Ce este sarcopenia si cum apare

Publicat: 21 Ianuarie 2020
Autor: SfatulMedicului

Esentialul despre sarcopenie


Sarcopenia reprezinta pierderea masei musculare ca urmare a procesului natural de imbatranire. Aceasta duce la pierderea fortei fizice, mentinerea dificila a echilibrului si mers ingreunat.

Conform Fundatiei Internationale a Osteoporozei, pierderea masei musculare incepe in jurul varstei de 40 de ani si progreseaza mai rapid dupa varsta de 60 sau 70 de ani. In medie, o persoana poate pierde aproximativ 3 - 8% din masa sa musculara pe parcursul fiecarei decade.

Aceasta se produce prin atrofierea sau contractia muschilor, deoarece fibrele musculare sunt mai putine si, de asemenea, mai scurte. Odata cu varsta apar modificari metabolice care contribuie la aparitia sarcopeniei, cum ar fi alterarea sintezei proteinelor necesare fibrelor musculare, astfel incat masa muschilor scade.

Masa musculara se poate diminua si datorita scaderii nivelurilor de testosteron si ale factorului de crestere de tip insulinic (IGF -1).

Factori de risc

Sarcopenia poate fi primara, care progreseaza ireversibil si e corelata cu varsta inaintata sau secundara, cand se asociaza cu sedentarism, malnutritie sau apare in alte boli cronice. Sarcopenia este o conditie cronica, dar poate aparea si acut, de exemplu la pacientii varstnici cu internari indelungate.

Printre factorii de risc putem enumera stilul de viata sedentar si dieta dezechilibrata, insuficienta, care se adauga procesului de imbatranire care este de fapt cauza principala a aparatiei sarcopeniei.

Se apreciaza ca, dupa 50 de ani, cand adultii au tendinta sa manance mai putin, aproximativ 38% din barbati si 41% din femei consuma mai putine proteine decat doza zilnica recomandata, aceasta fiind o forma de malnutritie ce poate creste riscul aparitiei sarcopeniei. Cresterea procentului de alimente care produc acizi, cum ar fi hrana procesata si cerealele, sau reducerea aportului de legume sau fructe pot afecta si ele sistemul muscular al individului.

Obezitatea este si ea un factor de risc, deoarece infiltrarea grasimii in muschi afecteaza atat functia, cat si forta muschiului. Acumularea lipidelor in celulele musculare reduce sinteza proteinelor in tesutul muscular. Acest tip de obezitate se mai numeste si obezitate sarcopenica si implica consecinte grave asupra calitatii vietii, pana la riscul unei morti premature.

Simptome

Printre simptome se numara scaderea volumului muscular, slabiciune, scaderea capacitatii de efort, echilibru dificil, probleme la urcarea scarilor. In general, pierderea unei parti din masa musculara nu produce ingrijoare, dar uneori poate fi indeajuns de mare incat sa duca la cresterea riscului de a cadea si poate limita mobilitatea persoanei in general. Aceasta inseamna mai putina activitate fizica, care va duce la pierderea unei parti si mai mari din masa musculara.

Diagnosticul se pune pe baza simptomelor raportate de pacient. In unele cazuri se adauga si masurarea masei scheletale in combinatie cu teste de viteza a mersului sau a fortei de strangere a pumnului. Se utilizeaza investigatii imagistice cum ar fi DEXA sau CT.

Tratament si prevenire

In prezent nu exista tratament specific pentru sarcopenie, dar cercetatorii investigheaza o eventuala terapie prin hormoni de crestere sau testosteron pentru mentinerea masei musculare.

Cea mai buna solutie este depunerea de efort pentru schimbarea stilului de viata, ceea ce include exercitiul fizic, dieta optima si suplimentele alimentare.

Exercitiul fizic este esential pentru mentinerea masei si fortei musculare. Daca muschii nu sunt folositi suficient, ei se pot miscora. Antrenamentul de rezistenta sau de forta poate imbunatati marimea masei musculare, forta si tonusul muscular necesar posturii si echilibrului. Aditional, exercitiile fizice intaresc oasele, tendoanele si ligamentele, si duc la imbunatatirea generala a starii de sanatate si la cresterea calitatii vietii.

Exista o diferenta intre kinetoterapie si fizioterapie. Kinetoterapia este terapia prin miscare, fiind cunoscuta si drept gimnastica medicala sau gimnastica de recuperare. Cuprinde exercitii fizice care ajuta la mentinerea starii de sanatate, la prevenirea deficientelor fizice si la recuperarea functiilor afectate de anumite boli. Exercitiul fizic este cel mai ieftin si eficient medicament.

Fizioterapia este o metoda complexa de tratament care foloseste diversi agenti fizici (caldura, electricitatea, undele electromagnetice etc.) pentru ameliorarea durerilor si prevenirea sau tratarea unor afectiuni ortopedice, reumatologice, dermatologice, respiratorii s.a.

Pentru adultii varstnici, se recomanda cel putin 2 zile de exercitii pe saptamana. Acestea trebuie sa se adreseze principalilor muschi ai membrelor, pieptului, spatelui si abdomenului.

Exercitiile de intarire a muschilor pot implica folosirea de greutati, diverse accesorii, benzi de rezistenta sau aparate. Propria greutate a individului poate avea rolul de forta de rezistenta pentru exercitii care duc la marirea muschilor si dezvolta forta acestora.

Pentru alcatuirea unui program de exercitii eficient si nedaunator, este bine sa lucram impreuna cu un antrenor personal care ne poate ghida in obtinerea scopului propus. Adultii mai in varsta trebuie sa consulte medicul inainte sa inceapa un nou program de exercitii fizice, kinetoterapie de intretinere sau fizioterapie.

Dieta alimentara adecvata este esentiala pentru tratarea sarcopeniei, dar si pentru prevenirea sau intarzierea aparitiei acesteia. De importanta crescuta este doza zilnica recomandata de proteine – care este apreciata la 1-1,2 grame de proteine zilnic pentru un kilogram de greutate corporala. Se recomanda surse de proteine cum ar fi pestele (somon sau pastrav), nucile sau alunele, lintea, chinoa, fasolea, puiul curatat de piele sau carnea de vita slaba. Cititi etichetele produselor cumparate pentru a le evita pe cele care au prea multe grasimi, sodiu sau colesterol.

Suplimentele alimentare pot ajuta in prevenirea aparitiei sarcopeniei sau pentru reducerea efectelor ei neplacute. De exemplu suplimentele care contin creatina pot creste forta musculara si masa musculara fara grasime la adultii de orice varsta. Mentinerea unor niveluri adecvate de vitamina D, fie prin dieta, fie prin suplimente alimentare, poate ajuta varstnicii sa isi mentina forta musculara. Se mai folosesc antioxidanti si acizi grasi polinesaturati. Inainte de administrarea suplimentelor alimentare trebuie consultat medicul.

Bibliografie:
Dr. Oana M. Stanciu, Managementul sarcopeniei la pacienii geriatrici, in www.revistagalenus.ro/practica-medicala/managementul-sarcopeniei-la-pacientii-geriatrici/
How much physical activity do older adults need? (2015, June 4)cdc.gov/physicalactivity/basics/older_adults/index.htm
Preventing sarcopenia. (n.d.)iofbonehealth.org/preventing-sarcopenia
Rawson, E. S., & Venezia, A. C. (2011, May). Use of creatine in the elderly and evidence for effects on cognitive function in the young and old [Abstract]. Amino Acids, 40(5), 1349-1362ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21394604
Tips: Vary your protein routine. (2017, July 13) choosemyplate.gov/protein-foods-tips
Deutz NE, Bauer JM, Barazzoni R, Biolo G, Boirie Y, Bosy-Westphal A, et al. (December 2014)."Protein intake and exercise for optimal muscle function with aging: recommendations from the ESPEN Expert Group".Clinical Nutrition.33(6): 929–36.doi:10.1016/j.clnu.2014.04.007.PMC4208946.PMID24814383


Citeste si despre:

Atrofia musculara Distrofia Musculara Indicele de masa corporala - calcul si intepretare Cum se calculeaza indicele de masa corporala (IMC)? Dieta cu o singura masa pe zi - riscuri si beneficii Afectiuni ale sistemului muscular Ce este transpiratia pe baza de stres si cum o combatem Remedii naturale pentru constipatie Masa corporala ideala Antrenamentul fizic si hipertrofia musculara Exercitii de streching (intindere musculara) la birou: 12 ponturi simple Alimentatia dupa exercitiile fizice 13 produse de care nu aveti nevoie Muschi vs Grasime