Organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat
Publicat: 19 August 2008
Salveaza articol
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
HOTARAREA GUVERNULUI Nr. 567 din 15 iunie 2005, privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 540/2005
In temeiul ARTICOLUL 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al ARTICOLUL 71 alin.(2), ARTICOLUL 80 alin.(1), ARTICOLUL 92 alin.(2) si (3) din Legea invatamantului nr.84/1995, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul ARTICOLUL 14 din Legea nr.288/2004, privind organizarea studiilor universitare
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
ARTICOLUL 1.
(1) Prezenta hotarare reglementeaza principiile de baza privind organizarea si desfasurarea ciclului de studii universitare de doctorat, ciclu denumit in continuare doctorat.
(2) Doctoratul constituie ciclul superior de studii universitare, a carui finalitate este dezvoltarea cunoasterii prin cercetare stiintifica originala. Doctoratul are doua componente: un program de pregatire bazat pe studii universitare avansate si un program de cercetare stiintifica.
(3) Doctoratul este de doua tipuri: doctorat stiintific si doctorat profesional.
ARTICOLUL 2.
(1) Doctoratul stiintific se bazeaza pe creatie si cercetare stiintifica avansata, contribuind la dezvoltarea de cunostinte, competente si abilitati cognitive.
(2) Cunostintele, competentele si abilitatile generale si de specialitate confera absolventului de studii universitare de doctorat stiintific capacitatea:
a) de a intelege sistematic si comprehensiv domeniul de studiu si de a utiliza metodele de cercetare asociate acestui domeniu;
b) de a concepe si implementa un proiect de cercetare si de a face managementul cercetarii in conditiile respectarii deontologiei profesionale;
c) de a contribui la progresul cunoasterii prin cercetare originala cu impact national sau international, demonstrata prin publicatii stiintifice;
d) de analiza critica, evaluare si sinteza a unor idei noi si complexe;
e) de comunicare cu comunitatea profesionala si cu societatea civila in contextul domeniului sau de cercetare;
f) de a contribui la promovarea dezvoltarii tehnologice, sociale si culturale in contextul unei societati si economii bazate pe cunoastere.
(3) Doctoratul stiintific se organizeaza in domeniile cuprinse in urmatoarele domenii fundamentale: stiinte exacte, stiinte ale naturii, stiinte umaniste, teologie, stiinte juridice, stiinte sociale si politice, stiinte economice, arhitectura si urbanism, stiinte agricole si silvice, stiinte medicale, stiinte ingineresti, stiinte militare si informatii.
(4) Institutiile de invatamant superior promoveaza interdisciplinaritatea in studiile universitare de doctorat.
ARTICOLUL 3.
(1) Doctoratul profesional se bazeaza pe cercetare-analiza stiintifica a propriei performante profesionale artistice sau sportive a doctorandului, realizata cel putin de nivel national, contribuind astfel la dezvoltarea de cunostinte, competente si abilitati profesionale.
(2) Cunostintele, competentele si abilitatile generale si de specialitate confera absolventului de studii universitare de doctorat profesional capacitatea:
a) de a intelege sistematic si comprehensiv domeniul profesional, si de a utiliza metodele profesionale avansate asociate domeniului respectiv;
b) de a concepe si implementa un proiect de cercetare a performantelor profesionale artistice sau sportive si de a face managementul acestuia in conditiile respectarii deontologiei profesionale;
c) de a contribui la dezvoltarea practicii profesionale de valoare nationala si internationala;
d) de analiza critica, evaluare si sinteza a unor idei noi si complexe asociate practicii profesionale sau creatiei artistice proprii;
e) de comunicare cu comunitatea profesionala si cu societatea civila in contextul domeniului de expertiza;
(3) Doctoratul profesional se poate organiza numai in domeniile cuprinse in domeniile fundamentale: arte, cultura fizica si sport.
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
ARTICOLUL 4.
(1) Doctoratul se organizeaza in institutiile de invatamant superior aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, pe baza evaluarii periodice a capacitatii lor institutionale de a oferi un mediu integrat de invatare si cercetare avansata, de nivel national sau international.
(2) Evaluarea se face la nivelul fiecarei institutii de invatamant superior pentru fiecare domeniu de doctorat de catre o comisie de experti, pe baza unui sistem de criterii si a unei metodologii, care se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(3) Pe baza rezultatelor evaluarii institutiei de invatamant superior, Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare propune Ministerului Educatiei si Cercetarii acordarea dreptului de organizare de studii universitare de doctorat. Dreptul de a organiza studii universitare de doctorat se atesta prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
(4) Institutia de invatamant superior care a primit aprobarea de a organiza doctorat intr-unul sau mai multe domenii se numeste, in continuare, Institutie Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat – (I.O.S.U.D.). I.O.S.U.D. are obligatia de a publica un raport anual privind ciclul de studii universitare de doctorat, insotit de sinteze ale tezelor de doctorat sustinute in anul respectiv.
(5) Fiecare I.O.S.U.D. isi elaboreaza un regulament propriu de organizare si desfasurare a doctoratului, cu respectarea prevederilor legale, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(6) Institutele Academiei Romane si alte institute de cercetare din tara si din strainatate pot participa la ciclul de studii universitare de doctorat prin formarea de consortii cu I.O.S.U.D. Intr-un astfel de consortiu, institutele Academiei Romane si celelalte institute de cercetare pot contribui la realizarea programelor de cercetare stiintifica, in concordanta cu prevederile regulamentului I.O.S.U.D. de organizare si desfasurare a doctoratului.
CAPITOLUL III - Conducatorul de doctorat
ARTICOLUL 5.
(1) Conducator de doctorat poate fi un profesor universitar, un profesor universitar consultant, un academician sau un cercetator stiintific principal gradul I, care are titlul de doctor obtinut in domeniul respectiv.
(2) Conducatorul de doctorat se numeste prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea I.O.S.U.D., cu avizul Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, acest aviz fiind acordat pe baza evaluarii activitatii didactice si de cercetare, de relevanta nationala sau internationala.
(3) Conducatorul de doctorat isi desfasoara activitatea didactica si de cercetare in institutia de invatamant superior care l-a propus sau in institutii care formeaza consortii cu respectiva I.O.S.U.D. Un conducator de doctorat isi poate desfasura activitatea prin afiliere la o singura I.O.S.U.D.
(4) Fiecare I.O.S.U.D. este autorizata sa stabileasca prin regulament propriu numarul maxim de doctoranzi pe care ii poate indruma un conducator de doctorat, dar acesta nu poate fi mai mare de 15 doctoranzi inscrisi simultan la un conducator de doctorat.
(5) Dupa pensionare, conducatorul de doctorat, cu exceptia celui care a obtinut calitatea de profesor universitar consultant, nu mai poate primi spre indrumare noi doctoranzi. Profesorul consultant nu mai poate primi spre indrumare noi doctoranzi dupa varsta de 70 de ani.
(6) Prin incetarea contractului de munca la o I.O.S.U.D, se pierde automat calitatea de conducator de doctorat, iar doctoranzii se redistribuie altor conducatori de doctorat din aceeasi institutie.
CAPITOLUL IV - Asigurarea calitatii in cadrul studiilor universitare de doctorat
ARTICOLUL 6.
(1) Studiile universitare de doctorat fac obiectul procedurilor de asigurare interna si externa a calitatii stabilite pe baza bunelor practici europene.
(2) Principalii responsabili de calitatea doctoratului sunt I.O.S.U.D, conducatorul de doctorat si doctorandul.
(3) In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala, Ministerul Educatiei si Cercetarii, pe baza unui raport extern de evaluare, intomcit de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, poate lua urmatoarele masuri:
a) retragerea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi doctoranzi pe o perioada de pana la 3 ani;
b) retragerea calitatii de conducator de doctorat;
c) retragerea titlului de doctor.
(4) Redobandirea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere in ciclul de studii universitare de doctorat se poate obtine numai pe baza unui nou raport extern de evaluare al Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare si cu aprobarea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(5) Redobandirea calitatii de conducator de doctorat se poate obtine la propunerea I.O.S.U.D, pe baza unui raport de evaluare interna, ale carui aprecieri sunt validate printr-o
evaluare externa. Rezultatele pozitive ale acestor proceduri sunt conditii necesare pentru aprobare, din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(6) Conducatorii de doctorat si I.O.S.U.D. se evalueaza o data la 5 ani de catre comisii de experti aprobate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
CAPITOLUL V - Organizarea ciclului de studii universitare de doctorat
ARTICOLUL 7.
(1) Durata ciclului de studii universitare de doctorat este, de regula, de 3 ani. In situatii speciale, durata poate fi prelungita cu 1-2 ani, in conditiile prevazute de lege.
(2) Doctoratul se poate intrerupe pe motive temeinice cu aprobarea conducerii I.O.S.U.D, conform prevederilor contractului de studii universitare de doctorat. Perioadele de intrerupere cumulate nu pot depasi 2 ani.
(3) Durata desfasurarii doctoratului se prelungeste in caz de intrerupere, corespunzator cu perioadele cumulate ale intreruperilor aprobate de conducerea I.O.S.U.D.
ARTICOLUL 8.
(1) Doctoratul se desfasoara pe baza unui contract de studii doctorale incheiat intre doctorand, conducatorul de doctorat si I.O.S.U.D. In acest contract, sunt prevazute drepturile si obligatiile fiecarei parti implicate in ciclul de studii universitare de doctorat, astfel incat sa fie realizate cerintele de asigurare a calitatii.
(2) Modelul de contract se elaboreaza de fiecare I.O.S.U.D, in concordanta cu prevederile regulamentului de organizare si desfasurare a doctoratului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
ARTICOLUL 9.
Doctoratul se desfasoara in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala, la cererea doctorandului, conform contractului de studii doctorale incheiat intre I.O.S.U.D, conducator de doctorat si doctorand.
ARTICOLUL 10.
(1) Programul de pregatire universitara avansata se desfasoara in cadrul I.O.S.U.D. pe baza planului de invatamant aprobat de senatul institutiei de invatamant superior si are o durata de 2-3 semestre.
(2) Planul de invatamant cuprinde atat discipline de cunoastere avansata in cadrul domeniului de studii de doctorat, cat si module de pregatire complementara necesare pentru o insertie rapida a absolventului de studii universitare de doctorat pe piata muncii.
(3) In cadrul programului de pregatire universitara avansata, pentru a evidentia rezultatele formarii, concomitent cu sistemul de evaluare, se utilizeaza sistemul de credite transferabile. Fiecare I.O.S.U.D. este autorizata sa stabileasca propriile reguli de evaluare a doctoranzilor si criteriile specifice de promovare a probelor din cadrul programului de pregatire universitara avansata.
ARTICOLUL 11.
(1) Programul de cercetare stiintifica are o durata de 3-4 semestre si este organizat in domeniul de cercetare prin care s-a consacrat conducatorul de doctorat.
(2) Cercetarea stiintifica se bazeaza pe metode cantitative si calitative agreate de comunitatea stiintifica dintr-un domeniu. In cazul doctoratului profesional, cercetarea stiintifica se aplica asupra performantelor profesionale artistice sau sportive proprii.
ARTICOLUL 12.
(1) Pentru promovarea doctorandului in programul de cercetare stiintifica, acesta sustine public un proiect de cercetare stiintifica.
(2) Tema proiectului de cercetare stiintifica se stabileste de catre conducatorul de doctorat impreuna cu doctorandul si se coreleaza cu programul de pregatire universitara avansata, domeniul de expertiza al conducatorului de doctorat si cu programele si politica institutionala ale I.O.S.U.D.
(3) Comisia de examinare a proiectului de cercetare stiintifica este formata din conducatorul de doctorat, in calitate de presedinte, si din cel putin alti 2 specialisti cu titlul de doctor si functie didactica de cel putin conferentiar universitar sau cercetator stiintific gradul II din I.O.S.U.D. sau din consortiul de cercetare stabilit potrivit prevederilor ARTICOLUL 4, alin (6).
(4) Rezultatele evaluarii se exprima printr-unul dintre urmatoarele calificative: ,,foarte bine", ,,bine", ,,satisfacator" sau ,,nesatisfacator". Calificativele „foarte bine” si „bine” permit promovarea directa a doctorandului in programul de cercetare. In cazul obtinerii calificativului ,,satisfacator" sau ,,nesatisfacator", doctorandul prezinta un nou proiect.
(5) Daca si la a doua sustinere a probei de promovare in programul de cercetare se obtine calificativul ,,satisfacator" sau ,,nesatisfacator", doctorandul este exmatriculat din ciclul de studii universitare de doctorat. El primeste un certificat de absolvire a programului de pregatire universitara avansata din cadrul ciclului de studii universitare de doctorat.
ARTICOLUL 13.
(1) Programul de cercetare stiintifica se realizeaza sub indrumarea unui conducator de doctorat, in cadrul unei echipe de cercetare stiintifica.
(2) In cazul doctoratului interdisciplinar, indrumarea poate fi realizata de doi conducatori de doctorat din domeniile care concura la realizarea programului original de cercetare propus de doctorand si aprobat de I.O.S.U.D. Cei doi conducatori de doctorat pot sa apartina aceleeasi institutii de invatamant superior sau partenerilor din consortiu sau pot sa-si desfasoare activitatea in doua I.O.S.U.D. diferite. In acest caz, intre institutii se incheie un acord de cotutela.
(3) Activitatea de indrumare a doctoranzilor este inclusa in norma didactica sau de cercetare a conducatorului de doctorat, potrivit reglementarilor legale in vigoare. In cazul indrumarii programului de cercetare al unui doctorand de catre doi conducatori de doctorat, normarea se face proportional cu activitatea de indrumare a fiecarui conducator de doctorat.
(4) Programul incepe dupa acceptarea de catre conducerea I.O.S.U.D. a proiectului de cercetare stiintifica care devine, in acelasi timp, tema pentru realizarea tezei de doctorat.
(5) Programul de cercetare stiintifica se poate desfasura in cadrul I.O.S.U.D, in cadrul institutelor Academiei Romane sau al altor institute de cercetare din tara sau strainatate, partenere intr-un consortiu cu I.O.S.U.D.
(6) Rezultatele intermediare ale programului de cercetare sunt prezentate de doctorand spre dezbatere in cadrul I.O.S.U.D. sub forma unor rapoarte stiintifice. I.O.S.U.D. stabileste prin regulament propriu numarul, frecventa si cerintele stiintifice minimale ale rapoartelor intermediare de cercetare stiintifica. Publicarea rapoartelor stiintifice in reviste de specialitate cu referenti stiintifici este stimulata de I.O.S.U.D.
(7) Programul de cercetare stiintifica se finalizeaza prin prezentarea publica a tezei de doctorat.
ARTICOLUL 14.
Cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea examenelor, prezentarea proiectelor de cercetare stiintifica, sustinerea publica a tezei de doctorat si eliberarea diplomei de doctor se suporta din bugetul I.O.S.U.D.
ARTICOLUL 15.
(1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza si in cotutela internationala.
(2) In situatia prevazuta la alin.(1), doctorandul isi desfasoara activitatea sub indrumarea concomitenta a unui conducator de doctorat din Romania si a unui conducator de doctorat dintr-o alta tara, pe baza unui acord scris intre institutiile organizatoare implicate.
(3) I.O.S.U.D. care inmatriculeaza initial doctorandul are rolul principal, iar I.O.S.U.D. care participa in cotutela la organizarea si desfasurarea doctoratului are rolul de cotutela.
(4) Acordul prevazut la alin (2) cuprinde cerintele organizarii si desfasurarii doctoratului in fiecare dintre cele doua I.O.S.U.D, in concordanta cu rolul pe care fiecare parte il asuma in cadrul cotutelei si cu legislatia specifica din fiecare tara.
(5) Acordul prevazut la alin.(2) prevede recunoasterea reciproca a titlului stiintific de doctor de catre autoritatile de resort din cele doua tari, pe baza competentelor acestora si in conformitate cu prevederile legale din fiecare tara.
ARTICOLUL 16.
(1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza in forma de invatamant cu frecventa si fara frecventa.
(2) Doctoratul cu frecventa se poate organiza in regim de finantare de la bugetul de stat sau in regim cu taxa. Ministerul Educatiei si Cercetarii aloca anual pentru doctoratul cu frecventa un numar de locuri finantate de la buget.
(3) Doctoratul fara frecventa se organizeaza numai in regim cu taxa. Numarul de locuri pentru doctoratul in regim cu taxa si cuantumul taxei se stabilesc de catre Senatul fiecarei I.O.S.U.D, pe baza legislatiei in vigoare si cu respectarea cerintelor de asigurare a calitatii.
(4) Cele doua componente ale ciclului de studii universitare de doctorat – programul de studii universitare avansate si programul de cercetare stiintifica sunt obligatorii pentru ambele forme de invatamant.
ARTICOLUL 17.
Pe parcursul ciclului de studii universitare de doctorat, forma de invatamant poate fi schimbata, potrivit prevederilor regulamentului I.O.S.U.D. si a clauzelor contractului de studii doctorale.
ARTICOLUL 18.
(1) Doctorandul poate solicita conducerii I.O.S.U.D. schimbarea conducatorului de doctorat in cazul in care acesta este indisponibil mai mult de un an sau nu respecta clauzele din contractul de studii.
(2) Conducerea I.O.S.U.D. aproba schimbarea dupa obtinerea acordului scris al unui nou conducator de doctorat, in cadrul aceluiasi domeniu de studiu.
ARTICOLUL 19.
(1) Doctorandul poate solicita schimbarea temei de doctorat o singura data in timpul programului de cercetare stiintifica, pe baza sustinerii cu succes a unui nou proiect de cercetare.
(2) Schimbarea temei tezei de doctorat se aproba de conducerea I.O.S.U.D, in cadrul aceluiasi domeniu in care a fost inmatriculat doctorandul si nu implica modificarea duratei ciclului de studii universitare de doctorat.
(3) In cazul doctoratului in cotutela, schimbarea temei tezei de doctorat se face cu acordul ambelor I.O.S.U.D.
CAPITOLUL VI – Doctorandul
ARTICOLUL 20.
Persoana admisa la doctorat are pe intreaga perioada de desfasurare a acestuia – de la inmatricularea in ciclul de studii de doctorat pana la sustinerea publica a tezei de doctorat – calitatea de doctorand, calitate asimilata celei de asistent de cercetare pe perioada programului de pregatire universitara avansata si de cercetator stiintific pe perioada programului de cercetare stiintifica.
ARTICOLUL 21.
(1) Doctorandul inscris la forma de invatamant cu frecventa poate obtine bursa de doctorat, care se acorda prin concurs organizat de catre I.O.S.U.D.
(2) Conform prevederilor contractului de studii, bursa de doctorat se acorda fie pe intreaga perioada a studiilor universitare de doctorat, fie pe una dintre componentele doctoratului: programul de pregatire universitara avansata sau programul de cercetare stiintifica. Bursa se suspenda automat pentru perioadele de intrerupere a studiilor de doctorat aprobate de conducerea I.O.S.U.D. la cererea doctorandului.
(3) Bursa de doctorat reprezinta, in intelesul prezentei hotarari, o indemnizatie egala cu salariul brut de asistent de cercetare pentru perioada programului de pregatire universitara avansata si de cercetator stiintific pentru perioada programului de cercetare stiintifica.
(4) Bursa de doctorat se acorda din veniturile I.O.S.U.D. provenite din sume alocate de la bugetul de stat, din venituri proprii, donatii, sponsorizari si alte surse, in conditiile legii.
ARTICOLUL 22.
Doctorandul exmatriculat pentru neindeplinirea obligatiilor prevazute in ciclul de studii universitare de doctorat, pierde statutul de doctorand, iar daca a fost bursier, el pierde in mod automat si drepturile de bursa de studii.
ARTICOLUL 23.
(1) Pe toata durata activitatii, doctorandul de la forma de invatamant cu frecventa, care obtine bursa, beneficiaza de recunoasterea vechimii in munca, de alte drepturi si obligatii ce revin salariatului, precum si de dreptul de a desfasura activitati didactice prin cumul sau prin plata cu ora, potrivit contractului de studii de doctorat.
(2) Contributiile datorate, potrivit legii, la asigurarile sociale de stat, la asigurarile pentru somaj, la asigurarile sociale de sanatate si pentru accidente de munca si boli profesionale pentru doctoranzii cu frecventa, care obtin bursa, se platesc lunar de catre I.O.S.U.D. la care sunt inmatriculati. Baza de calcul a contributiilor datorate o constituie cuantumul bursei.
(3) Dupa sustinerea tezei de doctorat, I.O.S.U.D. elibereaza o adeverinta care atesta ca perioada in care doctorandul a urmat studiile universitare de doctorat in forma de invatamant cu frecventa constituie vechime in munca.
(4) Doctoranzii, care urmeaza studiile in forma de invatamant fara frecventa si sunt salariati in administratia publica, in regiile autonome cu specific deosebit sau in alte unitati bugetare, au dreptul la concedii de studii fara plata, potrivit legislatiei in vigoare.
ARTICOLUL 24.
Doctoranzii, care indeplinesc toate obligatiile de studiu si cercetare prevazute in contract si sustin cu succes teza de doctorat in conditiile ARTICOLUL 35 alin.(2), primesc titlul de doctor in domeniul de studiu abordat.
CAPITOLUL VII - Admiterea la studii universitare de doctorat
ARTICOLUL 25.
(1) Admiterea candidatilor la doctorat, indiferent de forma de invatamant in care se organizeaza, se face prin concurs organizat anual de I.O.S.U.D, de regula, inainte de inceputul anului universitar.
(2) Organizarea si desfasurarea concursului de admitere la doctorat se realizeaza in conformitate cu regulamentul propriu al fiecarei I.O.S.U.D, care devine responsabila pentru asigurare calitatii.
(3) Concursul de admitere contine o serie de probe specifice domeniului de studiu respectiv si un examen de competenta lingvistica pentru o limba de circulatie internationala.
(4) Inscrierea la concursul de admitere la studii universitare de doctorat intr-un domeniu specific se poate face indiferent de domeniul in care a fost dobandita diploma de licenta sau masterat. Cunostintele specifice domeniului de studiu se verifica pe baza unei bibliografii cuprinzand lucrari de specialitate, anuntate din timp de catre I.O.S.U.D.
(5) Examenul de competenta lingvistica se sustine la catedrele de limbi straine ale universitatii respective, care elibereaza un certificat de competenta lingvistica.
(6) Daca un candidat a obtinut in ultimii doi ani calendaristici un certificat de competenta lingvistica cu recunoastere internationala, examenul de competenta lingvistica nu mai este necesar.
(7) In cazul doctoratului profesional, performanta profesionala proprie in domeniul artistic sau sportiv, cel putin de nivel national, este o conditie prealabila obligatorie pentru admiterea la doctorat.
ARTICOLUL 26.
(1) Au dreptul sa participe la concursul de admitere la doctorat numai absolventii studiilor universitare de masterat.
(2) Absolventii invatamantului universitar cu diplome de licenta sau echivalente, eliberate pana in anul absolvirii primei promotii de licenta organizate in conformitate cu prevederile Legii nr.288/2004 privind organizarea studiilor universitare, au dreptul sa participe la concursul de admitere la doctorat fara sa fi absolvit ciclul studiilor universitare de masterat.
(3) Candidatii care au fost exmatriculati de la studii universitare de doctorat au dreptul sa se inscrie la un nou concurs de admitere numai pe locuri cu taxa, indiferent de forma de invatamant.
ARTICOLUL 27.
Validarea rezultatelor admiterii si inmatricularea candidatilor reusiti la concurs se fac prin decizii ale conducerii I.O.S.U.D.
CAPITOLUL VIII - Elaborarea si sustinerea tezei de doctorat
ARTICOLUL 28.
(1) In cazul doctoratului stiintific, teza de doctorat trebuie sa demonstreze cunoasterea stiintifica avansata a temei abordate, sa contina elemente de originalitate in dezvoltarea sau solutionarea temei, precum si modalitati de validare stiintifica a acestora.
(2) In cazul doctoratului profesional, teza de doctorat trebuie sa cuprinda analiza stiintifica a unei performante profesionale proprii din domeniul artistic sau sportiv, cel putin de nivel national. Teza de doctorat trebuie sa evidentieze elementele de originalitate specifice domeniului abordat, precum si modalitatile de analiza si recunoastere valorica.
ARTICOLUL 29.
(1) Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de I.O.S.U.D. prin regulamentul propriu de organizare si desfasurare a doctoratului.
(2) Teza de doctorat poate fi redactata intr-o limba de circulatie internationala, conform prevederilor contractului de studii de doctorat.
(3) Teza de doctorat finalizata este supusa unei analize preliminare in cadrul catedrei de specialitate sau al colectivului de cercetare, inainte de a fi propusa evaluarii de catre membrii comisiei de doctorat.
(4) Teza de doctorat se prezinta conducerii I.O.S.U.D. impreuna cu referatul favorabil al conducatorului de doctorat si cu o sinteza a analizei preliminare efectuate de catedra de specialitate sau de colectivul de cercetare.
(5) In cazul doctoratului in cotutela, teza de doctorat se depune la I.O.S.U.D. care a facut inmatricularea initiala a doctorandului, impreuna cu referatele favorabile ale celor doi conducatori de doctorat si cu sinteza analizei preliminare prevazute la alin. (3).
ARTICOLUL 30.
(1) Conducerea I.O.S.U.D. trimite teza de doctorat spre evaluare membrilor unei comisii de specialisti, denumita in continuare comisie de doctorat. Ea este propusa de conducatorul de doctorat si aprobata de conducerea I.O.S.U.D.
(2) Comisia de doctorat este alcatuita din presedinte, conducatorul de doctorat si trei referenti oficiali, dintre care cel putin doi isi desfasoara activitatea in afara I.O.S.U.D. respective.
(3) Presedintele comisiei este un reprezentant al conducerii I.O.S.U.D.
(4) Referentii oficiali sunt specialisti in domeniul in care a fost elaborata teza de doctorat, au titlul de doctor si au functia didactica de cel putin conferentiar universitar sau cercetator stiintific principal gradul I.
(5) Din comisie pot face parte si specialisti din alte tari, care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (4).
(6) In cazul doctoratului in cotutela, comisia pentru sustinerea publica a tezei de doctorat cuprinde reprezentanti ai ambelor I.O.S.U.D. Comisia de doctorat poate fi completata cu 1-2 referenti provenind din alte institutii de invatamant superior, la propunerea conducatorilor de doctorat. Presedintele comisiei este un reprezentant al conducerii I.O.S.U.D. care organizeaza sustinerea publica a tezei de doctorat.
ARTICOLUL 31.
(1) Referentii oficiali au obligatia sa depuna referatele de analiza la I.O.S.U.D. in termen de cel mult 30 de zile de la primirea tezei de doctorat. In cazul in care unul sau mai multi referenti oficiali apreciaza in mod justificat ca teza de doctorat este nesatisfacatoare, aceasta va trebui refacuta. Teza de doctorat refacuta se depune la conducerea I.O.S.U.D, cu acordul scris al conducatorului de doctorat si al referentilor implicati.
(2) In cazul in care unul dintre referentii oficiali din comisia de doctorat devine indisponibil, el poate fi schimbat la propunerea conducatorului de doctorat si cu aprobarea conducerii I.O.S.U.D.
(3) Organizarea sustinerii publice a tezei de doctorat poate fi demarata de I.O.S.U.D. numai daca toate referatele membrilor comisiei de doctorat sunt favorabile.
(4) I.O.S.U.D. stabileste prin propriul regulament modalitatile de informare a comunitatii stiintifice asupra continutului tezei de doctorat aprobate in vederea sustinerii publice, asigurand accesul la continutul lucrarii in biblioteca institutiei si folosind, dupa caz, anuntul scris, afisarea electronica pe site-ul institutiei, difuzarea de sinteze sau rezumate ale tezei de doctorat.
ARTICOLUL 32.
(1) Doctorandul poate elabora un rezumat al tezei de doctorat, pe care il transmite unor specialisti in domeniu, din tara si din strainatate, pentru obtinerea unor puncte de vedere necesare evaluarii, pe ansamblu, a rezultatelor doctorandului.
(2) Opiniile exprimate in scris de catre specialisti, pe baza rezumatelor tezei de doctorat, se transmit presedintelui comisiei de doctorat. Aceste opinii au rol consultativ.
(3) In situatia in care teza este scrisa intr-o limba de circulatie internationala, rezumatul tezei de doctorat se scrie obligatoriu si in limba romana.
ARTICOLUL 33.
(1) Teza de doctorat se sustine in sedinta publica in fata comisiei de doctorat.
(2) Data si locul sustinerii tezei de doctorat se afiseaza la sediul I.O.S.U.D. cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita de presedintele comisiei de doctorat.
(3) Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc in prezenta a cel putin patru din cei cinci membri ai comisiei, cu participarea obligatorie a presedintelui comisiei si a conducatorului de doctorat.
(4) In cazul tezei de doctorat redactate intr-o limba de circulatie internationala, sustinerea publica se poate face in respectiva limba.
ARTICOLUL 34.
(1) Sustinerea publica a tezei de doctorat se constituie intr-o dezbatere stiintifica si profesionala la care participa doctorandul, membrii comisiei si specialistii aflati in sala.
(2) Dezbaterea se axeaza pe elementele de originalitate si excelenta ale tezei de doctorat, precum si pe recunoasterea valorica a rezultatelor obtinute.
ARTICOLUL 35.
(1) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat, comisia evalueaza si delibereaza asupra calificativului pe care urmeaza sa il atribuie tezei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: ,,foarte bine", ,,bine" si, respectiv, ,,satisfacator".
(2) Daca doctorandul a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de cercetare stiintifica si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea calificativului „foarte bine” sau „bine”, comisia comunica auditoriului hotararea de a acorda doctorandului titlul de doctor, care se inainteaza spre validare Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.
(3) In cazul atribuirii calificativului ,,satisfacator", comisia va preciza elementele de continut care urmeaza a fi refacute sau completate in teza de doctorat si va solicita o noua sustinere publica a tezei.
CAPITOLUL IX - Conferirea titlului de doctor si eliberarea diplomei
ARTICOLUL 36.
(1) Hotararea comisiei de doctorat de a acorda titlul de doctor se inainteaza conducerii I.O.S.U.D. pentru a completa dosarul doctorandului.
(2) I.O.S.U.D. transmite dosarul de doctorat si un exemplar al tezei de doctorat la Ministerul Educatiei si Cercetarii in vederea validarii hotararii comisiei de doctorat de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.
ARTICOLUL 37.
Conferirea titlului de doctor se face prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.
ARTICOLUL 38.
(1) Diploma de doctor se redacteaza in limba romana si engleza si se elibereaza de catre I.O.S.U.D., pe baza ordinului ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Diploma de doctor specifica: tipul de doctorat – stiintific sau profesional – si domeniul in care a fost obtinut titlul.
(3) Diplomele conferite pentru cele doua tipuri de doctorat sunt echivalente din punct de vedere al drepturilor obtinute de catre absolventii studiilor universitare de doctorat.
(4) Inmanarea diplomei de doctor de catre conducerea I.O.S.U.D. poate fi facuta in cadrul unei ceremonii publice.
CAPITOLUL X - Dispozitii tranzitorii si finale
ARTICOLUL 39.
(1) Prezenta Hotarare se aplica incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pentru doctoranzii inscrisi la studii de doctorat inainte de data mentionata la alin. (1), se aplica reglementarile in vigoare la data inmatricularii lor la doctorat.
(3) Conducatorii de doctorat si institutiile organizatoare de doctorat atestate in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 37/1999 se supun evaluarii in vederea reatestarii in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
ARTICOLUL 40.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se abroga Hotararea Guvernului nr. 37/1999 privind organizarea si desfasurarea doctoratului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 1999.
PRIM-MINISTRU,
Calin POPESCU-TARICEANU
HOTARARE nr.1.169 din 29 septembrie 2005 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat
Textul actului publicat in M.Of. nr. 902/10 oct. 2005
In temeiul ARTICOLUL 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic
Hotararea Guvernului nr.567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.540 din 24 iunie 2005, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (5) si (6) ale articolului 5 vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Dupa pensionare, conducatorul de doctorat poate primi spre indrumare noi doctoranzi, la cerere, cu aprobarea senatului universitar al I.O.S.U.D., fundamentata pe performanta stiintifica din ultimii 5 ani de activitate a solicitantului.
(6) Prin incetarea contractului de munca la I.O.S.U.D., cu exceptia pensionarii, se pierde calitatea de conducator de doctorat, iar doctoranzii se redistribuie altor conducatori de doctorat din aceeasi I.O.S.U.D."
2. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOLUL 9. - Doctoratul se desfasoara in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala, precum si in limbile in care se desfasoara programele de studii doctorale, la cererea doctorandului, conform contractului de studii doctorale incheiat intre I.O.S.U.D., conducatorul de doctorat si doctorand."
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Bucuresti, 29 septembrie 2005.
ORDIN nr. 4491/06.07.2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat incepand cu anul universitar 2005/2006
In temeiul ARTICOLUL 71 alin.(2), ARTICOLUL 80 alin.(1), ARTICOLUL 92 alin.(2) si (3) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata cu modificarile si completarile ulterioare,
In temeiul ARTICOLUL 14 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare,
In baza Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
In baza Hotararii Guvernului nr.567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat,
Ministrul Educatiei si Cercetarii emite prezentul ordin:
1. In vederea punerii in aplicare a prevederilor Hotararii Guvernului nr.567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat, institutiile de invatamant superior carora li s-a conferit, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, calitatea de institutie organizatoare de doctorat pana la data intrarii in vigoare a HG nr. 567/2005 sunt obligate sa reorganizeze aceasta activitate incepand cu anul universitar 2005/2006, astfel incat doctoratul sa devina un ciclu distinct de studii universitare.
2. Potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.567/2005, doctoratul este de doua tipuri: doctorat stiintific si doctorat profesional. Specialistii din domeniile fundamentale arte si cultura fizica si sport pot obtine fie doctorat profesional, fie doctorat stiintific.
3. Fiecare Institutie Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat – numita in continuare I.O.S.U.D. – elaboreaza pana la 25 septembrie 2005 Regulamentul de organizare si desfasurare a studiilor universitare de doctorat. Prin prevederile acestui regulament, I.O.S.U.D. detaliaza:
a) cadrul institutional, legal si contractual;
b) normele de conduita etica si profesionala;
c) aspectele de natura financiara privind organizarea studiilor de doctorat, conform legislatiei in vigoare.
4. O componenta distincta a regulamentului de organizare si desfasurare a studiilor universitare de doctorat trebuie sa se refere la mecanismele de asigurare a calitatii programelor de studii avansate si ale programelor de cercetare stiintifica ale I.O.S.U.D. Implicarea de cadre didactice, cercetatori stiintifici si experti care activeaza in alte I.O.S.U.D. de mare prestigiu din tara si/sau din strainatate, doctoratele in cotutela internationala sunt premise pentru recunoasterea nationala si internationala a valorii studiilor doctorale oferite de o institutie de invatamant superior.
5. I.O.S.U.D. reglementeaza situatia conducatorilor de doctorat afiliati din alte institutii.
6. I.O.S.U.D. are obligatia sa cuprinda in regulament prevederi referitoare la drepturile si obligatiile doctorandului, ale conducatorului de doctorat si ale institutiei organizatoare.
7. In regulamentul I.O.S.U.D. trebuie specificat dreptul doctorandului de a obtine informatii care sa faca transparente calificativele obtinute. In acest context, se cer a fi precizate termenele si caile legale de contestare a calificativelor, modalitatile de solutionare a acestor contestatii si de anuntare a rezultatelor investigatiei intreprinse in astfel de imprejurari.
8. Potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.567/2005, studiile universitare de doctorat se pot organiza atat la forma de invatamant de zi, pe locuri de studii finantate de la buget si pe locuri cu taxa de studii, cat si la forma de invatamant fara frecventa, numai pe locuri cu taxa. In anul universitar 2005-2006, intreaga finantare aferenta locurilor de studii de doctorat repartizate prin ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.3295/2005 se utilizeaza pentru finantarea doctoratului organizat la forma de invatamant de zi.
9. Criteriile de admitere la ciclul de studii universitare de doctorat se stabilesc de catre fiecare I.O.S.U.D. pe baza regulamentului propriu, in conformitate cu legislatia in vigoare.
10. Incepand cu anul universitar 2005-2006, regimul de studii al cetatenilor straini care doresc sa urmeze doctoratul in Romania este acelasi cu cel al cetatenilor romani.
Senatele institutiilor de invatamant superior pot asigura, la cererea doctorandului strain, curs pregatitor de limba romana, conform reglementarilor in vigoare.
Admiterea la studii universitare de doctorat a cetatenilor straini se reglementeaza prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
11. Bursa de doctorat se acorda de catre I.O.S.U.D. pe baza de concurs, potrivit Regulamentului de organizare si desfasurare a studiilor universitare de doctorat, fie pe intreaga perioada a studiilor doctorale, fie pe una dintre componente, pe toata durata anului calendaristic. I.O.S.U.D. poate facilita doctorandului obtinerea de resurse suplimentare de finantare a studiilor (granturi de cercetare, contracte de consultanta etc.). In cadrul contractului de studii, I.O.S.U.D. poate solicita doctorandului cu bursa de la forma de invatamant zi pe locuri finantate de la buget efectuarea a 4-6 ore didactice pe saptamana fara remunerare suplimentara.
12. Studiile universitare de doctorat presupun parcurgerea a doua etape succesive sub indrumarea unui conducator de doctorat: programul de pregatire universitara avansata si programul de cercetare stiintifica. Cerintele celor doua etape ale studiilor universitare de doctorat sunt identice la ambele forme de invatamant.
13. Programul de pregatire universitara avansata se realizeaza pe parcursul a 2-3 semestre. La realizarea lui pot participa, alaturi de conducatorii de doctorat si alte cadre didactice, cercetatori si experti ai I.O.S.U.D. sau personal asociat cel putin cu gradul didactic de lector universitar si cu titlul de doctor. Pregatirea se realizeaza potrivit planului de invatamant elaborat de catedrele de profil si aprobat de senatul institutiei de invatamant superior.
14. Planul de invatamant al programului de pregatire universitara avansata cuprinde cel mult 8-10 ore didactice pe saptamana: cursuri, seminarii si lucrari aplicative. O parte din disciplinele planului de invatamant pot avea regim optional, conform regulamentului I.O.S.U.D. Finalizarea studiului la disciplinele de pregatire avansata se face prin examene. Pentru disciplinele de pregatire avansata, I.O.S.U.D. aplica Sistemul European de Credite Transferabile (ECTS).
15. In conceperea planurilor de studii universitare de doctorat, I.O.S.U.D. promoveaza pregatirea interdisciplinara ca o modalitate de stimulare a cercetarii stiintifice. Organizarea de cursuri, seminarii si lucrari aplicative specifice unei anumite discipline poate fi realizata in cadrul consortiilor I.O.S.U.D. concomitent pentru mai multe programe de pregatire universitara avansata. Totodata, I.O.S.U.D. trebuie sa permita si sa incurajeze flexibilitatea in organizarea pregatirii universitare avansate, astfel incat fiecare doctorand sa poata opta pentru acele discipline care servesc cel mai bine programul propriu de cercetare stiintifica.
16. Alaturi de disciplinele care vizeaza pregatirea universitara avansata, planul de invatamant al I.O.S.U.D. cuprinde si modulul de pregatire complementara bazata pe munca independenta a doctoranzilor. In conceperea acestor activitati de pregatire complementara, I.O.S.U.D. trebuie sa porneasca de la premisa ca in societatea cunoasterii, doctoratul este un tip distinct de invatare prin si pentru cercetare, care permite doctorandului sa obtina atat competentede varf in domeniul specializat de studiu, cat si aptitudini personale si manageriale generice pentru:
a) a elabora proiecte de cercetare in vederea obtinerii de mijloace pentru finantarea lor,
b) a descoperi solutii inovative si a le comunica eficient
c) a asigura un bun management al timpului si al resurselor implicate in cercetare,
d) a monitoriza permanent calitatea si performanta in propria activitate si in activitatea echipei din care face parte.
Organizarea si evaluarea acestor activitati se face pe baza Regulamentului I.O.S.U.D.
17. Pe parcursul programului de pregatire universitara avansata, doctorandul elaboreaza proiectul programului de cercetare stiintifica. Examinarea si aprecierea calitativa a acestui proiect se face potrivit prevederilor legale.
18. Acceptarea, in conditiile prevazute de HG nr.567/2005, a programului propus de doctorand inseamna promovarea sa in programul de cercetare stiintifica, concomitent cu recunoasterea temei proiectului ca tema a tezei de doctorat. I.O.S.U.D. poate decide inlocuirea conducatorului de doctorat initial numit, pentru a asigura compatibilitatea dintre tema tezei de doctorat si programul de cercetare al conducatorului de doctorat.
19. Tezele de doctorat referitoare la limba, cultura sau civilizatia unei comunitati pot fi redactate in limba respectivei culturi. In acest caz rezumatul tezei va fi redactat in limba romana.
20. Indrumarea doctorandului poate fi facuta de doi conducatori de teza de doctorat, mai ales in cazul temelor de cercetare stiintifica interdisciplinara. Pe baza unui acord de cotutela, se stabilesc resposabilitatile fiecarui conducator de doctorat, iar daca sunt implicate doua I.O.S.U.D., se precizeaza si modalitatea de partajare institutionala a responsabilitatilor de indrumare a doctorandului.
21. Fiecare I.O.S.U.D. stabileste prin regulament propriu modalitatea de monitorizare si evaluare a doctorandului pe durata de 3-4 semestre a programului de cercetare stiintifica prin rapoarte intermediare de cercetare (referate de doctorat) si modul de valorificare a acestora. I.O.S.U.D. are standarde de excelenta in realizarea doctoratului doar daca rezultatele intermediare de cercetare ale doctoranzilor sunt prezente in publicatii nationale si internationale de prestigiu.
22. Schimbarea formei de invatamant pe parcursul studiilor universitare de doctorat, intreruperea studiilor, schimbarea temei tezei de doctorat sau a conducatorului de doctorat se realizeaza potrivit clauzelor contractului de studii doctorale si cu respectarea prevederilor din Hotararea Guvernului nr.567/2005.
23. Transferul doctorandului la un alt I.O.S.U.D. se face cu acordul celor doua institutii implicate in transfer, cu respectarea prevederilor legale si a principiilor cuprinse in regulamentele de organizare si functionare a acestora.
24. In cazuri bine justificate, programul de cercetare stiintifica al doctorandului se poate prelungi cu 1-2 ani. Durata cu care se prelungeste programul de cercetare stiintifica al doctorandului se finanteaza din resurse extrabugetare ale I.O.S.U.D., pe baza reglementarilor proprii.
25. In vederea organizarii programului de cercetare stiintifica, I.O.S.U.D. se poate asocia cu alte institutii de invatamant superior, cu institute ale Academiei Romane, cu alte institute de cercetare din tara sau din strainatate, formand consortii pentru asigurarea unui mediu propice de cercetare stiintifica pentru fiecare doctorand.
26. Teza de doctorat se sustine in sedinta publica, de regula, la trei ani de la inmatricularea doctorandului la I.O.S.U.D. Doctorandul, conducatorul de doctorat si I.O.S.U.D. trebuie sa ia masuri adecvate pentru ca prezentarea tezei de doctorat in catedra de specialitate sau in colectivul de cercetare stiintifica, trimiterea tezei spre evaluare catre referentii oficiali si informarea comunitatii academice si stiintifice asupra continutului tezei de doctorat sa se incadreze in timp.
27. Sustinerea tezei de doctorat in sedinta publica poate avea loc numai dupa ce au fost primite rapoarte favorabile din partea tuturor referentilor oficiali.
28. Daca teza de doctorat obtine in urma sustinerii calificativul „foarte bine” sau „bine”, I.O.S.U.D. inainteaza Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare – C.N.A.T.D.C.U. – o copie a dosarului doctorandului si un exemplar al tezei de doctorat in vederea validarii titlului de doctor acordat de comisia numita pentru sustinerea publica. Daca teza a fost redactata intr-o limba de circulatie internationala, se ataseaza si un rezumat redactat in limba romana.
29. Daca in sedinta de sustinere publica, teza de doctorat obtine calificativul „satisfacator” sau „nesatisfacator”, ea trebuie refacuta. Prin regulament propriu, I.O.S.U.D. stabileste termenul de refacere a tezei de doctorat, precum si conditiile de reevaluare a tezei de catre comisie.
30. C.N.A.T.D.C.U. verifica legalitatea acordarii titlului de doctor si analizeaza valabilitatea calificativului atribuit tezei prin comisii de experti desemnate pe domenii de studii universitare de doctorat si valideaza sau, dupa caz, invalideaza decizia comisiei de doctorat. Titlul de doctor se confera prin ordin al ministrului, la propunerea C.N.A.T.D.C.U.
31. In situatia in care C.N.A.T.D.C.U. respinge acordarea titlului de doctor, I.O.S.U.D. are obligatia de a organiza refacerea tezei de doctorat potrivit recomandarilor comisiei de experti. Costurile de refacere a unei teze respinse de C.N.A.T.D.C.U. se suporta de I.O.S.U.D. din bugetul propriu.
32. Potrivit prevederilor HG nr.567/2005, toate I.O.S.U.D. si toti conducatorii de doctorat se supun evaluarii externe in perioada 1 octombrie 2005 – 1 mai 2006. Metodologia evaluarii se adopta printr-un ordin distinct al ministrului educatiei si cercetarii. Evaluarea se reia periodic, odata la cinci ani, pentru a stimula preocuparile I.O.S.U.D. in vederea asigurarii interne a calitatii.
33. Conducatorii de doctorat, care au fost validati de C.N.A.T.D.C.U. pentru un anumit domeniu de studii de doctorat, urmeza sa fie supusi evaluarii in vederea revalidarii pentru acelasi domeniu in care s-au consacrat stiintific.
34. Pentru domeniile noi de doctorat, care apar odata cu dezvoltarea stiintei, se pot valida conducatori de doctorat, care au doctoratul obtinut in domenii invecinate si desfasoara cercetari in noul domeniu.
35. Institutiile de invatamant superior organizatoare de studii universitare de doctorat, C.N.A.T.D.C.U. si Directia Generala Invatamant Superior din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii aduc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
36. Prezentul Ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
MINISTRU
Mircea MICLEA
Bucuresti, Data: 6 iulie 2005
SECRETAR DE STAT,
Dumitru MIRON
SECRETAR GENERAL,
Adrian GORUN
DIRECTIA GENERALA INVATAMANT SUPERIOR,
Director general,
Constantin BRATIANU
DIRECTIA JURIDIC SI CONTROL
Director,
Violett Margareta BLAGA
AVIZ DE LEGALITATE,
Roxana MELINTE