.
Buna seara!
Acum o saptamana am mers la medicul dentist unde mi s-a efectuat o obturatie cu anestezie, moment in care m-am panicat la gandul ca s-ar putea sa simt durere in timpul lucrarii stomatologice. Pe moment nu am avut nici un simptom si nici macar durere, insa am stat pe tot parcursul lucrarii foarte incordata, alimentandu-mi diverse ganduri negative. Dupa ce am ajuns acasa mi-am dat seama ca m-am panicat foarte tare si de atunci simt sau am impresia ca nu pot respira pe deplin. Trebuie sa casc sau sa trag aer adanc pe gura si simt un sentiment de eliberare. Totusi, si pe nas simt ca aerul patrunde cum trebuie de cateva ori, apoi iarasi intervine deficienta aceasta respiratorie. Sunt momente cand m-am surprins preocupata de materialele scolare sau de internet in care uit de aceasta problema. Imediat cum constientizez acest lucru, ma confrunt din nou cu aceeasi stare. Adorm si mai greu din aceasta cauza, dar nu ma trezesc in timpul somnului, ceea ce inseamna ca totusi in somn respir normal sau cel putin eu asa cred. Mentionez ca am mai avut atacuri de panica, incepand cu anul 2012, cand am lesinat din cauza unei caderi de calciu in timpul menstruatiei. De atunci nu am lesinat, dar aproape lunar, in perioada menstruatiei, ma panichez si ma gandesc ca imi va fi foarte rau, ceea ce se si intampla. Simt ca ametesc, ca nu pot gandi si nu ma controla, motiv pentru care am ajuns de multe ori la spital. Mi s-au facut analize la inima, la cap, la plamani, chiar si analize la sange pentru a verifica daca am vitamine lipsa, iar toate au iesit bine. Inca ma mai confrunt cu problema aceasta devenita deja un ritual, dar nu mai ajung la spital, ci ma controlez, iar in maxim o jumatate de ora ma calmez. De mentionat este ca am mai avut o problema cu respiratia tot pe baza unui atac de panica, acum doi ani, din acelasi motiv. Aproape o saptamana nu am putut respira si nici nu puteam adormi deloc. Cateva date despre mine: am 20 de ani, 52 de kg, 1, 65 cm inaltime, nu consum alcool, tutun, cafea, bauturi acidulate, sunt sedentara, ma sperii foarte repede de orice, am fobii de intuneric, animale, uneori emotiva (in caz de examene de exemplu), alteori foarte dezinvolta(de ex.cand conversez sau vorbesc in fata mai multor persoane). Ce ar trebui sa fac in aceasta situatie? Multumesc!
Adauga raspuns
Raspunsuri (6)

Psihoterapeut Roxana Patrascu
acum 7 ani
Buna ziua,
Daniela1996, din relatarile tale inteleg ca esti o persoana mai sensibila si cu un istoric de manifestari anxiose: atacuri de panica, diverse fobii, sindrom menstrual, hiperventilatie – respiratie incorecta, toracica care aparare in tulburarile anxioase.
Din descrierea ta, fizic nu ai nicio problema, esti normoponderala si ai un stil de viata sanatos, ceea ce este foarte bine. Ar fi de preferat sa incepi sa fii mai activa, sa faci din cad in cand sport pentru ca aduce un plus de sanatate atat fizic, cat si psihic.
Cred ca ti-a fost greu in timpul interventiei stomatologice, ti-ai facut tot felul de scenarii negative, ai stat incordata si dupa au continuat simptomele de anxietate. Inteleg ca cel mai tare te-ai speriat de respiratia ingreunata cu care te confrunti frecvent.
Respiratia prea intensa are drept rezultat scaderea nivelului de dioxid de carbon, iar respiratia prea lenta are ca efect cresterea acestuia. Pentru organism este cel mai benefic sa existe un echilibru intre cantitatea de oxigen si dioxid de carbon din sange. In cazul hiperventilatiei, cantitatea de oxigen din sange este mai mare si acest lucru are o serie de consecinte negative:
- Ingustarea anumitor vase de sange – se diminueaza mai ales fluxul de sange spre creier
- Intensificarea aderentei hemoglobinei la oxigen – oxigenul se desprinde mai greu si nu ajunge sa fie utilizat de catre celule.
- In mod paradoxal, chiar daca hiperventilatia presupune un aflux mai mare de oxigen, celulele din anumite zone ale creierului si corpului primesc o cantitate mai mica de sânge si oxigen.
Rezultatele pot fi:
Ameteala;
Stare de confuzie;
Vedere incetosata
Intensificarea ritmului cardiac;
Senzatia de sufocare;
Amorteala si furnicături in extremitati;
Maini reci si umede;
Rigiditate musculara;
Incapacitatea de a respira cu usurinta.
Desi simptomele sunt foarte neplacute, hiperventilatia nu este periculoasa, organismul are mecanisme de protectie eficiente. Atat ca solicita organismul si capaciteatea de concenrare, energia ta se consuma mai repede.
Problemele de anxietate, panica si hiperventilatie pot fi tratate eficient cu ajutorul psihoterapiei cognitiv-comportamentale la cabinet sau online audio-video.
Daniela1996, sedintele de psihoterapie te-ar ajuta, astfel:
- Sa intelegi cauzele si mecanismele prin care se intretin manfestarile anxioase. De obicei, stilul de gandire, convingerile despre noi insine, convingerile despre lume si viata sunt cele care genereaza tulburarile de anxietate.
- Sa inveti si sa exersezi tehnici si metode de autocontrol mental si emotional, care te vor ajuta sa ai un mai bun control asupra gandirii, antrenand-o sa devina mai obiectiva, precum si stari de relaxare, de detensionare si calm.
- Sa dobandesti mai multa energie, sa devii mai performanta si cu incredre mai mare in fortele proprii.
- Sa stii cum sa previi aparitia unor probleme asemanatoare .
Despre eficienta psihoterapiei cognitiv-comportamentale, poti citi accesand acest lik in bara de cautare:
http://www.psihoutil.ro/psihoterapie-cognitiv-si-comportamentala/
De asemenea, accesand urmatoarele link-uri, poti citi despre tratamentul anxietatii, al panicii, despre reglarea respiratiei si despre metodele folosite in dezvoltarea personala:
http://www.psihoutil.ro/psihoterapie-cognitiv-si-comportamentala/anxietate/
http://www.psihoutil.ro/psihoterapie-cognitiv-si-comportamentala/panica/
http://www.psihoutil.ro/psihoterapie-cognitiv-si-comportamentala/tehnica-respiratiei-complete/
http://www.psihoutil.ro/dezvoltare-optimizare-personala/
Sper ca aceste articole din site-ul Psihoutil sa iti fie folositoare. Daca doresti si alte informatii, imi poti scrie aici sau pe mail-ul personal.
O zi frumoasa!