Exercitiul fizic ajuta la acomodarea femeilor cu simptomele menopauzei

Publicat: 09 Noiembrie 2006 | Actualizat: 06 Iulie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Miscarea ajuta mult femeilor aflate in primii ani de menopauza. Printre efectele benefice obtinute se numara:

- cresterea densitatii osoase;
- scaderea colesterolului si lipidelor sangvine;
- tonifierea muschilor;
- subtierea taliei;
- cresterea rezistentei la efort;
- mai putine migrene (dureri de cap);
- mai putine episoade de modificari ale dispozitiei;
- ameliorarea insomniei.

Rezultatele acestei cercetari nu au evidentiat modificari asupra bufeurilor (senzatii de caldura subita si trecatoare, resimtite pe fata, gat si trunchi, insotite de transpiratii si frisoane, favorizate de emotii si variatii de temperatura) sau depresiei, desi alte studii au determinat efectul antidepresiv al exercitiilor aerobice.

Nu este de mirare ca expertii lauda efectele benefice ale miscarii. Activitatea fizica regulata face parte din recomandarile pentru un stil de viata sanatos la orice varsta.
Cercetarea a fost extinsa pe un lot nestudiat pana atunci - femeile aflate la menopauza de 1-8 ani.

Angajamentul de efectuare a miscarii pe termen lung

Studiul s-a intins pe o perioada de 3 ani. S-au efectuat masuratori ale densitatii osoase; la nivelul soldului si coloanei vertebrale s-au inregistrat modificari de tip osteopenie, un prim semn de subtiere si slabire a oaselor, cu cresterea riscului de dezvoltare a osteoporozei.

S-a pus problema daca sanatatea acestor femei poate beneficia de pe urma exercitiului fizic.
In acest scop, pentru 86 de femei a fost stabilit un program de exercitii fizice. Alte 51 de femei care nu a urmat niciun program de activitate fizica, au alcatuit lotul de control.

Dieta participantelor la studiu a fost la alegere. Pe baza jurnalelor alimentare alcatuite si acolo unde a fost cazul, s-au administrat suplimente de calciu si vitamina D in dozele zilnice recomandate.
La sfarsitul studiului, in grupul de antrenament mai ramasesera 48 de femei, iar in cel de control 30. Rata de abandon a studiului a fost mai mare in grupul de control (29%) fata de celalalt (21%).

Programul de exercitii

Participantele la studiu s-au antrenat cate 65-70 de minute de 4 ori pe saptamana, doua dintre sedinte erau efectuate in mod organizat si supravegheat, iar celelalte doua erau facute acasa.

Programul continea 10 minute de incalzire, exercitii aerobice (sarituri cu coarda, ridicari de greutati, exercitii specifice pentru grupele musculare), stretching si exercitii de forta (la aparate, cu gantere si corzi elastice), pentru tonificare si cresterea rezistentei musculare.

Gradul de dificultate al exercitiilor a fost modificat pe masura ce conditia fizica a participantelor a inregistrat imbunatatiri.
Participantele din lotul de control au fost rugate sa nu-si modifice stilul de viata.

Oase mai puternice, mai multa rezistenta

Este cunoscut faptul ca in primii ani de menopauza se produce o scadere progresiva a densitatii osoase.

Dupa cei trei ani de studiu, densitatea osoasa a participantelor din lotul de antrenament ramasese neschimbata, in timp ce in cadrul grupului de control aparusera scaderi ale densitatii osoase in anumite zone.

Rezistenta si forta musculara s-au imbunatatit considerabil in cadrul grupului cu antrenament, in timp ce in lotul de control au ramas neschimbate.

O talie mai subtire, valori mai bune ale colesterolului

Femeile care au efectuat miscare au pierdut aproximativ 2% din masa adipoasa, fara ca aceasta modificare sa fie notata si in grupul de control.

Circumferinta soldurilor nu s-a modificat semnificativ in niciunul dintre grupuri, in schimb circumferinta taliei femeilor din lotul de antrenament a scazut, in medie, cu 2,5 centimetri.

Studii medicale au evidentiat ca kilogramele in plus acumulate la nivelul abdomenului cauzeaza mai multe probleme de sanatate decat cele acumulate in alte zone, precum soldurile.

Colesterolul total sangvin si trigliceridele (o grupa de componente al lipidelor sangvine) au inregistrat scaderi importante in cadrul lotului de antrenament, modificari atribuite programului de exercitii, avand in vedere ca aportul alimentar a ramas neschimbat pe durata studiului.

Ameliorarea unor simptome ale menopauzei

Lotul de antrenament a raportat mai putine manifestari neplacute legate de menopauza: episoade mai rare de insomnie, migrene si modificari de dispozitie, comparativ cu lotul de control.


Facilitati de tratament

Medici

kinetoterapeut Cristea Simona
Recuperare, medicina fizica si balneologie - Evomed
Bucuresti, 0740077337

Servicii si oferte medicale

Email
Medici
recomandati
Servicii
specializate

5 manageri de top din Romania iesiti din tipare5 manageri de top din Romania iesiti din tipare

Test de gramatica: Poti obtine punctaj maxim?Test de gramatica: Poti obtine punctaj maxim?

Un copil nu spune ca sufera de anxietate, ci Ma doare burticaUn copil nu spune ca sufera de anxietate, ci Ma doare burtica

Citeste si despre:

SARS-COV-2 poate rezista pe haine pana la 3 zile

Vitiligo: simptome, diagnostic, factori de risc, complicatii, tratament

Pfizer demareaza un studiu pentru administrarea unei a treia doze de vaccin impotriva noilor tulpini de COVID

Cum functioneaza terapia cognititv-comportamentala?

INSP estimeaza o crestere constanta a cazurilor zilnice de COVID-19! Cel mai pesimist scenariu: 8.900 de infectari pe zi din 20 martie

Importanta Calciului pentru organism

Colesterol crescut la 20 de ani? Dr. Irina Macovei-Dorobantu, cardiolog: In cazul pacientilor cu dislipidemii genetice este necesar screening-ul rudelor de gradul I

Stimuleaza-ti imunitatea cu acest antioxidant: Quercetin cu Zinc

MedLife anunta noi concluzii in primul studiu privind imunizarea post-vaccin

STUDIU. Persoanele care poarta ochelari sunt mai putin expusi la COVID-19

Psoriazis: informatii esentiale pe care trebuie sa le cunoasca un pacient diagnosticat cu psoriazis

Intarzierea vaccinarii populatiei ar putea duce la aparitia altor tulpini de coronavirus

STUDIU. Reactiile adverse severe la vaccinurile anti-COVID sunt rare