Zsuzsanna Szabo
Psihoterapie
Datorita folosirii acestor metode copilul devine constient de existenta unei legaturi intre comportamentul lui si consecintele acestuia.
- Este foarte important pentru copil sa simta ca parintii lui sunt justi cu el
- Recompensele cresc frecventa comportamentului
- Este foarte important ca aceste recompense sa aiba un caracter personal – adica sa recompensam cu ceea ce iubeste copilul.
Ce inseamna caracter personal?
- Lucruri materiale (masinute, haine)
- Ajutorul parintilor (de ex. in cazul lectiilor, activitatilor zilnice)
- Timpul petrecut cu copilul
- Vorbe bune, incurajatoare
- Atingeri, mangaieri
- Bani (ATENTIE! Trebuie sa existe in acest caz drepturi si obligatii reciproce. De exemplu, daca copilul primeste o nota peste 8, atunci ii dam 1 RON, dar daca primeste o nota sub 8, el trebuie sa ne dea cate 1 RON pentru fiecare nota proasta. Dar sa avem grija! – intotdeauna sa luam in considerare capacitatile, aptitudinile copilului. De exemplu daca nu este capabil sa primeasca o nota de 8 la o anumita materie, sa nu recompensam numai notele peste 8, ci nota pe care copilul poate sa atinga cu putin efort. Daca a adunat banii de buzunar pentru ceva, sa discutam impreuna ce o sa ia cu banii respectivi, sa-i spunem parerea noastra, dar sa-l lasam sa se decida singur. Sa avem grija sa nu cumpere ceva care sa-i distruga sanatatea (alcool, tigari, droguri))
Beneficii
- Pe termen lung este mai eficienta recompensa decat pedeapsa
- Are efect mai bun asupra dezvoltarii personalitatii copilului
Cum sa recompensam eficient?
- Sa utilizam recompensa imediat dupa comportamentul adecvat
- Sa-i spunem copilului de ce a fost recompensat
- Sa utilizam recompensele consecvent
- Recompensa sa aiba caracter personal (vezi partea de mai sus)
- Daca copilul recurge sistematic la comportamentul adecvat, sa nu-l mai recompensam sau sa utilizam numai rar recompensarea
- Volumul si valoarea recompensei sa nu fie prea mare (de ex. sa nu-i dam 100 RON pentru o medie scolara buna, ci copilul sa simta ca trebuie sa se lupte pentru recompensa primita)
- Sa nu recompensam o activitate la care copilul participa cu placere.
- Pedepsele scad frecventa unui comportament
- Dezavantajul este ca nu conduce la aparitia unui comportament alternativ; adica copilul afla numai ce nu trebuie facut; de aceea concomitent cu pedeapsa trebuie sa-i spunem care este comportamentul adecvat.
Cerinte legate de pedepse
- Sa nu fie prea severa
- Sa fie o forma acceptata social
- Sa nu pedepsim cu privarea sportului sau cu interzicerea activitatii favorite
Cum sa folosim eficient pedepsele?
- S-o aplicam imediat dupa comportament
- Sa aiba caracter personal (vezi mai sus)
- Sa fim linistiti si temperati cand o utilizam (si nu agresivi)
- Sa nu criticam sau sa atacam copilul, personalitatea lui (“tu esti atat de rau, n-o sa devii niciodata un om bun”), ci sa ne concentram asupra comportamentului lui (“cand ai batut copilasul te-ai comportat urat, nu-mi place deloc daca te comporti asa”)
- Intotdeauna sa avertizam copilul inaintea aplicarii pedepsei – sa nu-l pedepsim intr-un mod neasteptat, copilul sa stie la ce trebuie sa se astepte daca se comporta inadecvat.
De ce nu este bine sa folosim pedeapsa fizica la copii?
- Ataca intreaga personalitate a copilului, nu numai comportamentul
- Nu conduce la explorarea cauzei comportamentului
- Scade autoaprecierea, respectul de sine al copilului, si prin acesta creste frecventa comportamentului
- Are consecinte emotionale la copil (ex. frica, izolare, excitabilitate)
- Conduce la agresivitate, probleme comportamentale sau la izolare completa, indiferenta.
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.