Dr. Butila Liana Maria
Medic Rezident Pediatrie
Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures
Daca acum 15-25 de ani aceasta problema ar fi fost una inexistenta, deoarece in perioada de inceput a anilor ’90 nici macar adultii nu aveau cum sa detina un telefon mobil sau un calculator personal daramite un laptop, in ziua de astazi tehnologia a avansat foarte rapid.
Astfel s-a ajuns la un nivel accesibil incat copiii de astazi au ajuns sa detina nu doar un telefon mobil, ci si un laptop sau o tableta sau un joc electronic pe tv, smartwatch ori alte dispozitive.
Aceasta utilizare excesiva a spatiului virtual in locul celui real, adica efectuarea unei activitati fizice propriu-zise, activitate de joaca cu alti copii, toate acestea se observa deja a avea efecte nedorite din cele mai variate si care se accentueaza tot mai mult pe an ce trece.
In timp ce multi parinti considera necesara oferirea accesului copiilor la o tehnologie la care ei nu au avut acces si poate tocmai din acest motiv incearca sa le confere si lor aceasta tehnologie. In acelasi timp se considera ca prin aceasta aducere la zi cu toata tehnologia copiii vor invata mai rapid si mai eficient, vor acumula informatii ceea ce ar fi partial corect daca toata tehnologia ar fi folosita in scop de culturalizare sau informare cu informatii utile.
Insa, conform cautarilor google sau a altor motoare de cautare se demonstreaza ca intr-un procent aproape infim se cauta material de beletristica sau carti din diferite domenii.
In cea mai mare proportie cautarile pe motoarele de cautare, la modul general vorbind, nu doar la copii sunt de o cu totul alta natura, fie retele de socializare, ori alte cautari din cadrul materialelor de divertisment.
Conform mai multor cercetari efectuate de catre OMS (Organizatia mondiala a sanatatii) dar si de numeroase institute de cercetare americana si din Europa s-a ajuns la concluzia ca un maxim admis ca si interval orar de folosire a tuturor acestor gadget-uri de catre copii pentru a nu le dauna, ar fi: intre 2-6 ani – o jumatate de ora pe zi, intre 6-12 ani de o ora pe zi, iar intre 12-18 ani de maxim 2 ore pe zi, aceasta insemnand utilizarea tuturor gadget-urilor, adica atat telefon cumulat cu laptop, tebleta sau smart-watch.
Printre efectele negative ale utilizarii gadget-urilor de catre cei mici:
• Obezitatea: Unul din primele semne observabile cu usurinta este obezitatea, deoarece utilizarea excesiva a acestor masuri tehnologice, vor restrange activitatile in aer liber, sau activitatile fizice care ar fi benefice atat musculaturii, consumului de energie dar si sistemului pulmonar, aceasta restriste de la activitatea fizica va provoca un procent tot mai mare si aflat in continua crestere in Romania de obezitate in cazul copiilor.
• Agresivitatea: Deoarece multe din jocurile electronice au un continut ridicat in actiuni violente si mai putin unele creative, tendinta copilului care inca nu are discernamantul unui adult va fi sa se familiarizeze cu acest tip de actiuni si va face mai dificil diferentierea intre o agresivitate in joc si una in viata reala fapt pentru care si tendinta de a evita pericolele va fi mai mica. Un copil care de mic va conduce cu viteza in joc deoarece singura consecinta din acesta este de a reincepe jocul va reactiona cumva similar si cand in viata de adult va trebui sa conduca, insa consecintele sunt cu totul altele. Altfel spus aceasta agresivitate este datorata absentei consecintelor de actiuni in joc si deoarece diferentiera dintre joc si viata reala este uneori dificil de realizat.
• Absenta atentiei distributive: Deoarece se spune ca multe din aceste activitati intreprinse prin gadget-uri precum tablete grafice sau prin jocuri sunt creative in natura lor, nimic nu se poate compara cu activitatea din viata reala si nu cea din cea virtuala. In primul rand s-a observat ca la copiii care au o utilizanta mare a jocurilor pe calculator sau a jocurilor pe aparatura electronica nu le vor fi solicitate acelasi numar de neuroni, sau nu le vor fi solicitate simturile (vedere, auz, miros, palpare, etc.) intocmai cum poate fi utilizata in viata reala, fapt pentru care dezvoltarea cognitiva, dezvoltarea simturilor, dar si dezvoltarea atentiei distributive este mult ingreunata copiilor care utilizeaza in exces aparatura electronica sau a jocurilor pe calculator.
• Somnul insuficient: Deoarece in cadrul acestor activitati vederea este una din simturile solicitate extrem de mult, dar si realizarea unor decizii rapide, a unor imagini ce se succed foarte rapid dar asigurate de o sursa de iluminare artificiala (calculator, tableta, telefon mobil) toate acestea vor produce dereglari in perioada de odihna a creierului. Mai mult, copii vor avea tendinta sa fie atat de captivati de activitatea intreprinsa in acea actiune virtuala, fie ca vorbim de joc, de comunicarea cu alte persoane prin intermediul programelor de socializare destinate special acesteia, vor avea tendinta sa omita notiunea de timp, fapt pentru care nu vor mai avea timpul de odihna necesar.
• Dependenta: Toate aceste activitati sunt concepute sa fie cat mai atractive si din punct de vedere comercial este normal sa fie gandite cat mai atractive, facile si mai usor de utilizat, insa toate aceastea si faptul ca sunt gandite in culori cat mai vii, cat mai atractive si incearca sa simuleze tot mai mult realitatea dintr-o lume virtuala vor provoca dependenta. O dependenta doar psihologica si nu una fizica dar care poate duce la nervozitate, la absenta ideilor (la ce sa facem cu timpul liber in absenta utilizarii acestor gadget-uri).
• Afectarea auzului: Persoanele care comunica un numar mare de ore la telefon prin simpla folosire a acestuia, sau folosirea castilor pentru ascultarea de muzica de pe telefon ori de pe alte sisteme electronice vor conduce usor usor la o hipoacuzie atat a sunetelor de la frecventa ridicata dar si a sunetelor de frecventa joasa.
• Scaderea vazului: Deoarece ochii sunt cei mai folositi in cazul majoritatii gadget-urilor, dar si suprasolicitarea acestora deoarece pe mobil literele sunt de dimensiuni reduse, sau in cazul aparatelor electronice sunt o serie de imagini cu succesiune rapida dar cu un numar foarte mare de detalii, sau o serie de activitati simultane ce au loc in acelasi loc.
• Absenta interactiunii sociale: Deoarece comunicarea se va face fie prin telefon mobil (conversatii telefonice) fie prin mesaje sau prin postari, toate acestea vor opri o comunicare fluenta fata in fata, o interactiune sociala propriu-zisa transformand si relationarea intre oameni in una pur virtuala in care nu se mai povestesc spatiile in care s-a calatorit ci se posteaza poze si comentarii ale acestor locuri vizitate.
• Intelectul mai slab dezvoltat: Desi se crede ca accesul la aceste informatii mult mai facil si mai rapid se considera a fi foarte util si care este realmente adevarat daca aceasta tehnologie ar fi folosita pentru o culturalizare reala, insa realitatea este una opusa deoarece pe net nu se cauta carti, sau informatii reale despre istorie, geografie, medicina in adevaratul sens al cuvantului, sau nu asta este procentul majoritar de cautari pe net. Iradiere: Iradierea facuta prin aceste aparate care emana radiatii in mod constant si cand sunt efectiv utilizate si cand se afla in proximitate s-a observat a afecta multiple viscere, printre care si cordul dar si in a afecta activitatea sinaptica a creierului si care in timp va produce patologii de depolarizare a inimii sau patologii precum epilepsie.
•Abilitatile motorii imbunatatite in timp scurt
•Abilitati cognitive imbunatatite
•Abuzul de distragere a atentiei la copii
•Gadget-urile ocupa mintile copiilor.
•Mai multa distractie pentru copii
•Gadget-urile sunt distractive pentru copii in timp ce le folosesc.
•Educarea tinerilor - Tehnologia s-a dovedit a fi foarte utila in educarea elevilor. Copiii pot accesa site-urile web educationale si pot obtine informatii detaliate despre subiectul solicitat.
•Abilitati de competitie - Copiilor le place sa se joace jocuri video. Atunci cand joaca astfel de jocuri cu alti oameni din intreaga lume si rudele lor, prietenii lor, ei au sentimentul de competitie care le imbunatteste abilittile de competitie si le permite sa se descurce in mediul concurent.
Desi folosirea gadgeturilor ar putea fi inevitabila in zilele noastre, exista inca multe modalitti de a limita copiii nostri de la prea mult timp pe ecran.
•Stabiliti regulile. in calitate de parinti si tutori, putem limita timpul de utilizare a gadgetului lor. Unii parinti permit maximum doua ore de timp pe ecran pe zi. in timp ce unii impun o regula fara gadget in perioadele de examinare. Decide care va functiona cel mai bine pentru copiii tai si fii consecvent.
•Incercati activitati in aer liber - Mentinerea lor activa in sport sau alte activitti fizice ii va incuraja sa paraseasca canapeaua si sa se miste. invata-i cum sa mearga pe bicicleta, invata un nou sport pe care il pot juca intr-un spatiu liber. Astfel de activitti nu numai ca ii vor distrage atentia de la acele jocuri pe mobil, dar ii vor face si sa se potriveasca.
•Lasa-i sa fie creativi - Pictura, schitele, construirea de lego/blocuri, rezolvarea puzzle-urilor, invtarea sa cante la instrumente muzicale si multe alte activitti uluitoare vor permite copiilor sa-si foloseasca imaginatia.
•Petrece mai mult timp cu ei - in calitate de parinti intelegem ca suntem prinsi cu o multime de lucruri de facut si la care sa ne gandim. Dar amintiti-va ca copiii nostri ar trebui sa fie prioritatea noastra principala si nu in ultimul rand pe lista noastra de lucruri de facut.
•Spune DA pentru mai putin timp pe ecran si mai mult timp de calitate! Petreceti timp cu ei facand lucruri care va vor intari legaturile. Prin aceasta, vom intelege si mai mult modul in care copiii nostri gândesc si actioneaza. Ne va ajuta sa identificam lucrurile care le-ar fi de ajutor si pe cele care nu sunt.
Utilizarea excesiva a gadget-urilor nu trebuie privita doar cu ochi rai, insa utilizarea actuala nu este deloc benefica, in primul rand copiilor care mai incolo vor observa efectele nocive, la viata adulta.
O utilizare adecvata, adica la doar cateva ore (1-2 ore per zi) si o incercare ca aceste sisteme de gadget-uri sa vina doar ca un supliment si nu ca un inlocuitor al activitatilor reale: fizice, de culturalizare sau de socializare, vor face ca aceste sisteme sa devina dintr-un factor nociv intr-un factor benefic si chiar adjuvant.
Bibliografie:
1.https://www.worldvision.org.ph/ways-to-limit-your-childrens-gadget-use
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.