.
Buna ziua. Baiatul in varsta de 19 ani are probleme cu programul de somn. Am incercat mai multe metode de a se regla dar nu au mers. Probabil ar trebui sa apelez la medicamentatie, chiar daca nu as fi vrut asta.
Multumesc!
Adauga raspuns
Raspunsuri (2)

Psihoterapeut Roxana Patrascu
acum 6 ani
Buna seara,
Insomnia se trateaza la psiholog sau la psihiatru.
Insomnia se caracterizează prin dificultatea de a adormi, cât şi prin treziri dese sau matinale, somn întrerupt. Somnul este extrem de important pentru mintea şi organismul nostru, deoarece ne oferă energia necesară pentru a rezista în faţa sarcinilor cotidiene. Persoanele care suferă de insomnie se simt mai obosite, tensionate şi stresate. Aceste probleme le îngreunează sau le împiedică să îşi realizeze responsabilităţile de zi cu zi.
Complicaţiile insomniei . Există foarte multe elementele care provoacă şi menţin insomnia, acestea pot fi atât de natură medicală, cât şi psihologică. Administrarea somniferelor fără avizul medicului, riscul dependenţei şi creşterea dozei în timp. Prelungirea insomniei poate declanşa diverse simptome cronice, cum ar fi: dureri somatice, stări de anxietate şi/sau depresie, probleme de concentrare, nervozitate.
Elementele care provoacă problemele de somn
Agitaţia psihomotorie - se caracterizează prin simptome - precum, creşterea ritmului cardiac şi a tensiunii arteriale, încordarea şi rigiditatea la nivelul muşchilor, respiraţie accelerată şi superficială, anxietate şi nervozitate. Ne confruntăm cu agitaţie psihomotorie atunci cand avem de-a face şi cu situaţii stresante, probleme în familie sau la locul de muncă, termene limită etc..
Obiceiurile dezadaptative, ca de exemplu: Alimentaţia nepotrivită înainte de culcare. Mese copioase, alimente bogate în carbohidraţi, consumul de cafea, ceaiuri energizante, alcool. Acestea pot provoca simptome de balonare, dureri abdominale, arsuri gastrice, nevoia frecventă de a urina. Prin urmare, îmbunătăţirea calităţii somnului necesită corectarea comportamentelor alimentare neadecvate.
Orarul de somn dezorganizat. În unele zile ne ducem la culcare mai târziu, iar în altele mai devreme sau în anumite dimineţi ne trezim prea devreme şi în altele mai târziu.
Activitatea mentală intensă. Avem biroul în dormitor, lucrăm până noaptea târziu, scriem, lecturăm sau navigăm pe internet din pat.
Gândirea iraţională. Exagerăm consecinţele unui somn neadecvat, catastrofăm. Exemplu de astfel de gânduri: ,,Trebuie neapărat să adorm, altfel nu voi fi în stare de nimic a doua zi”, ,,Cred ca am o problemă medicală foarte gravă”, ,,Dacă nu reuşesc să dorm 8 ore, o să fiu foarte oboist(ă) a doua zi”, ,,Numai mie mi se întâmplă să nu pot dormi şi nu mai suport această stare de nesomn”.
Strategii pentru tratarea insomniei
Schimbarea elementelor, obişnuinţelor care provoacă dificultăţi de somn - cu dezvoltarea unor obişnuinţe mai sănătoase, ca de exemplu:
Adoptarea unui program de somn regulat;
Adoptarea unui program alimentar sănătos;
Învăţarea şi efectuarea unor exerciţii de relaxare;
Pregătirea camerei în care dormim, aerisirea acesteia;
Includerea activităţilor sportive în programul cotidian;
Înlocuirea gândirii iraţionale cu alternative de gândire mai adaptative.
Cu cât acţionaţi mai repede, cu atât mai uşor vă puteţi trata insomnia. Pentru mai multe informatii legate de tratament sau stabilirea unei sedinte de psihoterapie, ma puteţi contacta.
Sanatate fiului dvs.!