Dr. Butila Liana Maria
Medic Rezident Pediatrie
Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures
Retelele sociale reprezinta o parte importanta din viata multor adolescenti. Multi parinti isi fac griji cu privire la modul in care expunerea la tehnologie ar putea afecta dezvoltarea copiilor, in special a celor mici. Prescolarii deprind noi abilitati sociale si cognitive intr-un ritm uimitor.
Butadolescenta este o perioada la fel de importanta de dezvoltare rapida si prea putini dintre noi acordam atentie modului in care adolescentii nostri folosesc tehnologia.
De fapt, expertii isi fac griji ca retelele de socializare si mesajele text care au devenit atat de integrante in viata adolescentilor promoveaza anxietatea si scad stima de sine.
Exista totodata si anumite beneficii in aceasta privinta. Retelele sociale le permit adolescentilor sa creeze identitati online, sa comunice cu ceilalti si sa construiasca retele sociale. Aceste retele pot oferi adolescentilor un sprijin valoros, ajutandu-i in special pe cei care se confrunta cu excluderea sau au dizabilitati sau boli cronice.
Adolescentii folosesc, de asemenea, retelele sociale pentru divertisment si exprimare de sine. Si platformele ii pot expune pe adolescenti la evenimente curente, le pot permite sa interactioneze peste bariere geografice si sa-i invete despre o varietate de subiecte, inclusiv comportamente sanatoase. Retelele de socializare care sunt pline de umor sau distrag atentia sau ofera o conexiune semnificativa cu colegii si o retea sociala larga ar putea chiar ajuta adolescentii sa evite depresia.
Cu toate acestea, utilizarea retelelor sociale ii poate afecta negativ si pe adolescenti, distragandu-le atentia, perturbandu-le somnul si expunandu-i la agresiune, raspandirea zvonurilor, viziuni nerealiste despre viata altor oameni si presiunii de la egal la egal.
Modul in care adolescentii folosesc retelele sociale ar putea determina, de asemenea, impactul acesteia.
Un studiu din 2015 a constatat ca comparatia sociala si cautarea de feedback de catre adolescentii care folosesc retelele sociale si telefoanele mobile au fost legate de simptome depresive.
In plus, un alt studiu din 2013 a constatat ca adolescentii mai in varsta care au folosit retelele sociale in mod pasiv, cum ar fi doar vizionarea fotografiilor altora, au raportat scaderi ale satisfactiei cu viata. Cei care au folosit retelele sociale pentru a interactiona cu altii sau pentru a-si posta propriul continut nu au experimentat aceste scaderi.
Si un studiu mai vechi despre impactul retelelor sociale asupra studentilor de licenta a aratat ca, cu cat au folosit mai mult retelele de socializare, cu atat mai puternica era credinta lor ca ceilalti sunt mai fericiti decat ei. Dar cu cat elevii petreceau mai mult timp iesind cu prietenii lor, cu atat se simteau mai putin asa.
Din cauza naturii impulsive a adolescentilor, expertii sugereaza ca adolescentii care posteaza continut pe retelele de socializare risca sa impartaseasca fotografii intime sau povesti extrem de personale. Acest lucru poate duce la hartuirea sau, chiar santajul adolescentilor. Ei creeaza adesea postari fara a lua in considerare aceste consecinte sau probleme de confidentialitate.
Adolescentii sunt maestri in a se mentine ocupati in orele de dupa scoala pana dupa ora de culcare. Cand nu isi fac temele, sunt online si pe telefoanele lor, trimit mesaje, partajeaza, trolling, deruleaza, cum vor.
Bineinteles, inainte ca toata lumea sa aiba un cont de Instagram, adolescentii se tineau si ei ocupati, dar aveau mai multe sanse sa discute la telefon sau in persoana cand ieseau la mall. S-ar putea sa fi parut o multime de ani fara scop, dar ceea ce faceau a fost sa experimenteze, sa incerce abilitati si sa reuseasca si sa esueze in tone de interactiuni minuscule in timp real pe care copiii de astazi le pierd.
In primul rand, adolescentii moderni invata sa faca cea mai mare parte a comunicarii in timp ce se uita la un ecran, nu la o alta persoana.
Cu siguranta vorbind indirect, creeaza o bariera in calea comunicarii clare, dar asta nu este tot.
A invata cum sa-ti faci prieteni este o parte importanta a cresterii, iar prietenia necesita un anumit grad de asumare de riscuri. Acest lucru este valabil pentru a face un nou prieten, dar este valabil si pentru mentinerea prieteniilor.
Cand exista probleme care trebuie sa fie confruntate – cele mari sau mici – este nevoie de curaj sa fii sincer in privinta sentimentelor tale si apoi sa auzi ce are cealalta persoana de spus. A invata sa traversezi eficient aceste poduri face parte din ceea ce face prietenia distractiva si incitanta si, de asemenea, infricosatoare.
Dar atunci cand prietenia se realizeaza online si prin texte, copiii fac acest lucru intr-un context lipsit de multe dintre cele mai personale – si uneori intimidante – aspecte ale comunicarii.
Este mai usor sa tineti garda ridicata atunci cand trimiteti mesaje, asa ca este mai putin in joc. Nu auzi sau vezi efectul pe care cuvintele tale il au asupra celeilalte persoane.
Deoarece conversatia nu are loc in timp real, fiecare parte poate lua mai mult timp pentru a lua in considerare un raspuns. Nu e de mirare ca unii copii spun ca a suna pe cineva la telefon este „prea intens” – necesita o comunicare mai directa si, daca nu esti obisnuit cu asta, s-ar putea sa te simti infricosator.
Daca copiii nu primesc suficienta practica in relationarea cu oamenii si pentru a le satisface nevoile in persoana si in timp real, multi dintre ei vor deveni adulti care sunt ingrijorati de mijlocul principal de comunicare al speciei noastre - vorbirea.
Si, desigur, negocierile sociale devin mai riscante pe masura ce oamenii imbatranesc si incep sa navigheze in relatii romantice si angajare.
Cel mai bun lucru pe care parintii il pot face pentru a minimiza riscurile asociate cu tehnologia este sa-si reduca mai intai propriul consum.
Depinde de parinti sa dea un exemplu bun despre cum arata utilizarea sanatoasa a computerului. Cei mai multi dintre noi ne verificam prea mult telefoanele sau e-mailurile, fie dintr-un interes real, fie doar din obisnuinta nervoasa.
Nu numai ca limitarea timpului pe care il petreceti conectat la computere ofera un contrapunct sanatos pentru lumea obsedata de tehnologie, dar intareste si legatura parinte-copil si ii face pe copii sa se simta mai in siguranta.
Copiii trebuie sa stie ca esti disponibil sa-i ajuti cu problemele lor, sa vorbeasca despre ziua lor sau sa le oferi o verificare a realitatii.
„Mini-momentele de deconectare, cand parintii sunt prea concentrati pe propriile dispozitive si ecrane, sunt cele care dilueaza relatia parinte-copil”, avertizeaza dr. Steiner-Adair.
Si cand copiii incep sa apeleze la internet pentru ajutor sau pentru a procesa orice s-a intamplat in timpul zilei, s-ar putea sa nu va placa ceea ce se intampla.
Offline, sfatul standard de aur pentru a-i ajuta pe copii sa-si dezvolte o stima de sine sanatoasa este sa-i implice in ceva care ii intereseaza. Ar putea fi sport sau muzica sau demontare computere sau voluntariat – orice lucru care starneste interesul si le da incredere.
Cand copiii invata sa se simta bine cu ceea ce pot face in loc de cum arata si ce detin, sunt mai fericiti si mai bine pregatiti pentru succes in viata reala. Faptul ca majoritatea acestor activitati implica si petrecerea timpului interactionand cu colegii fata in fata este doar cireasa de pe tort.
Bibliografie
https://childmind.org/article/how-using-social-media-affects-teenagers
https://www.pewresearch.org/internet/2022/08/10/teens-social-media-and-technology-2022/
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/tween-and-teen-health/in-depth/teens-and-social-media-use/art-20474437
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.