Tehnici de comunicare sanatoase

Actualizat: 17 Aprilie 2013
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Generalitati


Intr-o relatie, conflictul este inevitabil. Conflictul in sine, totusi, nu reprezinta o problema.

Cel mai important lucru este cum poate fi acesta gestionat astfel incat sa nu duca la ruptura unor relatii. Abilitatile slabe de comunicare si neintelegerile pot fi o sursa de furie si distantare.

Pentru ca rezultatul sa fie unul pozitiv, iar efectul comunicarii sa fie consolidarea relatiilor, ar trebui sa cunoasteti urmatoarele tehnici de comunicare sanatoasa.

Metode pentru eficientizarea comunicarii

- Pastrati un nivel ridicat de concentrare - Atunci cand abordati anumite conflicte poate fi tentant sa aduceti in discutie si unele conflicte din trecut care par sa aiba o legatura aparenta. Din pacate, acest mod de a pune problema ingreuneaza intelegerea reciproca si solutiile potrivite vor fi mai dificil de gasit. Incercati sa va concentrati asupra prezentului.

- Fiti empatici cand raspundeti la critici - Cand cineva are o atitudine critica, probabil ca veti adopta o pozitie defensiva. Chiar daca este dificil sa ascultati criticile care sunt deseori exagerate si influentate de emotiile individuale ale altor persoane, este important sa ascultati si punctul de vedere al celor din jur si sa raspundeti cu empatie la sentimentele lor. De asemenea, puteti afla si informatii valoroase pentru dvs. In plus, ar trebui sa intelegeti ca fiecare persoana are propriul sau stil de comunicare, emotii si mod in care a fost influentat de experientele de viata.

- Ascultati cu atentie - Deseori oamenii cred ca asculta, dar de cele mai multe ori se gandesc la ce urmeaza sa spuna atunci cand interlocutorul lor se va opri. Comunicarea va fi cu adevarat eficienta daca se va purta in ambele sensuri. Chiar daca poate sa para dificil, incercati sa ascultati ce spune partenerul dvs. Nu este recomandat sa il intrerupeti sau sa luati o atitudine defensiva. Incercati doar sa ascultati si sa reflectati. Este important ca interlocutorul sa stie faptul ca l-ati auzit. Astfel ii veti intelege mai bine punctul de vedere, iar acesta va fi mult mai dispus sa va asculte. De asemenea, este important sa va abtineti sa repetati lucrurile sau sa intrerupeti intelocutorul, inainte ca acesta sa fi terminat sa isi expuna punctul de vedere.

- Mentineti contactul vizual - Contactul vizual prelungit poate capta atentia celor cu care discutati si chiar increderea lor. Ca rezultat, acestia vor dori in mod natural sa va acorde mai multa atentie si vor fi mai concentrati la ceea ce doriti sa le transmiteti.

- Incercati sa ascultati si punctul de vedere al celuilalt si reflectati asupra lui - Intr-un conflict, va doriti in primul rand ca dvs. sa fiti cei ascultati si intelesi. Veti aduce foarte multe argumente pentru sustinerea ideilor dvs. in dorinta ca celalalt sa perceapa in felul dvs. In mod ironic, in acest mod, va scadea nivelul de concentrare asupra punctului celuilalt de vedere si nimeni nu se va simti inteles. Indicat ar fi sa ascultati intr-adevar ce are de spus celalalt, iar apoi veti putea explica mai bine si opinia dvs. Incurajati partenerul sa vorbeasca, incercati sa investigati, sa va informati si sa intelegeti ce doreste partenerul sa va transmita. Daca lucurile nu va sunt clare, puneti cat mai multe intrebari pentru a va lamuri. Nu uitati ca obiectivul unei comunicari eficiente este intelegerea reciproca si gasirea unei solutii care sa multumeasca ambele parti.

- Pastrati-va bunul simt - Nu uitati ca, indiferent cat de mult sau putin agreati punctul de vedere al unei persoane, trebuie sa ramaneti respectuosi. Nu intrerupeti partenerul de discutie si ascultati opinia lui chiar daca nu sunteti de acord cu aceasta. Uneori poate fi indicat sa luati o pauza, daca discutia dvs. devine prea incinsa. Chiar daca veti continua sa abordati situatia cu interlocutorul dvs. incercati sa aveti o atitudine constructiva si de respect reciproc. In acest mod veti putea face progrese pentru a solutiona conflictul.

- Controlati-va emotiile - Comunicarea non-verbala include limbajul corpului, tonul vocii dvs., inflexiunile vocii, contactul vizual si cat de departe sunteti pozitionati de interlocutor. Potrivit specialistilor, majoritatea tipurilor de comunicare non-verbale sunt dominate de emotii. Incercati sa va eliberati de emotiile intense de furie sau resentimente pentru a avea o comunicare eficienta care sa nu dauneze relatiei dvs. Emotiile care nu sunt gestionate va pot sabota incercarea de a comunica. De aceea, ar trebui sa invatati sa va controlati trairile. Atunci cand luati decizii importante, este esential sa abordati subiectul cat mai rational.

- Fiti pregatiti sa cedati - Chiar daca sunteti convinsi ca aveti dreptate si chiar daca va doriti sa vi se dea dreptate cu orice pret, ar fi indicat sa cedati, din cand in cand. Nu trebuie sa renuntati la punctele importante de vedere. Totusi, daca este mai important sa va intelegeti cu partenerul dvs. de discutie, poate ar trebui sa schimbati tonul sau cursul discutiei si chiar sa faceti compromisuri pentru rezolvarea problemelor dvs.

- Faceti o prioritate din comunicare - Fiti spontani in comunicare si evitati sa initiati o discutie atunci cand sunteti suprasolicitati emotional. Detensionati relatia prin alocarea unei perioade de timp, in fiecare saptamana, in care sa abordati problemele care va deranjeaza, cu interlocutorul dvs. si pentru a gasi cele mai bune modalitati de rezolvare a acestora. In plus, incercati sa vorbiti clar, corect si cat mai direct. Evitati sa va argumentati inutil punctul de vedere.

- Nu va grabiti sa judecati sau sa trageti concluzii - Este important sa abordati comunicarea cu o minte deschisa, sa nu aveti prejudecati deja formate. Nu va grabiti sa spuneti lucruri pe care probabil ca le-ati putea regreta mai tarziu. Luati o pauza inainte de a reactiona. Contextul este important, mai ales atunci cand vorbiti la telefon si nu aveti indicii importante legate de limbajul corpului. Desi tonul unei persoane este important, nu va grabiti sa trageti concluzii cu privire la intentia acesteia. De exemplu, o persoana poate ridica vocea si ca un semn de agresiune, dar si ca urmare a faptului ca este pasionata sau implicata emotional atunci cand discuta un subiect anume si se simte neinteleasa.


Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Clinica Aproape
Tel: 0722187700
Bucuresti, Bld. Alexandru Ioan Cuza, Nr. 13A, Sector 1

Citeste si despre:

Medicamentul - extras din Legea privind reforma in domeniul sanatatii Inima sanatoasa, corp sanatos Mijloace psihice de recuperare kinetica PROIECT HOTARARE pentru aprobarea Contractului-cadru 2009 Organizarea si desfasurarea screening-ului in cancerul de col uterin Probioticele. De la disbioza la eubioza si imunitate optima. Contract cadru 2009 Lege privind organizarea si functionarea cabinetelor de medicina sportiva Programul national de diabet zaharat Lege privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii Accidentul vascular cerebral si capacitatea de comunicare