Suferi de alergii sau intolerante alimentare? Cum sa citesti etichetele alimentare!

Actualizat: 08 Iulie 2024
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

In primul rand, trebuie sa citesti etichetele alimentare de fiecare data cand cumperi un produs, indiferent daca l-ai mai cumparat pana acum, pentru ca se poate modifica oricand.

Orice este posibil in productia unui aliment. Posibil ca producatorul respectiv sa nu mai fi putut el insusi sa achizitioneze una din materiile prime certificate fara un anumit alergen si sa nu mai poata realiza produsul respectiv in conditiile precedente.

De obicei, in astfel de cazuri, producatorul este obligat prin lege sa modifice ambalajul sau sa aplice o eticheta suplimentara care sa mentioneze prezenta alergenului respectiv.

Teoretic, toti cei 14 alergeni legiferati trebuie subliniati pe eticheta tuturor alimentelor, fie ca sunt produse ambalate la raft, fie ca este mancare gatita la un restaurant. Normal ar fi ca in meniul unui restaurant sa se precizeze la fiecare fel de mancare prezenta alergenilor sau cel putin sa existe o lista (la cerere) in care sa fie enumerate toate ingredientele felurilor de mancare oferite in restaurantul respectiv. Declararea prezentei alergenilor in alimente se poate realiza prin utilizarea cuvantul „Contine” urmat de numele alergenului, sau in cazul produselor ambalate se mentioneaza alergenul in lista de ingrediente, folosind o metoda de evidentiere precum scrierea cu litere ingrosate, cu majuscule, caractere in format italic sau text subliniat.

De asemenea se eticheteaza si alergenii care pot ajunge in mod accidental in produsele alimentare prin contaminare alergenica incrucisata in timpul procesului de fabricare sau ambalare, mentionandu-se „poate contine urme de” urmata de numele alergenului. Exemplu : „Produs ambalat intr-o unitate care proceseaza: cereale cu gluten, fructe cu coaja, soia, arahide, produse lactate, telina, mustar, lupin”. Teoretic si intr-o lume ideala, asa ar trebui sa fie, dar legea nu se respecta mereu, desi se stie ca nu exista un tratament anume pentru alergiile alimentare. Prin urmare, profilaxia si evitarea alimentelor alergenice ramane principala metoda de a controla simptomele si reactiile la alergii.

Un studiu efectuat la nivel European, in perioada 1 Ianuarie 2018 - 31 Decembrie 2021, in baza a 844 de notificari, arata niveluri remarcabile de alergeni nedeclarati pe etichetele produselor alimentare. Studiul investigheaza prezenta in alimente a alergenilor care nu sunt declarati pe etichetele produselor, folosind datele de notificari despre alergeni publicate pe portalul Sistemului de alerta rapida pentru alimente si furaje (RASFF). Rezultatele arata ca laptele (20,5%), glutenul (14,8%) si nucile (10,9%) sunt alergenii cel mai des prezenti, fara a fi declarati pe etichetele produselor. Acestea sunt cunoscute a fi alimente care declanseaza frecvent reactii alergice, mai ales la copii.

Alergenii nedeclarati se gasesc in principal in cereale si produse de panificatie (16,3%), preparate si gustari (13,1%) si produse de cofetarie (9,0%), care sunt consumate in mod regulat de copii. De asemenea, 16,6% dintre probe contin doi sau mai multi alergeni nedeclarati, afectand astfel persoanele cu diferite alergii. Si cel mai rau? O cantitate mare (7,6%) de alergeni nedeclarati este prezenta in produsele care sunt etichetate ca fiind „fara alergeni”.

Trebuie sa fim atenti cum interpretam corect lista de ingrediente a produselor alimentare dar si a cosmeticelor/detergentilor sau a altor produse care ar putea sa ne puna in contact cu alergenii. Extractele/aromele naturale de migdale spre exemplu se gasesc si in diverse cosmetice. Daca ai alergie la migdale, trebuiesc evitate orice alte produse pe baza de migdale.
Sosul de soia. Desi in produsul final nu mai exista grau, pentru ca el se produce printr-o metoda de fermentare cu grau, contine gluten. Aici sunt atat de multe hatisuri incat tot ce pot spune este ca va trebui sa te inarmezi cu rabdare si sa investesti timp, sa cauti mai departe, sa te informezi bine in ceea ce priveste denumirile alternative ale alergenilor.

Sfatul medicului si cel mai pretios pentru tine este sa eviti pe cat poti produsele ”de-a gata”!

Nu iti garanteaza nimeni nimic si pana sa ajungi sa te razboiesti cu oricine, iti risti sanatatea sau chiar si viata! Orice consuma o persoana cu alergii trebuie verificat!
Acesta este motivul pentru care iti recomandam cartea “Pe Taramul lui Fara”, unde Nicoleta Lupu a creat retete cu un numar mic de ingrediente, simple, integrale si minim procesate. Ca sa poti controla cat de mult se poate contactul cu alergenii interzisi.

Preventia este garda cea mai buna!

Cartea ”Pe taramul lui Fara”, o puteti achizitiona accesand site-ul www.nicoletalupu.ro. Pentru a beneficia de o reducere de 50 de lei, introduceti codul de reducere ”MEDA”.

Mai mult decat atat, va invit sa accesati grupul de Facebook www.facebook.com/groups/100deani, unde veti gasi o comunitate care reuseste sa prepare cu succes aceste retete si care te poate ajuta in cazul in care ceva nu iti iese ”ca la carte”.

Va asteptam cu drag sa pasiti ”Pe taramul lui Fara”!


Citeste si despre:

Intoleranta alimentara - boala ascunsa declansata de alimentele preferate Cum evitati pofta de alimente dulci? Alergie sau raceala - cum le deosebesti? Suferi de alergii? Iata 6 factori care le-ar putea inrautati Durere de oase sau durere musculara? Cum faci deosebirea intre cele doua afectiuni? Recuperarea unghiei: abordari moderne in gestionarea onicomicozei Boala celiaca sau intoleranta la gluten Tratamentul alergiilor alimentare Alergiile alimentare Primul ajutor in cazul alergiilor alimentare Alergiile alimentare: adevar versus mit