Exercitiul fizic ajuta la acomodarea femeilor cu simptomele menopauzei

Publicat: 09 Noiembrie 2006
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Miscarea ajuta mult femeilor aflate in primii ani de menopauza. Printre efectele benefice obtinute se numara:

- cresterea densitatii osoase;
- scaderea colesterolului si lipidelor sangvine;
- tonifierea muschilor;
- subtierea taliei;
- cresterea rezistentei la efort;
- mai putine migrene (dureri de cap);
- mai putine episoade de modificari ale dispozitiei;
- ameliorarea insomniei.

Rezultatele acestei cercetari nu au evidentiat modificari asupra bufeurilor (senzatii de caldura subita si trecatoare, resimtite pe fata, gat si trunchi, insotite de transpiratii si frisoane, favorizate de emotii si variatii de temperatura) sau depresiei, desi alte studii au determinat efectul antidepresiv al exercitiilor aerobice.

Nu este de mirare ca expertii lauda efectele benefice ale miscarii. Activitatea fizica regulata face parte din recomandarile pentru un stil de viata sanatos la orice varsta.
Cercetarea a fost extinsa pe un lot nestudiat pana atunci - femeile aflate la menopauza de 1-8 ani.

Angajamentul de efectuare a miscarii pe termen lung

Studiul s-a intins pe o perioada de 3 ani. S-au efectuat masuratori ale densitatii osoase; la nivelul soldului si coloanei vertebrale s-au inregistrat modificari de tip osteopenie, un prim semn de subtiere si slabire a oaselor, cu cresterea riscului de dezvoltare a osteoporozei.

S-a pus problema daca sanatatea acestor femei poate beneficia de pe urma exercitiului fizic.
In acest scop, pentru 86 de femei a fost stabilit un program de exercitii fizice. Alte 51 de femei care nu a urmat niciun program de activitate fizica, au alcatuit lotul de control.

Dieta participantelor la studiu a fost la alegere. Pe baza jurnalelor alimentare alcatuite si acolo unde a fost cazul, s-au administrat suplimente de calciu si vitamina D in dozele zilnice recomandate.
La sfarsitul studiului, in grupul de antrenament mai ramasesera 48 de femei, iar in cel de control 30. Rata de abandon a studiului a fost mai mare in grupul de control (29%) fata de celalalt (21%).

Programul de exercitii

Participantele la studiu s-au antrenat cate 65-70 de minute de 4 ori pe saptamana, doua dintre sedinte erau efectuate in mod organizat si supravegheat, iar celelalte doua erau facute acasa.

Programul continea 10 minute de incalzire, exercitii aerobice (sarituri cu coarda, ridicari de greutati, exercitii specifice pentru grupele musculare), stretching si exercitii de forta (la aparate, cu gantere si corzi elastice), pentru tonificare si cresterea rezistentei musculare.

Gradul de dificultate al exercitiilor a fost modificat pe masura ce conditia fizica a participantelor a inregistrat imbunatatiri.
Participantele din lotul de control au fost rugate sa nu-si modifice stilul de viata.

Oase mai puternice, mai multa rezistenta

Este cunoscut faptul ca in primii ani de menopauza se produce o scadere progresiva a densitatii osoase.

Dupa cei trei ani de studiu, densitatea osoasa a participantelor din lotul de antrenament ramasese neschimbata, in timp ce in cadrul grupului de control aparusera scaderi ale densitatii osoase in anumite zone.

Rezistenta si forta musculara s-au imbunatatit considerabil in cadrul grupului cu antrenament, in timp ce in lotul de control au ramas neschimbate.

O talie mai subtire, valori mai bune ale colesterolului

Femeile care au efectuat miscare au pierdut aproximativ 2% din masa adipoasa, fara ca aceasta modificare sa fie notata si in grupul de control.

Circumferinta soldurilor nu s-a modificat semnificativ in niciunul dintre grupuri, in schimb circumferinta taliei femeilor din lotul de antrenament a scazut, in medie, cu 2,5 centimetri.

Studii medicale au evidentiat ca kilogramele in plus acumulate la nivelul abdomenului cauzeaza mai multe probleme de sanatate decat cele acumulate in alte zone, precum soldurile.

Colesterolul total sangvin si trigliceridele (o grupa de componente al lipidelor sangvine) au inregistrat scaderi importante in cadrul lotului de antrenament, modificari atribuite programului de exercitii, avand in vedere ca aportul alimentar a ramas neschimbat pe durata studiului.

Ameliorarea unor simptome ale menopauzei

Lotul de antrenament a raportat mai putine manifestari neplacute legate de menopauza: episoade mai rare de insomnie, migrene si modificari de dispozitie, comparativ cu lotul de control.


Citeste si despre:

Pregateste-ti organismul pentru anotimpul racoros STUDIU: Sedintele de terapie online castiga teren! Bolile reumatice – tot mai des intalnite in randul tinerilor, chiar al copiilor Legarea trompelor uterine - riscuri si beneficii Ce trebuie sa stim despre polipii uterini cu Dr. Laura Mustata, medic specialist obstetrica-ginecologie Factori si remedii pentru tratarea reumatismului! Solutii naturale pentru hipotiroidism Noutati in tratamentul afectiunilor articulatiei genunchiului prin recuperare robotica Vaccinul COVID si miocardita. Un interviu cu Dna Dr. Ana-Gabriela Fruntelata, medic primar medicina interna si cardiologie STUDIU: Pana la finalul anului 2025 se estimeaza ca investitiile romanilor pentru educatie online vor depasi pragul de 2,2 miliarde de dolari Fiziolife Medica - clinica de fizioterapie din Romania care a oferit asistenta online in perioada de lock-down Ce este mamografia si de ce avem nevoie de ea? Interviu cu Dr. Andreea Lefter, medic specialist radiologie si imagistica medicala As. Univ. Dr. Anca Bobirca, medic specialist reumatologie, ne spune tot ce trebuie sa stim despre nodulii reumatoizi