Legatura dintre bauturile indulcite si cresterea in greutate

Publicat: 28 Noiembrie 2012
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Pentru oricine incearca sa reduca din greutatea corporala, termenul de calorii lichide poate sa insemne ceva negativ. Si asa si trebuie. La urma urmei, caloriile pe care le beti ajung imediat in stomac, masticatia nefiind necesara. Caloriile din lichidele pe care le consumati zilnic conteaza foarte mult, in special pe masura ce inaintati in varsta.

Cantitatea si diversitatea de bauturi indulcite au crescut remarcabil in ultimii ani si nu exista nici un semn ca ar putea sa scada. Chiar daca studiile efectuate peste tot in lume au demonstrat ca exista o legatura puternica, intre consumul ridicat de bauturi indulcite si riscul dezvoltarii obezitatii, oamenii continua inca sa consume cantitati importante de astfel de bauturi.

Bauturile indulcite si cresterea in greutate

Bauturile carbogazoase indulcite contribuie la mentinerea epidemiei generala de obezitate, din cauza continutului ridicat de zaharuri adaugate, senzatiei scazute de satietate si aportului insuficient de vitamine si nutrienti. Bauturile indulcite cu zahar includ bauturi carbogazoase, sucuri de fructe, bauturi pentru sportivi, bauturi cu continut scazut de carbohidrati si alte bauturi in care sunt adaugati indulcitori calorici. Bauturile indulcite includ:

Excesul de greutate si obezitatea sunt asociate cu numeroase boli grave, inclusiv hipertensiune arteriala, afectiuni cardiovasculare, diabet, depresie si cancer la san, de colon si prostata. Desi obezitatea rezulta din dezechilibrul homeostaziei energiei, mecanismele acestui proces si strategiile eficace de prevenire si tratare raman necunoscute. In general, obezitatea reflecta interactiunea complexa dintre factorii genetici, metabolici, culturali, socio-economici si de mediu.

Estimarile actuale arata ca aportul de zaharuri adaugate insumeaza 15,8% din totalul energiei unei persoane, iar cea mai mare sursa a acestor zaharuri adaugate o reprezinta bauturile racoritoare indulcite, care contin 47% din totalul de zaharuri adaugate din dieta. Termenul de bauturi racoritoare cuprinde toate bauturile carbogazoase indulcite si alte bauturi, cum ar fi sucurile de fructe, limonada si ceaiul cu gheata - toate cu adaos de zaharuri.

Siropul de porumb

Siropul de porumb bogat in fructoza are o reputatie proasta in ultima vreme. Campaniile de marketing au incercat sa imbunatateasca reputatia siropului de porumb bogat in fructoza, promovandu-l ca fiind un produs natural. Cu toate acestea, trebuie sa retineti ca termenul de "natural" nu inseamna mare lucru cand este vorba despre siropul de porumb.

Nici zaharul de masa, nici siropul de porumb nu ar exista fara implicare umana si prelucrare. Nu puteti merge pe camp si sa stoarceti siropul din porumb sau zaharul din sfecla de zahar. Indulcitorii, indiferent daca sunt naturali sau nu, daca sunt consumati in exces, nu sunt benefici pentru sanatate.

Fructoza

Fructoza era in trecut considerata buna pentru starea generala de sanatate, deoarece are un indice glicemic scazut. Indicele glicemic este o modalitate de a masura intensitatea efectelor - unui aliment sau a unei bauturi - asupra nivelului de zahar din sange. In general, alimentele cu indice glicemic scazut sunt bune pentru dumneavoastra.

Fructoza insa, cel putin in cantitati mari, poate avea un impact negativ puternic asupra valorilor glucozei din sange. Fructoza este metabolizata exclusiv in ficat. De aceea, este mult mai probabil sa determine producerea de grasimi care cresc riscul de boli de inima. Studiile recente arata ca fructoza poate influenta actiunea hormonilor care determina aparitia apetitului alimentar. Nivelurile ridicate de fructoza pot reduce senzatia de plenitudine si ar putea duce la supraalimentare si implicit, acumularea de kilograme.

In cadrul unui studiu, efectuat pe soareci de laborator, cercetatorii au administrat apa indulcita cu fructoza unui grup de soareci si apa pura unui alt grup de soareci. Soarecilor li s-a permis sa bea la discretie din bauturile respective. In cadrul grupului de soareci care a consumat apa indulcita cu fructoza, s-a constatat o crestere semnificativa a tesutului adipos fata de grupul care a consumat doar apa pura, desi alimentele solide pe care le-au consumat ambele grupuri de soareci erau scazute in calorii.

Suprinzator a fost faptul ca soarecii care au baut apa indulcita cu fructoza, chiar daca au consumat cantitati mai mici de alimente solide, totusi au acumulat destul de mult tesut adipos in cateva saptamani.

Sucurile concentrate de fructe

Sucurile de fructe, cum ar fi cele de mere sau struguri albi in forma concentrata sunt folosite pe scara larga ca indulcitori. Aceste concentrate sunt folosite pentru a inlocui grasimile din alimentele degresate, deoarece acestea retin apa si furnizeaza volum preparatelor, ceea ce imbunatateste aspectul produselor alimentare.

Desi pot parea mai sanatoase si mai naturale decat siropul de porumb si aceste concentrate au un nivel ridicat de fructoza. In general, sucurile concentrate de fructe sunt un alt mod de a creste aportul de calorii goale.

Alcoolii din zahar

Ca si putere de indulcire, alcoolii din zahar sunt asemanatori cu zaharoza si fructoza, comparativ cu orice alt super-indulcitor artificial. Acestia nu afecteaza nivelul de zahar din sange, la fel de mult ca zaharoza, dar dupa procesul de prelucrare la care sunt supusi, vor contine un numar mare de calorii.

Totusi, alcoolii din zahar reprezinta un real avantaj pentru persoanele cu diabet si nu contribuie la aparitia cariilor dentare. Alcoolii din zahar sunt utilizati in bomboane, produse de patiserie, inghetata si alte produse alimentare. Daca cititi cu atentie etichetele produselor ii veti gasi in apa de gura, bomboane mentolate, sirop de tuse si pastile.

Bauturile indulcite pentru sportivi

Bauturile pentru sportivi indulcite induc in eroare multe persoane, deoarece multi cred ca aceste bauturi sunt relativ sanatoase. Cercetatorii au descoperit insa, mai multe rezultate negative ale acestora asupra sanatatii.

Cercetatorii au raportat ca persoanele care consuma zilnic una sau mai multe bauturi indulcite, prezinta un risc cu 83% mai mare de a deveni supraponderale sau obeze, decat cei care consuma aceste bauturi doar o data pe saptamana.


Citeste si despre:

Adevarul despre consumul de bauturi dulci si riscul de cancer Bauturile carbogazoase: 15 motive pentru a renunta la ele Indulcitorii artificiali: zaharina, aspartamul, sucraloza Rezultate obtinute in urma tratamentului cu PRP si aerocrioterapie la un pacient cu condropatie Solutia perfecta pentru principalele efecte ale stresului! Alimentatia corecta a copiilor Factori declansatori care pot schimba metabolismul Factori declansatori care incetinesc metabolismul Guta – factori de risc, simptome si tratament