Sedentarismul, mai letal decat obezitatea. Cum sa traiti mai mult prin miscare!

Publicat: 20 Ianuarie 2015 | Actualizat: 20 Ianuarie 2015
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Sedentarismul este de doua ori mai letal decat obezitatea, au demonstrat cercetatorii Universitatii Cambridge intr-un studiu facut public recent.

Cercetarea oamenilor de stiinta britanici arata ca, indiferent de greutatea unei persoane, adoptarea unui mod de viata activ reduce in mod substantial riscul decesului prematur.

Specialistii sustin ca doar 20 de minute de miscare moderata pe zi s-au dovedit a fi suficiente pentru scaderea susceptibilitatii la o moarte timpurie cu pana la 30%. Prin urmare, sportul in toate formele sale este un element de baza al longevitatii.

Efectele miscarii moderate, demonstrate stiintific

Echipa de cercetatori ai Unitatii de Epidemiologie din cadrul Consiliului de Cercetare Medicala Cambridge au plecat de la premisa ca eforturile care incurajeaza adoptarea unui stil de viata mai activ in randul persoanelor sedentare poate aduce beneficii majore starii de sanatate.

Oamenii de stiinta au observat ca pana si o crestere moderata a activitatii fizice inseamna o reducere substantiala a riscului de deces prematur atat in randul subiectilor cu greutate normala, cat si in cel al persoanelor supraponderale si obeze. Rezultatele studiului arata ca eradicarea sedentarismului din modul de viata al populatiei ar putea reduce incidenta decesului prematur de doua ori mai mult decat eradicarea obezitatii.

Mesajul transmis prin descoperirile savantilor britanici este cat se poate de clar. Pentru orice tip de constitutie corporala, trecerea de la un mod de viata sedentar la unul activ inseamna cresterea semnificativa a duratei de viata.

Mai mult decat atat, modul de viata activ si obezitatea nu sunt doua probleme separate. Miscarea este una dintre principalele cai de prevenire a ingrasarii, respectiv a bolilor pe care supraponderalitatea le favorizeaza.

Cercetatorii Universitatii Cambridge au colectat, in cadrul cercetarii lor, date de la un esantion de aproximativ 350.000 de barbati si femei. Dupa 12 ani de observatie, subiectilor li s-a masurat greutatea corporala, inaltimea, circumferinta taliei si obiceiurile zilnice de miscare. Initiatorii studiului au constatat ca activitatea fizica moderata, comparata cu sedentarismul, este cheia reducerii substantiale a sanselor de moarte timpurie.

Astfel, exercitiile fizice care ajuta la arderea a 90-110 de calorii pe zi scad predispozitia la deces prematur intr-o proportie care variaza intre 16% si 30%. Acest efect benefic a fost sesizat in special in randul subiectilor cu o greutate normala. Insa beneficiile sportului sunt valabile si pentru persoanele obeze.

Folosind cele mai recente date oficiale despre cazurile de deces din Europa, cercetatorii britanici au estimat ca aproximativ 340.000 din cele 9,2 milioane de decese inregistrate de oficialitati pot fi asociate cu obezitatea. Un numar dublu de decese, insa, poate fi legat in mod direct de sedentarism.

Metode simple de a face miscare regulat

Oamenii de stiinta spun ca insasi anatomia umana, prin forma oaselor si a muschilor, sugereaza ca oamenii au nevoie de miscare pentru a-si mentine organismul sanatos. Orice fel de sport este benefic mentinerii unei stari de sanatate optime pe termen lung.

Exercitiile de tip aerobic stimuleaza sistemul imunitar, imbunatatesc functionarea creierului, energizeaza, dezvolta musculatura si oasele, reducand totodata riscul instalarii bolilor cronice (afectiunile cardiace, cancerul, diabetul etc.). Urmatoarele moduri simple de a face miscare in mod regulat sunt la indemana oricui si pot fi integrate cu usurinta in programul zilnic, pentru o viata lunga si de calitate:

- Alegeti activitatile sportive preferate. Numeroase moduri de a face miscare sunt echivalente cu sportul, de la dans si plimbari recreative in aer liber, pana la gradinarit, yoga, ciclism sau sporturi de echipa. Pentru a face din miscare un obicei, alegeti o activitate care va face placere, compatibila cu personalitatea dumneavoastra. Puteti opta pentru a va deplasa la serviciu cu bicicleta, de pilda, daca mersul la sala de fitness nu va surade.

- Faceti miscare oricand aveti ocazia. Cele 20 de minute de sport zilnic recomandate de savantii britanici pot fi impartite in mai multe sesiuni scurte de miscare. Cateva minute de gimnastica dimineata pot fi completate de o plimbare in aer liber in timpul pauzei de pranz la birou sau de mersul pe jos spre casa, in loc de deplasarea cu masina personala. Veti obtine aceleasi beneficii facand miscare pe tot parcursul zilei, in locul unei singure sesiuni lungi de sport.

- Cautati o companie placuta. Respectarea unui program de sport impreuna cu un partener va poate motiva sa nu renuntati usor la un mod de viata activ.

- Gasiti un ritm potrivit. Daca alegeti sa faceti miscare prin mers, deplasati-va in pas alert. Ritmul recomandat este acela pe care l-ati adopta atunci cand urmeaza sa mergeti la o intalnire si va aflati in intarziere. Puteti sa va monitorizati pasii si printr-o regula simpla: 120-135 de pasi pe minut va asigura un antrenament suficient de solicitant, incat sa culegeti efectele pozitive ale miscarii. Folositi un pedometru (un dispozitiv special care va numara pasii), astfel incat sa aflati cu usurinta la ce nivel de miscare ajungeti. Propuneti-va un minimum de 7000 de pasi in fiecare zi.

- Folositi mai des scarile. Lifturile si scarile rulante contribuie masiv la instalarea sedentarismului in viata omului modern. Alegeti varianta clasica de deplasare - scarile obisnuite - pentru a combate cu succes pericolele asociate cu lipsa de activitate fizica.

- Organizati-va mai eficient timpul liber. Reduceti din numarul de ore petrecute in fata televizorului, computerului si telefonului inteligent (toate va imbie la sedentarism). Folositi timpul economisit pentru a face miscare.

- Renuntati la comoditate. Coborati cu o statie inainte de destinatie cand va deplasati cu un mijloc de transport in comun sau parcati masina mai departe de birou. In acest fel, va oferiti o ocazie excelenta de a face miscare, fara sa va compromiteti programul zilnic.

- Recompensati-va eforturile. Stabiliti cateva obiective pe termen scurt si recompensati-va atunci cand le indepliniti. In acest fel, va alimentati motivatia de a continua sa eliminati sedentarismul, fara sa va supuneti unui chin psihologic.


Email

Lucrarile la o autostrada din Romania sunt in avans fata de graficul asumatLucrarile la o autostrada din Romania sunt in avans fata de graficul asumat

Test de matematica: Poti obtine punctaj maxim?Test de matematica: Poti obtine punctaj maxim?

13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei

Citeste si despre:

Ebola: simptome, cauze, tratament si preventie

SARS-COV-2 poate rezista pe haine pana la 3 zile

Vitiligo: simptome, diagnostic, factori de risc, complicatii, tratament

Pfizer demareaza un studiu pentru administrarea unei a treia doze de vaccin impotriva noilor tulpini de COVID

Dintre secretele articulatiilor: glucozamina si condroitina

Ai grija de inima ta cu acesti nutrienti esentiali

Cum functioneaza terapia cognititv-comportamentala?

INSP estimeaza o crestere constanta a cazurilor zilnice de COVID-19! Cel mai pesimist scenariu: 8.900 de infectari pe zi din 20 martie

MedLife anunta noi concluzii in primul studiu privind imunizarea post-vaccin

STUDIU. Persoanele care poarta ochelari sunt mai putin expusi la COVID-19