De ce este vitamina D3 atat de importanta pentru sanatate?

Actualizat: 19 Octombrie 2020
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Vitamina D, denumita si „vitamina soarelui”, este extrem de importanta pentru buna functionare a organismului uman. Este o vitamina liposolubila, produsa la nivelul pielii dupa expunerea la razele soarelui.

Obtinerea unei cantitati optime de vitamina D este esentiala pentru sanatatea generala a unei persoane, deoarece joaca un rol important in functia imuna, in sanatatea osoasa, sau chiar in prevenirea cancerului.

Ce este vitamina D

Vitamina D mai este cunoscuta si sub denumirea de calciferol. Este solubila in grasimi, insolubila in apa, stabila la caldura si sensibila la lumina. Daca alte vitamine sunt asimilate doar prin alimente si suplimente, vitamina D este produsa natural in organism atunci cand ne expunem la soare si razele ultraviolete intra in contact cu pielea.

Pentru organismul uman, cele mai importante forme de vitamina D sunt vitamina D3 (cunoscuta ca si colecalciferol) si vitamina D2 (cunoscuta ca si ergocalciferol). Cea mai recomandata forma de vitamina D este vitamina D3, pe care corpul o sintetizeaza din razele soarelui.

Insa, pentru a sitentiza o cantitate optima de vitamina D3, este necesara expunerea la soare timp de 10-15 minute, de 2-3 ori pe saptamana. Din pacate, productia de vitamina D3 pe cale cutanata scade odata cu inaintarea in varsta, de aici derivand si nevoia suplimentarii aportului de vitamina D prin alimentatie si suplimente.

Beneficiile vitaminei D3 pentru sanatate

Vitamina D3 are un rol deosebit de important pentru sanatate, mai ales in sezonul rece, cand expunerea la soare este limitata. Aceasta forma a vitaminei D are un rol important in prevenirea si tratarea infectiilor respiratorii, dar si o multime de alte beneficii precum:
- mentine nivelurile de calciu si fosfor din sange la valori normale. Vitamina D ajuta organismul sa absorba calciul, care formeaza si intareste oasele;
-fortifica sistemul imunitar;
- fortifica tractul respirator si plamanii;
- este eficienta in prevenirea afectiunilor autoimune;
- are efect antiinflamator;
- stimuleaza productia de peptide in celulele albe si cele epiteliale;
- este vitala pentru sanatatea creierului, imbunatatind functiile cognitive;
- protejeaza sistemul cardiovascular;
- ajuta la prevenirea afectiunilor miocardice;
- ajuta la prevenirea bolilor degenerative grave precum Alzheimer, Schizofrenie;
- sustine sanatatea si elasticitatea pielii;
- contribuie la refacerea si regenerarea tesuturilor.

Asadar, vitamina D, in special vitamina D3, are multe beneficii pentru organism. Trebuie cunoscut, insa, faptul ca doar prin alimentatie necesarul zilnic nu este acoperit. Utilizarea suplimentelor de vitamina D impreuna cu alimente ajuta la o absorbtie superioara, deoarece aceasta vitamina este solubila in grasimi.

Deficitul de vitamina D

Varsta inaintata, obezitatea, boala renala sau hepatica, lipsa pestelui din alimentatie, expunerea limitata la soare concomitent cu folosirea de protectie solara, desfasurarea majoritatii activitatilor in interior, sunt doar cativa dintre factorii de risc comuni care pot duce la deficienta de vitamina D.

Deficitul de vitamina D este frecvent, estimandu-se ca aproximativ 21% din populatia lumii au niveluri scazute de vitamina D. Majoritatea persoanelor nu isi dau seama ca au deficienta de vitamina D, deoarece simptomele sunt in general subtile, chiar daca acestea au un impact negativ asupra sanatatii: oboseala excesiva, dureri de oase, lipsa calciului din organism, depresie, vindecarea slaba a ranilor, afectiuni ale pielii, caderea parului si slabirea sistemului imunitar.

Insa deficitul de vitamina D, pe termen lung, poate duce la complicatii precum: afectiuni cardiovasculare, infectii, probleme autoimune, boli neurologice, complicatii ale sarcinii, anumite tipuri de cancer (mamar, de prostata si colon).

Surse de vitamina D

Pentru prevenirea deficientei de vitamina D este foarte important consumul de alimente care contin aceasta vitamina (peste, carne de vita, lactate, cereale fortificate), precum si expunerea la soare timp de cel putin 15 minute pe zi.

Chiar daca alimentatia echilibrata reprezinta cel mai bun mod de a asimila vitaminele, nu este si cazul vitaminei D, care are nevoie si de expunerea la soare pentru a fi sintetizata in organism. Aici intervin suplimentele alimentare cu vitamina D3, o modalitate excelenta prin care nivelul acestei vitamine poate fi crescut in sange.

Supliment alimentar Vitamina D3 4000 UI de la COSMO PHARM este indicat in:
- infectii virale si bacteriene ale tractului respirator;
- afectiuni autoimune;
- afectiuni ale sistemului osteo-articular si muscular: rahitism, osteoporoza, osteomalacie, decalcifiere, scaderea densitatii osoase, fracturi, spasme musculare, artroza reumatoida;
- afectiuni ale pielii: dermatite, acnee, infectii;
- hipocalcemie;
- Alzheimer;
- Distonia neurovegetativa;
- tumori;
- afectiuni cardio-vasculare: hipertensiune arteriala, infarct miocardic.

Daca te afli in grupele de risc care pot suferi de avitaminoza precum cei care locuiesc in mediul urban, poluat, cu cladiri inalte, cei care au peste 50 de ani, pielea inchisa la culoare, isi desfasoara activitatea mai mult in interior, poarta haine care acopera cea mai mare parte a pielii si folosesc crema de protectie UV, vegetarienii, cei cu aport alimentar scazut sau malabsorbie gastrointestinala (Fibroza chistica, boala Crohn si boala celiaca), cei cu imunitate slabita, cei care au avut interventii chirurgicale pentru micsorarea stomacului, afeciuni hepatice sau renale, urmeaza tratamente antiepileptice, cu corticoizi, antifungice, HIV, sau se confrunta cu obezitatea, este indicat sa iei masuri din timp pentru a nu te expune riscurilor unei deficiente.

Opiniile exprimate in acest material apartin partenerului nostru. Aceste opinii pot sa nu reprezinte pozitia SfatulMedicului.ro si nici sugestie de achizitie. Va sfatuim ca pentru orice problema medicala, sa consultati intotdeauna un medic, inainte de a incepe sau a schimba un plan de tratament.


Citeste si despre:

Probiotice pentru sanatatea digestiei Dieta pentru sanatatea creierului Dieta pentru sanatatea ficatului Importanta alaptarii pentru sanatatea copilului Sfaturi de nutritie pentru pacientii care sufera de cancer Vitaminele esentiale pentru un copil sanatos, energic si destept Suferi de alergii sau intolerante alimentare? Afla cum poti face cozonac fara faina, oua, lapte sau unt! Cum sa-ti intaresti sistemul imunitar in primavara cu produse bio De ce este importanta vitamina A? Deficitul de vitamina D Vitaminele sustin un mod de viata sanatos Topul vitaminelor pentru iarna 10 vitamine importante pentru sanatatea barbatilor Scorbutul - deficitul de vitamina C
Cere sfatul medicului ×