Invata sa te hranesti sanatos: top alimente recomandate si alimente nesanatoase

Actualizat: 23 Octombrie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Inca din perioada copilariei stim ca este bine sa consumam fructe si legume si ca trebuie sa evitam gustarile dulci pe care, de altfel, orice copil le va prefera oricand.

Inainte de a prezenta lista alimentelor nesanatoase, ar trebui sa stiti care sunt produsele alimentare pe care specialistii le recomanda pentru a avea o sanatate de invidiat.

Top 10 alimente sanatoase

1. Cartofii dulci sunt bogati in carotenoizi, vitamina C, potasiu si fibre.

2. Painea din cereale integrale contine mai multe vitamine si minerale decat paine din faina alba, rafinata.

3. Broccoli are o cantitate ridicata de vitamina C, carotenoide si acid folic.

4. Pepenele verde este o excelenta sursa de vitamina C si carotenoide.

5. Fasolea are putine grasimi si multe proteine, in plus, contine mult acid folic si fibre.

6. Doar un sfert de felie de pepene galben furnizeaza necesarul de vitamina A si C.

7. Spanacul si varza pot aduce organismului un aport important de calciu, fibre, carotenoide si vitamina C.

8. Portocalele contin vitamina C, acid folic, potasiu si fibre.

9. Fulgii de ovaz sunt bogati in fibre solubile care ajuta la scaderea colesterolului rau, imbunatatind in aceslasi timp nivelul colesterolului bun.

10. Laptele degresat este o sursa excelenta de proteine.

Alimente nesanatoase

1. Nectarul si sucul de frcute. Un suc sau nectar de fructe cu o eticheta pe care apar imagini cu fructe proaspete insotite de sloganuri care contin cuvantul "antioxidanti", de exemplu, poate fi atragator pentru consumatori.

Sucurile pot avea gust bun dar contin zahar si nu au nici o urma de fibre. In loc sa se consume in exces sucuri care contin multe calorii goale, este recomandat sa se manance fructele intregi. In acest mod va puteti satura si veti consuma mai putine calorii.

2. Inghetata. O inghetata organica va ingrasa la fel de mult ca una non-organica, deoarece zaharul este zahar, indiferent ca este adaugat intr-un produs ecologic sau de alta natura. Fructoza, siropul de porumb, trestia de zahar, zaharul alb, siropul de artar, nectarul de agave, contin aproximativ 16-20 calorii per lingurita. De asemenea, chipsurile ecologice si produsele de patiserie ecologie sunt la fel de bogate in grasimi si calorii ca si cele non-organice.

3. Produsele "naturale". Atunci cand achizitionati un produs pe care scrie "100% natural", "sanatos" sau "nu contine ingrediente artificiale", cititi de fapt, lista de ingrediente. "Natural" poate sa insemne ca un produs alimentar nu contine niciun ingredient artificial, coloranti sau conservanti chimici. Totusi, doar pentru ca un ingredient nu este artificial nu inseamna ca este bun pentru sanatatea dvs.

Carnea pasarilor de curte este considerata naturala daca acestea sunt hranite cu alimente bio. In cazul in care la aceasta carne adaugati arome care contin conservati nu va mai fi la fel de sanatoasa pentru organism. O cutie de supa de pui cu taitei care nu sunt preparati in casa pot contine fructoza din sirop de porumb si aroma de pui - iar aceste ingrediente nu sunt naturale.

4. Multicerealele. Multicerealele par a fi la moda, de la paine la biscuiti si cereale care pretind a fi sanatoase. Multicereale nu inseamna cereale integrale, ci doar ca undeva, pe langa mult zahar exista si o urma de cereale.

Pentru a obtine cantitatea necesara de substante nutritive din aceste produse alimentare se vor alege doar cele pe a caror eticheta se specifica faptul ca cerealele sunt integrale. Totusi, chiar daca cerealele din comert sunt integrale este important ca acestea sa nu contina atat de mult zahar sau ciocolata.

5. Batoanele de cereale. Unele tipuri de batoane de cereale sunt bogate in zahar, chiar daca pe eticheta este specificat ca acestea sunt acoperite cu miere. Pe de alta parte, nici macar cerealele instant nu sunt o alegere tocmai buna.

Daca pe eticheta acestora sunt scrise combinatii de cuvinte precum "piersici si smantana" sau "mar si scortisoara", acestea au mai mult de 12 grame de zahar per portie. Cerealele integrale sunt mult mai sanatoase.

6. Batoanele de slabit. Compozitia celor mai multe batoane recomandate pentru pierderea in greutate este mai apropiata de cea a dulciurilor decat a gustarilor nutritive. Acestea sunt foarte bogate in calorii si zahar.

Principalele ingrediente, in cazul lor sunt, de obicei zaharul, faina si siropul rafinat de porumb. O alta greseala pe care o fac multi dintre cei care le consuma, este ca le consuma pe tot parcursul zilei. Un baton mediu pentru slabit ofera suficiente calorii pentru o masa intreaga. O alergere mai buna ar fi un fruct sau o jumatate de sendvis cu paine integrala.

7. Prajiturile de orez. Daca aveti pofta de o gustare sarata, o prajitura de orez poate fi o alegere mai buna decat o punga de chipsuri de cartofi, insa aceasta nu oferta nicio valoare nutritiva.

Versiunile aromate ale prajiturilor de orez sunt adesea imbogatite cu sodiu si zahar, ceea ce va poate determina sa mancati mai multe decat v-ati planificat. In plus, acestea au un continut scazut de fibre, ceea ce va face ca, desi ati consumat multe prajituri de orez, sa nu intervina senzatia de satietate.

8. Iaurtul. In teorie, iaurtul se presupune a fi un aliment sanatos. Acesta contine putine grasimi, calciu, vitamina D, magneziu si proteine, dar atunci cand producatorii adauga zahar, arome si coloranti in iaurt, conceptul de gustare sanatoasa, dispare.

Unele branduri adauga inclusiv bomboane in iaurt. Pentru a ramane in directia corecta, alegeti iaurtul simplu. In mod ideal, acesta ar trebui sa contina doua tipuri de culturi vii si lapte.

9. Faina alba si pastele rafinate cumparate de la magazin. Taratele si germenii care sunt indepartate din acestea sunt surse de minerale si vitamine. De aceea, faina si pastele rafinate nu contin substante nutritive esentiale nici macar in situatia in care sunt imbogatite cu acestea. Indicat ar fi sa se consume produsele din cereale integrale, intrucat faina alba si pastele rafinate cresc riscul aparitiei bolilor de inima.

10. Orezul alb. Nu se recomanda eliminarea totala a orezului alb din alimentatie, dar orezul brun contine multe substante nutritive care nu pot fi regasiti in orezul alb. Eventual se pot amesteca orezul alb si brun pentru a obtine o combinatie ideala.

12. Zahar (alb si brun), melasa si bauturi racoritoare. Majoritatea oamenilor care consuma o cola nu sunt constienti de faptul ca aceasta contine fructoza - un tip de zahar rafinat care contribuie la formarea colesterolului.


Citeste si despre:

Ministerul Sanatatii si CNAS, la primul Forum PALMED privind medicina dentara din Romania, o voce unita in beneficiul pacientilor si medicilor stomatologi din Romania Insomnia si riscul aparitiei bolilor de inima Alimente care pot declansa alergii cutanate MedLife: Valul 4 este mai aproape decat se estima, Romania avand riscuri mari din cauza ratei scazute de vaccinare 5 simptome ale deficientei de magneziu: Cum poate fi combatuta hipomagnezemia si cum putem reface “rezervele” de magneziu din organism? Insomnii, oboseala? Iata solutia unui somn de calitate pentru intreaga noapte Unde si cum se raspandeste cancerul mamar Studiu MedLife: Jumatate din populatia mediului urban mic si o treime din populatia mediului urban mare a trecut prin boala, de noua ori mai mult, respectiv de trei ori mai mai mult fata de statisticile oficiale Cum sa cresti un copil cu o inteligenta emotionala sanatoasa Dr. Magda Bajenaru, medic primar endocrinolog ne spune cum ne pot afecta bolile tiroidei sanatatea