7 moduri ciudate prin care puteti combate stresul

Publicat: 27 Februarie 2015
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Lupta zilnica impotriva stresului este o provocare pe care multe persoane nu stiu cum sa o gestioneze.

Specialistii au formulat cateva recomandari standard de combatere a stresului, care trimit catre relaxare, meditatie, tehnici de respiratie si un program regulat de somn.

Pe langa aceste masuri cunoscute de eliberare a tensiunii psihice si fizice, exista si alte metode ciudate care s-au dovedit eficiente in atenuarea impactului negativ al stresului asupra corpului si a mintii.

Impactul stresului asupra sanatatii

Corpul omenesc are propriile mecanisme naturale de a percepe stimulii de stres si de a reactiona la acestia. Stresul poate fi pozitiv, atunci cand induce starea de alerta si ajuta la infruntarea cu succes a pericolelor, dar si negativ, atunci cand o persoana suporta stresul in mod continuu, fara sa apeleze la strategii de combatere a efectelor acestuia.

Stresul permanent ajunge sa produca simptome fizice, precum durerile de cap, tulburarile stomacale, cresterea presiunii arteriale, durerile toracice si problemele de somn. Cercetarile ultimilor ani asociaza stresul cu agravarea anumitor afectiuni. Stresul poate deveni nociv si atunci cand o persoana apeleaza la alcool si alte vicii pentru a se detensiona, deoarece organismul devine cu atat mai putin capabil sa intre intre intr-o stare permanenta de relaxare.

Statisticile medicale arata ca 45% dintre adulti sufera efecte adverse ale stresului cotidian si 75%-90% din pacientii care apeleaza la medic acuza probleme de sanatate induse si accentuate de stres. Migrenele, hipertensiunea arteriala, bolile cardiace, diabetul, afectiunile dermatologice, astmul, artrita, depresia si anxietatea sunt cele mai bune exemple de boli produse de expunerea constanta la factori diversi de stres.

Metode mai putin cunoscute de gestionare a stresului

In incercarea de a oferi cat mai multe alternative eficiente de combatere a stresului si a efectelor sale, specialistii au identificat numeroase cai alternative de eliberare a tensiunilor negative care afecteaza sanatatea fizica si mentala. Aceste sugestii pot fi considerate ciudate la prima vedere, insa si-au dovedit efectele pozitive in cadrul studiilor de specialitate.

1. Mimatul zambetului

O prima forma de eliberare de stres poate fi mimatul unui zambet, chiar daca se obtine doar o grimasa vizibil fortata. Acest exercitiu ajuta la inducerea rapida a unei stari de dispozitie pozitive, aducand atat beneficii psihologice, cat si fiziologice.

Mimica fetei transmite un mesaj pozitiv centrilor nervosi ai creierului, care reactioneaza imediat si stimuleaza productia hormonilor responsabili cu buna dispozitie si relaxarea. Aceasta strategie apeleaza de fapt la o forma de autosugestie care inglobeaza manifestari fiziologice cu efecte asupra psihicului.

2. Privitul unor structuri fractale

Structurile fractale, modele repetitive similare sau identice, regasite in natura, arta sau arhitectura, pot avea efecte relaxante puternice asupra psihicului uman. Cercetarile de specialitate arata ca privitul acestor structuri (valurile oceanelor, fulgii de zapada, spiralele etc.) conduce la instalarea unei profunde stari de calm. Circa 20 de minute pe zi in care admirati o imagine de acest tip va poate ajuta sa scapati eficient de stres.

Structurile fractale se intalnesc pretutindeni in natura, de la de la roiurile de galaxii la retelele hidrologice, ramurile pomilor, ramificatiile bronhiilor si bronhiolelor, pana fulgii de zapada. Cateva imagini artistice cautate pe internet cu aceste patternuri, sunt suficiente pentru acest exercitiu de relaxare inedit.

3. Inlocuirea dispozitivelor tehnologice cu cartile

O lectura placuta este intotdeauna o forma mai eficienta de relaxare decat navigarea pe internet, ajutand tototdata si la imbunatatirea calitatii somnului. Un studiu recent a demonstrat ca persoanele care folosesc biblioterapia ca metoda de detensionare la finalul unei zile solicitante sunt mult mai putin afectate de stres si anxietate, comparativ cu cele care utilizeaza dispozitive tehnologice in acest sens (computerul, laptopul, tableta etc.).

Oamenii de stiinta au observat ca gadgeturile chiar amplifica starile tensionate si afecteaza capacitatea de odihna, mai ales cand sunt utilizate seara, inainte de culcare.

4. Baia in bere

Tot mai multe saloane de spa ofera clientilor dornici de relaxare serviciul unei bai intr-o cada plina cu bere adusa la temperatura corpului. Desi beneficiile berii in acest sens nu au fost demonstrate de cercetatori, specialistii spun ca efectul calmant este dat de fitoestrogenii din aceasta bautura populara si de aroma sa linistitoare. O buna parte din eficacitatea acestui ritual relaxant revine oricarei bai calde efectuate acasa, in intimitate.

5. Menajul casnic

Desi la prima vedere pare mai degraba o sarcina neplacuta, indeplinirea sarcinilor casnice (care implica actiuni repetitive) ajuta la eliminarea tensiunilor acumulate la nivel psihic. De pilda, calcatul hainelor reprezinta pentru multe persoane o activitate calmanta. Acest lucru se explica prin faptul ca miscarile repetate induc o stare usoara de transa, in care mintea se relaxeaza si se concentreaza intr-o directie mai putin solicitanta din punct de vedere psihic.

6. Ingrijirea unui animal de companie

Petrecerea timpului cu un animal de companie este o alta cale eficienta de combatere a stresului. Terapia asistata de animale ofera numeroase beneficii in acest sens, de la ameliorarea anxietatii, pana la prevenirea depresiei si reglarea presiunii arterale.

Cainii sunt in mod special benefici oamenilor, intrucat de-a lungul mileniilor, au evoluat in a fi companioni perfecti, empatizand cu emotiile umane.

7. Detasarea zilnica de zgomot

Intr-o era intens tehnologizata, sistemul nervos este suprasolicitat de informatie vizuala si auditiva. Acest exces al stimulilor din mediu are un impact nociv asupra echilibrului psiho-emotional, creand totodata o dependenta artificiala de zgomot, lumini si culori. Din acest motiv, stresul poate fi combatut eficient prin rezervarea catorva minute in fiecare zi pentru liniste si meditatie.


Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Cabinet Psihologic Psiholog Jeles Simona
Tel: 0721797981
Bucuresti, Str. Popa Nan Nr. 30
Cabinet Psihoterapie Iulia Ciornei
Tel: 0755191265
Bucuresti, Zona Piata Universitatii

Medici

Psihoterapeut Iulia Ciornei Iulia Ciornei
Psihologie - Cabinet Psihoterapie Iulia Ciornei
Bucuresti, 0755191265
Psiholog Jeles Simona
Psihologie - Cabinet Psihologic Psiholog Jeles Simona
Bucuresti, 0721797981

Servicii si oferte medicale

Citeste si despre:

Cand sa te ingrijoreze intarzierea vorbirii la copil, ne raspunde psihoterapeut Mariana Ene Accidentul vascular cerebal la copii (AVC) Spasmul muscular nocturn – cum iti afecteaza somnul? Dr. Mihai Andrei, medic primar gastroenterolog ne raspunde la cateva intrebari despre cancerul colorectal Ai mai multa grija de pielea ta din interior Tratamentul minim invaziv al ocluziilor coronariene cronice totale, disponibil la centrele ARES din tara Cand se fac analizele de sange la copii si de ce? Interviu cu Dna. Dr. Serafinceanu Nakisa, medic pediatru Semne de alarma in timpul sarcinii - cand este cazul sa te ingrijorezi si ce este normal DENT ESTET anunta achizitionarea pachetului integral de actiuni al clinicii din Timisoara, motorul cresterii diviziei de copii din cadrul grupului Sindromul Kleine Levin - o afectiune imprevizibila care afecteaza viata