Spitalele trec la autoritatile locale de la 1 ianuarie 2010, potrivit strategiei de descentralizare

Publicat: 11 Mai 2009
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Legea descentralizarii in sanatate si Legea sanatatii publice vor fi elaborate pana la 1 iulie si vor intra in vigoare la 1 septembrie, iar de la 1 ianuarie 2010 spitalele, cu exceptia celor regionale si a celor de interes national, vor trece in administrarea autoritatilor locale.

Ministrul Sanatatii, Ion Bazac, a anuntat duminica, la finalul sedintei extraordinare in care Guvernul a adoptat strategia de descentralizare in sistemul de sanatate, ca urmeaza sa fie adoptate patru acte normative: Legea descentralizarii in sanatate - prin care unitatile medicale vor fi transferate in administrarea autoritatilor locale, Legea sanatatii publice - prin care se realizeaza reorganizarea activitatii medicale, HG privind infiintarea Institutului National de Sanatate Publica si HG privind infiintarea Institutului National de Medicina Legala.

Primele doua acte normative vor fi elaborate pana la 1 iulie si vor intra in vigoare la 1 septembrie. De la 1 ianuarie, spitalele vor trece in administrarea autoritatilor locale astfel: spitalele judetene vor fi administrate de consiliile judetene, spitalele municipale de consiliile municipale, iar cele orasenesti de consiliile locale.

Spitalele regionale si cele care vor fi declarate de interes national (unde se realizeaza acte medicale de inalta performanta), institutele nationale de cercetare si cele clinice, vor ramane in subordinea Ministerului Sanatatii.

Sistemul national de urgente ramane in subordinea Ministerului Sanatatii inca trei ani si va fi finantat de la bugetul de stat. "in momentul in care vom constata ca avem un sistem de urgenta care sa faca fata standardelor europene, si el va fi transferat autoritatilor locale", a spus ministrul Sanatatii.

Prin Legea sanatatii publice vor fi infiintate consilii de administratie la nivelul spitalelor, alcatuite din trei membri care vor reprezenta Ministerul Sanatatii - prin compartimentele de sanatate publica -, autoritatile locale si casele de asigurari de sanatate. La spitalele clinice, consiliul de administratie va avea in componenta si un reprezentant al universitatilor de medicina si farmacie sau al facultatilor de medicina.

Directorul spitalului va fi numit de autoritatea locala, la propunerea consiliului de administratie al spitalului. Acesta va fi fie medic, fie absolvent de studii superioare in alt domeniu decat medicina, care trebuie sa aiba studii postuniversitare de trei ani in cadrul scolii Nationale de Sanatate Publica. Primul curs al acestei scoli va incepe la 1 octombrie 2009.

Bazac a mai spus ca Institutul National de Sanatate Publica va asigura controlul politicii nationale de sanatate publica si va fi infiintat prin reorganizarea celor sase institute de sanatate publica si a celor doua centre de sanatate publica.

Bazac a declarat ca, prin Legea descentralizarii in sanatate, vor fi transferate totodata directiile de sanatate publica in subordinea consiilor judetene, sub numele de directii de asistenta medicala. Noua structura va coordona toate activitatile de asistenta medicala din judet, va reprezenta autoritatea locala in consiliul de administratie al spitalului, va aloca resurse la nivel judetean si local in functie de nevoi, va aviza proiectele bugetelor de venituri si cheltuieli ale unitatilor medicale si planurile de investitii finantate din bugetul local, dar si proiectele de dotare cu aparatura.

Dupa descentralizare, unitatile medicale vor fi finantate din trei surse, respectiv din Fondul National de Asigurari de Sanatate, bugetul Ministerului Sanatatii - pentru programe nationale de sanatate, dotare cu aparatura de inalta performanta, plata rezidentilor, finantarea unitatilor de primiri urgenta si pentru activitatile de cercetare - si de la bugetele locale (pentru reparatii curente si capitale, utilitati, consolidari, achizitii de echipamente de inventar si de aparatura medicala, cu exceptia celor de inalta performanta).

In ceea ce priveste Institutul National de Medicina Legala, Bazac a spus ca acesta va cuprinde Institutul National de Medicina Legala "Mina Minovici", cele cinci institute de medicina legala din tara, iar sectiile de medicina legala care acum sunt in structura spitalelor judetene vor trece in coordonarea Institutul National de Medicina Legala.


Citeste si despre:

Terorismul si alte amenintari asupra sanatatii publice Prevenirea separarii copilului de familia sa Sanatatea publica Dizenteria Ordonanta privind organizarea si finantarea rezidentiatului Legea invatamantului Antraxul 3 lucruri pe care trebuie sa le stii despre tratamentul endometriozei Probiotice, prebiotice si enzime digestive: de ce sunt atat de importante pentru sanatatea organismului? Boala somnului – Tripanosomiaza Africana Moduri de preventie a transmiterii gripei sezoniere Pestele ca aliment: beneficii si riscuri Programul national de protectie sociala Bani de liceu Norme de preluare a praxisului Statutul Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali Regulamentul de organizare si functionare a invatamantului prescolar