Cum sa rezisti dupa o noapte nedormita

Actualizat: 08 Octombrie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Studiul sau finalizarea unor activitati pentru serviciu pe timp de noapte, pot da o senzatie de satisfactie: sarcinile au fost duse la bun sfarsit in ciuda orei inaintate, dar o data ce adrenalina dispare si se iveste lumina zilei, apare senzatia de oboseala.

Supravieturiea dupa o noapte nedormita poate fi mai dificila decat efortul de a sta treaz pe parcursul unei nopti. Privarea de somn afecteaza creierul, viteza de reactie, capacitatea de atentie si chiar memoria.

Studiile au demonstrat ca dupa o noapte nedormita, organismul unei persoane functioneaza similar cu al uneia care a consumat alcool.

Actiunea creierului dupa o noapte de nesomn

A doua zi dupa o noapte pierduta se vor resimti o serie de efecte neplacute. Din cauza ritmului biologic natural al corpului sau a ritmului circadian, va fi dificil pentru oricine nu a dormit o noapte intreaga sa ramana treaz 24 de ore incontinuu.

Actiuni cum sunt sofatul ar trebui evitate. Monotonia drumului combinata cu lipsa somnului pot determina o persoana sa adoarma la volan.

Daca totusi este necesar sa se continue munca pe parcursul zilei, creierul va incerca sa compenseze lipsa se somn. Astfel activitatea creierului la cei care nu au dormit noaptea se va amplifica in mai multe zone, comparativ cu situatia in care o persoana s-a odihnit.

Ca atare, se va apela la resurse cognitive care in mod normal nu sunt implicate in desfasurarea anumitor sarcini. In acest mod, rezultatele sunt destul de bune, dar nu excelente.

Ceasul biologic al organismului va trimite impulsuri constante pentru a semnala creierului ca trebuie sa ramana treaz. Pot exista perioade caracterizate printr-un nivel mai ridicat de energie: in jurul orei 10 dimineata si 18-19.

Starea generala a unei persoane poate fi buna, totusi, aceasta poate uita cu usurinta, reactioneaza lent si este mai putin atenta. Din fericire, exista si masuri care pot fi luate pentru cresterea vigilentei si pentru a imbunatati situatia.

• Un pui de somn

Antidotul pentru insomnie este somnul. Chiar si un pui de somn de 10 minute poate stimula activitatea creierului.

Daca somnul va fi de aproximativ 40-45 de minute, dupa trezire poate sa se manifeste inertia de somn caracteristica somnului adanc (persoana se va simti usor ametita, iar picioarele sale vor fi grele si mai dificil de controlat).

Totusi, dupa eliberarea de aceste manifestari, mintea va fi mai limpede si se vor simti intr-un mod evident beneficiile din urma puiului de somn.

• Cafea sau alte bauturi care contin cofeina

O alternativa eficienta dupa o noapte privata de somn, ar fi consumul de cafea sau alte bauturi care contin cofeina. In acest mod vigilenta va fi mai ridicata. Majoritatea oamenilor au nevoie de aproximativ 100-200 mg de cofeina, in functie de greutatea lor corporala.

Efectele cofeinei se vor simti dupa aproximativ 15-30 de minute, iar beneficiile vor dura 3-4 ore - perioada in care nivelul de performanta va fi destul de bun. Cea mai buna strategie ar fi totusi ca un pui de somn, sa fie urmat de o cana de cafea. Astfel organismul se va simti mai odihnit.

• Multa lumina

Ceasul biologic este influentat de ciclul intuneric-lumina. Iar lumina puternica si stralucitoare are efect de alerta asupra organismului. Pe masura ce oamenii se simt mai obositi, ar trebui sa lumineze si mai bine camerele in care stau, desi tendinta de baza ar fi sa o diminueze.

• Activitatea fizica

O plimbare vioaie sau alt fel de exercitiu fizic va pune sangele in miscare, activitatea creierului este stimulata, iar vigilenta creste. Chiar si schimbarea tipului de actiune sau pur si simplu angajarea intr-o conversatie poate avea aceste efecte. De indata ce se reiau ocupatiile anterioare, probabil va reveni senzatia de somn.

• Evitarea realizarii mai multor sarcini in acelasi timp

Dupa o noapte fara somn, memoria nu functioneaza la capacitate maxima. Acest lucru inseamna ca va fi dificil pentru oricine sa se concentreze in acelasi timp asupra mai multor sarcini.

Studiile au confirmat ca partea creierului implicata in integrarea de informatii nu este la fel de activa la cei care sunt lipsiti de somn comparativ cu cei care se odihnesc suficient.

• Constientizarea limitelor

Stropirea fetei cu apa rece, deschiderea unei ferestre sau un dus pot revigora, dar nu exista nici o solutie sau truc eficient de lunga durata pentru a stimula suficient creierul sau chiar corpul, dupa o noapte de nesomn.

Aceste modalitati de relaxare de cele mai multe ori pot amplifica starea de oboseala. Ritmul biologic nu poate fi pacalit, este la fel de important pentru viata ca si apa, oxigenul sau alimentele.

O data ce o persoana se poate odihni va dormi mai profund ca de obicei, iar cel mai bine este sa doarma pana cand trezirea se va face in mod natural (acest lucru se poate intampla, de obicei dupa 9-10 ore). In acest mod, recuperarea dupa o noapte nedormita va fi totala.


Email

Citeste si despre:

Oficial: Romania va continua vaccinarea cu AstraZeneca, pentru toate categoriile de varsta! Oxford intrerupe testele clinice cu vaccinul AstraZeneca pe copii si adolescenti MedLife a identificat alte 92 de cazuri cu tulpina britanica din 92 de probe noi secventiate Testarea pentru COVID in farmacii ar putea incepe intr-o saptamana Lupta cu kilogramele dupa nastere - ce medicamente de slabit sunt recomandate Cand se recomanda testele PCR si testele pentru anticorpi COVID-19. Specialistii MedLife explica Ce ar trebui sa stii despre variantele si mutatiile SARS-CoV-2? Care este calea cea mai usoara prin care se transmite coronavirusul? Ce poti face pentru a nu te infecta? Persoanele imunizate complet ar putea renunta la masca in spatii inchise? Ce spune Valeriu Gheorghita Vaccinarea anti-COVID la copiii intre 12 si 15 ani ar putea incepe in aceasta vara