Stresul legat de locul de munca

Publicat: 11 Martie 2009
Consultant: Mirela Zivari
Psihologie

Stresul legat de locul de munca poate fi cauzat de numeroase evenimente. De exemplu, o persoana ar putea sa se simta sub presiune daca cererile din partea serviciului (numarul de ore, tot ce inseamna responsabilitate) sunt mai mari decat capacitatile persoanei.

Alte surse ale acestui tip de stres includ conflicte cu colegii/sefii, schimbari frecvente, amenintari referitoare la securitatea (siguranta) slujbei, cum ar fi posibilele reduceri de personal.

Cu toate acestea, ceea ce o persoana poate percepe ce fiind stresant, o alta o poate considera ca pe o provocare. Ceea ce face diferenta de perceptie depinde de serviciul respectiv, de trasaturile psihologice ale persoanei, dar si de alti factorii: sanatatea fizica sau sanatatea, in general.

O serie de simptome ale acestui tip de stres pot fi:

- Depresie;
- Anxietate;
- Sentimentul de a fi coplesit si incapabil sa mai faci fata;
- O scadere a performantelor profesionale;
- O crestere a nr de zile in care esti bolnav, nu te simti bine si lipsesti de la seviciu;
- Dificultati de somn (insomnia);
- Dificultati cognitive (reducerea abilitatilor de concentrare sau de a lua decizii);
- Oboseala;
- Dureri de cap;
- Palpitatii;
- Probleme gastrointestinale;
- O crestere a agresivitatii.

Posibile consecinte ale stresului la locul de munca:

- O scadere a productivitatii;
- Cresterea riscului de a avea un accident de munca;
- Deteriorarea relatiilor personale;
- Un risc crescut de a avea probleme de sanatate (o boala cardio-vasculara, probleme digestive, dureri cervicale, etc.)

O serie de factori care pot genera acest tip de stres:

- Prelungirea programului de lucru;
- Schimbari care au loc in organizatie;
- Termene limita;
- Munca plictisitoare;
- Incompatibilitatea cu locul de munca;
- Hartuire si discriminare la locul de munca;
- Lipsa oportunitatii de a promova.

O persoana care sufera de acest tip de stres se poate ajuta singura in mai multe feluri, printre care:

- Vorbeste despre ingrijorarile tale cu sefii tai sau cu cei de la resurse umane;
- Asigura-te ca esti bine organizat! Fa o lista a prioritatilor si programeaza-ti cele mai dificile sarcini in acea perioada a zilei in care stii ca ai maximum de randament;
- Ai grija de tine! Mananca sanatos, fa sport, relaxeaza-te si asigura-te ca in fiecare saptamana ai suficient timp liber doar pentru tine.- Vorbeste cu cei dragi, cere-le sprijinul si eventualele sugestii;
- Evita abuzul de alcool, tutun, cafea, pentru ca acestea iti pot provoca si alte probleme legate de sanatate;
- Cere ajutor profesional unui psiholog.

Daca acest tip de stres continua sa fie o problema, in ciuda tuturor eforturilor tale, poate e momentul sa te gandesti la un alt loc de munca sau poate la schimbarea carierei tale.


Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Cabinet Psihologic Psiholog Jeles Simona
Tel: 0721797981
Bucuresti, Str. Popa Nan Nr. 30
Clinica Mind Garden
Tel: 0774454545
Bucuresti, Str. Dr Ion Radovici Nr. 8

Medici

Psihoterapeut Iulia Ciornei Iulia Ciornei
Psihologie - Cabinet Psihoterapie Iulia Ciornei
Bucuresti, 0755191265
Psiholog Jeles Simona
Psihologie - Cabinet Psihologic Psiholog Jeles Simona
Bucuresti, 0721797981

Servicii si oferte medicale

Citeste si despre:

Managementul stresului provocat de locul de munca Cum sa va pastrati sanatatea la locul de munca Stresul extrem - o problema ce afecteaza 1 din 3 adulti 5 tipuri de dureri asociate cu munca la birou si remediile lor Remediul natural impotriva gripei! Nu ignora hipertensiunea arteriala, chiar daca ai 30 de ani Noutati in tratamentul afectiunilor articulatiei genunchiului prin recuperare robotica Extenuarea la serviciu. Cum faci fata stresului? Boala muncii in exces sau sindromul Burnout Cum actioneaza stresul? Afla care sunt solutiile naturale antistres Contract colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 Stresul in perioade economice dificile