suplimentele cu magneziu pot fi in special eficiente pentru imbunatatirea performantelor sportive ale adultilor si ale persoanelor cu deficit de magneziu.

3. Contribuie la combaterea depresiei

Magneziul are un rol esential in functia cerebrala si in dictarea starii de spirit. Astfel, nivelul scazut de magneziu este asociat cu un risc crescut de depresie. Chiar si la persoanele deja simptomatice, aportul suficient de magneziu, atat prin dieta cat si prin suplimente alimentare, contribuie la ameliorarea simptomelor de depresie.

4. Mentine glicemia intre limite normale

Studiile arata ca aproximativ 48% dintre pacientii cu diabet zaharat de tip 2 au niveluri scazute de magneziu. Astfel magneziul pare ca are rol in reglarea glicemiei, ceea ce inseamna ca ajuta mentinerea nivelului de glucoza din sange, intre limite normale. Persoanele ce au un aport mai mare de magneziu prezinta risc mai scazut de diabet zaharat de tip 2.

5. Promoveaza sanatatea cardio-vasculara

Magneziul are rol important in sanatatea inimii. Suplimentele cu magneziu au rol cardio-protector si pot ajuta la scaderea tensiunii arteriale. De asemenea, aportul de magneziu este asociat cu risc mai scazut de afectiuni cardiace, accident vascular cerebral si hipertensiune arteriala.

Mai mult decat atat, cateva studii sugereaza ca suplimentele cu magneziu imbunatatesc mai multi factori de risc cardio-vasculari, precum nivelul de trigliceride din sange, nivelul de colesterol LDL si HDL. Acest lucru este valabil in special in randul persoanelor cu deficit de magneziu.

6. Are efect antiinflamator

Nivelul scazut de magneziu din organism este sociat cu nivelul crescut de inflamatie, iar inflamatia are un rol major in procesul de imbatranire si dobandire a afectiunilor cronice. Cercetatorii sustin ca suplimentele cu magneziu pot imbunatati nivelul de proteina C-reactiva din organism (PCR), un marker important al inflamatiei, in randul pacientilor cu diverse patologii inflamatorii.

7. Contribuie la prevenirea migrenelor

Atacurile de migrena pot fi cu adevarat dureroase, frecvent asociate cu simptome precum greata, varsaturi, sensibilitate la lumina (fotosensibilitate) si la sunete puternice. Unele studii arata ca pacientii ce au frecvent migrene tind sa aiba deficit de magneziu. Prin suplimentarea magneziului, acestia isi pot ameliora simptomele si isi pot reduce frecventa migrenelor.

8. Amelioreaza simptomatologia sindromului premenstrual

Sindromul premenstrual este una dintre cele mai comune afectiuni in randul femeilor cu varsta fertila. Produce deseori simptome precum retentia de apa, crampe abdominale, oboseala si iritabilitate. Studii recente arata ca suplimentele cu magneziu amelioreaza crampele menstruale si alte simptome specifice perioadei premenstruale. Acest lucru se intampla datorita faptului ca magneziu are rol in ciclul menstrual in sine, astfel ca persoanele cu deficit de magneziu vor avea simptome mai severe si un sindrom premenstrual mai dificil in general.

9. Promoveaza sanatatea osoasa


Magneziul este esential pentru mentinerea sanatatii sistemului osteo-articular si pentru a preveni osteoliza (pierderea de tesut osos). Intrucat majoritatea magneziului din corp se gaseste in oase, nivelul scazut de magneziu este asociat cu un risc mare de osteoporoza. Osteoporoza este o patologie in care oasele devin slabite, cu densitate osoasa scazuta, foarte susceptibile la fracturi spontane.

10. Imbunatateste calitatea somnului

Suplimentele cu magneziu sunt deseori utilizate ca un remediu natural pentru tulburarile de somn, precum insomnia. Magneziul regleaza mai multi neurotransmitatori implicati in ciclul de somn, precum acidul amino-butiric, iar astfel persoanele cu deficit de magneziu vor avea un ciclu de somn alterat.

11. Reduce simptomele de anxietate

Cateva studii recente sugereaza ca magneziul ajuta la tratarea si prevenirea anxietatii.

12. Este sigur si usor accesibil

Magneziul este esential pentru multe aspecte ce tin de sanatatea corpului si a mintii. Acesta este sigur, atunci cand este administrat in doze corecte si cand este consumat din alimente bogate in magneziu, nutritive si sanatoase. Doza zilnica de magneziu este de 400-420 mg pentru barbati si 310-320 mg pentru femei. Acest gramaj poate fi luat din dieta zilnica, sau suplimentat atunci cand este nevoie. Discutati intotdeauna cu medicul inainte de a incepe administrarea regulata a suplimentelor alimentare.

Surse alimentare de magneziu

Urmatoarele alimente sunt bogate in magneziu si reprezinta alimente esentiale pentru un aport suficient:
• Seminte de dovleac
• Seminte de chia
• Spanac fiert
• Migdale
• Caju
• Fasole neagra
• Edamame
• Unt de arahide
• Orez brun
• Somon gatit
• Avocado

Concluzie

Magneziul este un mineral esential pentru sanatatea organismului, avand rol in buna functionare a mai multor organe si sisteme. Pacientii cu deficit de magneziu vor resimti lipsa acestuia, prin simptome caracteristice ale aparatului muscular, osteo-articular, nervos. Pentru a va asigura un aport suficient de magneziu, includeti in dieta zilnica alimente bogate in magneziu si luati in considerare suplimentele, daca este nevoie.

Bibliografie:
https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-benefits#TOC_TITLE_HDR_12
https://www.medicalnewstoday.com/articles/286839


Citeste si despre:

Corcodusele, un elixir pentru sanatate. Iata ce boli pot preveni! Bananele verzi - informatii nutritionale si beneficii pentru sanatate Fasolea alba. Beneficii pentru sanatate Beneficiile legumelor de primavara pentru sanatate Coacazele: beneficii, informatii nutritionale si retete sanatoase 6 motive pentru care femeile au nevoie de magneziu Perioada adolescentei: cum ai grija de copilul tau in aceasta etapa din viata lui? Medicina stilului de viata: cum poti deveni cea mai buna versiune a ta? Interviu despre alimentatia sanatoasa cu Prof. Dr. Nicolae Hancu Topul alimentelor pentru oase sanatoase 10 alimente foarte sanatoase de care aveti nevoie in dieta zilnica Castanele beneficii, informatii nutritionale si retete sanatoase Cel mai bun regim alimentar pentru intrarea la menopauza Simptomele deficientei de magneziu