DMT (N,N-DMT=N,N-dimetiltriptamina) este prototipul drogurilor din subclasa derivatilor triptaminei, fiind populara in randul consumatorilor de halucinogene datorita procurarii usoare (surse vegetale foarte raspandite, extractie in conditii comune) si efectelor extrem de rapide si intense.
DMT reprezinta principiul activ halucinogen dintr-o mare varietate de plante (ex. semintele sif runzele de Piptadenia peregrina - fam. Mimosaceae, leguma tropicala Mucuna pruriensis, precum si o planta similara gazonului comun -Phalaris arundinacea), raspandite mai ales in America de Sud; se mai obtine prin sinteza (fumaratul de dimetiltriptamina).
Efectele DMT au o lantenta si o durata de actiune scurta (aproximativ o ora). Astfel, starea produsa de administrarea DMT este cunoscuta sub denumirea de „calatorie a omului de afaceri" ("businessman's trip").
Efectele adverse ale adiministrarii de DMT includ:
- cresterea concentratiei de hormoni de crestere;
- cresterea ritmului cardiac si a presiunii arteriale;
- dilatarea pupilelor;
- secretie accentuata de cortisol, betaendorfine, corticoptropina.
- fumat;
- prizare;
- pe cale injectabila (i.v.).
Efectele halucinogene apar la o doza de 0,2 - 0,4 mg/kg (0,2 mg/kg este considerata doza prag pentru aparitia acestora). Exista o buna corelatie intre efectele produse si nivelele plasmatice.
Efectele constau in:
- halucinatii - mai ales vizuale, la doze de 0,4 mg/kg; halucinatiile auditive apar la aprox. 50% dintre subiecti);
- depersonalizare;
- modificari ale dispozitiei;
- euforie.
Instalarea efectelor este brutala, halucinatiile au derulare rapida, cu o senzatie de depersonalizare extrem de intensa si insotita de impresia de transcendenta, de proiectare in alt univers. Subiectul constientizeaza o profunda introspectie, mergand pana la revelarea memoriei ancestrale (se spune ca "isi acceseaza propriul cod genetic"). Subiectul simte un control absolut si armonios al miscarii si functiilor vegetative, cu o perceptie a "schemei" corporale pana la nivel de celula. Obiectele din jur par ca se dezintegreaza pierzandu-si entitatea intr-un joc de puncte vibratorii, subiectul vede focuri sau limbi de flacari care il inconjoara.