Impactul stresului asupra bolilor neurodegenerative

Actualizat: 25 Septembrie 2020
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Stresul poate fi catalogat ca fiind boala secolului 21. Fara sa ne dam seama, acumulam mult stres din varii de motive: locul de munca, ce gatim maine, problemele scolare ale copiilor, vremea de afara sau cum sa rezolvam anumite probleme financiare sau emotionale.

Procesele fiziologice pe care le provoaca stresul au un efect negativ asupra multor aspecte atat din viata sociala cat si la nivel de sanatate. Stresul influenteaza procese directe asociate bolilor neurodegenerative si tulburarilor mintale.

Mecanismul de funcionare al stresului are puterea de a exercita efecte amelioratoare sau daunatoare. Rezultatul specific depinde de mai multe variabile. Cu toate acestea, cantitatea de stres implicata in procesele fiziologice active este de cele mai multe ori coplesitoare - si poate deveni astfel daunatoare pe termen lung.

Ce sunt bolile neurodegenerative?

Bolile neurodegenerative implica pierderea functiei cognitive si motorii ale extremitatilor, dar pot de asemenea perturba circuitele neuronale care mediaza raspunsurile la stres. Intreruperea acestor circuite produce un comportament agresiv sau dereglari emotionale, care ingreuneaza comunicarea si tratamentul persoanelor suferinde.

Bolile neurodegenerative sunt diverse in fiziopatologia lor: unele cauzeaza deficiente de memorie si cognitive, altele afecteaza capacitatea unei persoane de a se deplasa.
Multe dintre aceste boli sunt genetice.

Uneori cauza este o afectiune medicala precum alcoolismul, o tumoare sau un accident vascular cerebral. Alte cauze pot include toxine, virusi si substante chimice. Printre cele mai raspandite boli sunt Alzheimer, Parkinson, Huntington, scleroza lateral amiotrofica.

Alzheimer este una dintre cele mai raspandite boli neurodegenerative

Alzheimer este o boala degenerativa a creierului, care evolueaza cu atrofie cerebrala progresiva difuza, manifestata clinic prin pierderea functiilor cognitive si prin tulburari comportamentale. Inflamaia cronica si excesul de radicali liberi favorizeaza dezvoltarea acestei boli.

La nivelul celulelor nervoase se acumuleaza beta-amiloid sub forma de placi, acestea fiind reziduri pe care organismul le produce in mod normal. Efectele acestor acumulari de placi cauzeaza moartea celulelor neuronale. Astfel, apar tulburari de comportament, pierderi de memorie, episoade de agresivitate sau cu trairi emotionale puternice.

Trucuri de urmat pentru mentinerea sanatatii creierului

1. Stimuleaza-ti creierul zilnic. Activitatile cerebrale stimuleaza conexiunile noi intre celulele nervoase si pot chiar ajuta creierul sa genereze noi celule, construind o rezerva functionala care sa ofere o acoperire in cazul pierderilor viitoare de celule.

2. Practica sport: Cercetarile au aratat ca folosirea muschilor va ajuta si mintea. De asemenea, exercitiile stimuleaza dezvoltarea de noi celule nervoase si creste conexiunile dintre celulele creierului (sinapsele).

3. Adopta o alimentatie sanatoasa. O nutritie buna va poate ajuta mintea, precum si corpul. De exemplu, persoanele care mananca o dieta in stil mediteranean care pune accent pe fructe, legume, peste, nuci, uleiuri nesaturate (ulei de masline) si surse vegetale de proteine sunt mai putin probabile sa dezvolte deficienta cognitiva si dementa.

4. Atentie sporita la tensiunea arteriala. Hipertensiunea arteriala creste riscul de declin cognitiv.

5. Tine sub control nivelul de zahar din organism. Diabetul este un factor de risc important pentru dementa.

6. Imbunatateste nivelul colesterolului.
Valorile ridicate de colesterol LDL („rau”) sunt asociate cu un risc crescut de dementa. Dieta, exercitiile fizice, controlul greutatii si evitarea tutunului vor merge mult spre imbunatatirea nivelului de colesterol.

7. Evita consumul de alcool si tutun: alcoolul excesiv este un factor de risc major pentru dementa. Daca alegeti sa beti, limitati-va la doua bauturi pe zi.

8. Ginkgo Biloba. Este o planta cu efect puternic neuroregenerator si creste performanta cognitiva. Extractul de Ginkgo biloba protejeaza creierul de neurotoxicitatea cauzata de acumularea de placi amiloidale, inhiba formarea speciilor reactive de oxigen si a disfunctiilor mitocondriale si regleaza secretia neurotransmitatorului dopamina in cortexul prefrontal.

9. Foloseste produse naturiste pe baza de Curcumin. Curcuminul este un puternic antiinflamator si antioxidant. Actiunea sa benefica pentru sistemul nervos s-a observat prin multiple studii clinice. Concluziile acestor studii sustin Curcuminul ca fiind benefic pentru refacerea si protectia celulelor neuronale. Ca antioxidant reduce daunele oxidative, inhiba acumularea de beta-amiloid si stopeaza moartea celulelor nervoase.

Ginkgo+ Curcumin95- protejeaza si regenereaza sistemul nervos

• Neuroprotector si neuroregenerator
• 8 extracte garantate cu efect puternic neuroregenerator, care sustin refacerea conexiunilor neuronale, memoria si activitatea cognitiva.

Opiniile exprimate in acest material apartin partenerului nostru. Aceste opinii pot sa nu reprezinte pozitia SfatulMedicului.ro si nici sugestie de achizitie. Va sfatuim ca pentru orice problema medicala, sa consultati intotdeauna un medic, inainte de a incepe sau a schimba un plan de tratament.


Citeste si despre:

Ce este postul intermitent si cum functioneaza Memoria si tulburarile de memorie Amigdala, centrul emotiilor umane Testul de stres la efort Semnale discrete ale stresului Divortul si stresul la copii Aronia si sanatatea cardiovasculara: un remediu pentru hipertensiune Indicatii dupa inserarea unui implant dentar 9 probleme de sanatate influentate de stres Stresul si personalitatea Stresul legat de locul de munca Top 20 moduri de a rezolva tulburarile de anxietate si stresul Stresul extrem - o problema ce afecteaza 1 din 3 adulti Sindromul de stres posttraumatic