Toamna a sosit, iar copiii s-au intors la scoala, tinand cont de diferite scenarii formulate in contextul pandemiei COVID-19. Cei mici, dar si adultii, trebuie sa se adapteze la normele realizate din cauza coronavirusului, cum ar fi distantarea sociala, regulile mai stricte de sanatate publica, purtarea mastilor sau chiar utilizarea altor echipamente de protectie.
Expertii afirma ca nu cunosc inca amploarea efectelor pe care le va avea intoarcerea la scoala asupra sanatatii mintale a copiilor. Probabil ca aceasta din urma va fi imbunatatita in cazul majoritatii copiilor, dar un raspuns exact poate fi dat doar dupa ce va mai trece o anumita perioada de timp.
Modul in care copiii reactioneaza la pandemia COVID-19 si la revenirea in banci este dificil de prezis si depinde intr-o oarecare masura de nivelul de dezvoltare al celor mici, dar si de capacitatea lor de a intelege ceea ce se intampla. Cu alte cuvinte, exista o variabilitate crescuta in ceea ce priveste modul in care va fi afectata sanatatea mintala a elevilor in perioada urmatoare.
Majoritatea copiilor sunt rezistenti si vor fi foarte incantati sa se revada si sa se joace cu colegii lor. Cu toate acestea, unii vor fi anxiosi, iar modul in care se vor manifesta va putea varia in functie de varsta. Spre exemplu, pentru copiii mici, de la nivelul gradinitelor si pana la primii ani de scoala, anxietatea s-ar putea manifesta prin dureri de burta, iritabilitate, crize de plans, agresivitate si chiar comportamente regresive asupra dezvoltarii, cum ar fi incontinenta urinara pe timpul noptii.
In cazul copiilor mai mari, specialistii afirma ca raspunsurile anxioase ar putea semana cu cele existente in cazul adultilor, de exemplu instalarea tulburarilor de somn sau a celor alimentare.
Parintii au un impact surprinzator de mare asupra modului in care copiii vor reactiona atunci cand se vor intoarce la scoala. Spre exemplu, unii copii vor dezvolta anxietate de separare sau se vor speria de faptul ca isi pot imbolnavi parintii, in timp ce altii se vor adapta extrem de rapid noilor masuri de invatare non-online.
Riscul unui copil de a fi predispus la anxietate depinde de mai multi factori, cum ar fi cei genetici si cei de medici. Astfel, un copil care este mai predispus la anxietate ar putea avea mult mai multe sanse de a dezvolta diferite manifestari neplacute in timpul pandemiei COVID-19.
Modul in care reactioneaza copiii este unul variat si imprevizibil. Totusi, un copil ce traieste intr-un mediu format din oameni constant panicati are mult mai multe sanse de a dezvolta sentimente negative la intoarcerea la scoala decat un copil care locuieste cu persoane calme si echilibrate. Acelasi lucru este valabil si in cazul copiilor ce au rude ce au decedat din cauza noului tip de coronavirus.
Pe langa toate aspectele prezentate, parintii ar trebui sa aiba si rolul de a-si informa copiii cu privire la situatia actuala. Acestia trebuie sa ofere informatiile intr-un mod calm si linistitor, care sa indice faptul ca totul va fi bine.
In cazul in care tinerii vor primi stirile din diferite surse ce nu sunt de incredere, precum anumite site-uri web, atunci anxietatea ar putea fi declansata sau sporita.
Rezultatele unui sondaj de specialitate au relevat faptul ca peste 59% dintre parinti au observat schimbari in comportamentul copiilor in urma pandemiei.
Parintii au afirmat faptul ca starea copiilor s-a modificat, iar acestia au prezentat schimbari de dispozitie, tristete persistenta, lipsa de speranta, iritabilitate si tulburari de somn aproape in fiecare zi de cand a inceput pandemia.
Specialistii considera ca gestionarea si anularea acestor emotii necesita timp, adaugand faptul ca este necesara, fara indoiala, o perioada de ajustare, in special pentru copiii care merg pentru prima data la scoala.
Expertii din domeniul sanatatii mintale considera ca elevii vor avea nevoie de un sprijin solid pentru a reveni la scoala. Acest sprijin este deosebit de important si poate veni din partea parintilor, a profesorilor sau a oricaror adulti ce sunt implicati in ingrijirea copiilor.
In acest fel elevii se pot intoarce la rutina lor, dar se pot adapta si mult mai usor la noile norme. Asadar, adultii vor trebui sa ofere o multime de indrumari elevilor, mai ales celor mici, astfel incat acestia sa inteleaga si sa puna in practica mult mai bine masurile ce sunt atat de necesare, precum spalarea mainilor si distantarea sociala.
Multi copii si parinti se intreaba daca scolile sunt sigure in aceasta perioada dificila. Raspunsul la aceasta intrebare este unul dificil de dat, dar trebuie tinut cont de faptul ca aceste institutii se deschid in concordanta cu anumite reguli ce au ca scop minimizarea oricaror riscuri. Asadar, deschiderea scolilor se face tinand cont de numeroase masuri de siguranta, cum ar fi distantarea sociala si purtarea mastilor de protectie.
In general, deschiderea scolilor nu este o actiune izolata si desfasurata brusc, ci face parte dintr-o serie de actiuni legate de „redeschiderea tarii”, cum ar fi redeschiderea fabricilor, a transportului public sau a diferitelor firme si afaceri.
Scolile se vor deschide in functie de anumite scenarii, astfel incat siguranta copiilor sa ramana pe primul loc. Asadar, sunt planificate si analizate diferite masuri suplimentare ce pot fi puse in aplicare pentru ca elevii, profesorii si alti angajati sa fie in siguranta atunci cand se intorc la scoala. Tinand cont de toate aceste aspecte, intoarcerea la scoala va fi cu mult diferita fata de anii anteriori si sunt asteptate chiar si situatii neprevazute.
Astfel, este posibil ca scolile sa se deschida pentru o anumita perioada de timp, iar apoi sa fie luata din nou decizia de a le inchide. Din cauza evolutiei incerte a acestei situatii, autoritatile trebuie sa dea dovada de flexibilitate si trebuie sa fie pregatite sa se adapteze rapid la orice situatie aparuta, astfel incat elevii si populatia generala sa ramana in siguranta.
Sanatatea mintala a copiilor poate fi afectata de teama acestora ca s-ar putea infecta cu noul tip de coronavirus daca revin la scoala. Asadar, trebuie adoptate anumite masuri care sa aiba ca scop reducerea riscului de infectare, dar si de calmare a elevilor.
Spre exemplu, orele pot fi tinute in diferite spatii temporare sau chiar in aer liber, iar servirea mesei in timpul pauzelor ar putea fi evitata. In plus, elevii pot invata in schimburi pentru a se reduce numarul lor in acelasi timp, iar salile de curs ar trebui dezinfectate la intervale regulate de timp.
Administratorii scolilor trebuie sa observe constant ce imbunatatiri ar trebui aduse pentru a spori siguranta sanitara. Acestia trebuie sa analizeze oportunitatile de imbunatatire a masurilor de igiena, inclusiv spalarea mainilor si adoptarea unor protocoale de distantare fizica. De asemenea, trebuie sa fie adoptate proceduri eficiente de curatare a instalatiilor de apa, dar si adoptarea unor practici sigure de preparare sau servire a alimentelor si bauturilor.
In final, personalul administrativ si profesorii trebuie sa fie instruiti si ei regulat cu privire la cele mai bune metode de protectie impotriva noului tip de coronavirus, iar la randul lor trebuie sa ii informeze constant pe elevi cu privire la acestea. Toate aceste reguli vor fi eficiente impotriva coronavirusului, dar vor ajuta si la stabilizarea sanatatii mintale a elevilor si la eliminarea gandurilor negative ale acestora.
Bibliografie:
https://globalnews.ca/news/7308577/coronavirus-kids-school-mental-health/
https://www.unicef.org/coronavirus/what-will-return-school-during-covid-19-pandemic-look
https://www.unicef.org/coronavirus/supporting-your-childs-mental-health-during-covid-19-school-return
https://theconversation.com/as-schools-reopen-will-this-be-the-least-fit-generation-of-schoolchildren-ever-145492
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.