Obiceiurile profesionale sunt cele care determina calitatea vietii, de vreme ce majoritatea adultilor isi petrec cea mai mare parte din zi la locul de munca.
Mediul de lucru poate fi o sursa de stres, anxietate si imbolnavire sau se poate transforma intr-o sursa de entuziasm, proactivitate si satisfactie existentiala.
Ce fac oamenii fericiti in timpul programului de la serviciu reprezinta cheia unei vieti mai implinite, in care efectele negativitatii, oboselii si stresului nu isi fac simtita prezenta.
Fara doar si poate, activitatea profesionala solicita o buna parte din resursele de energie si timp de care dispun adultii de pretutindeni. Insa modul in care ele sunt investite si speculate face diferenta intre angajatii fericiti, cei indiferenti si cei cu adevarat nemultumiti de profesia lor.
Dezvoltarea de obiceiuri profesionale sanatoase poate fi secretul redobandirii zambetului la locul de munca si a bucuriei de a trai, implicit.
1. Mimica pozitiva a fetei
Persoanele care zambesc des, chiar si atunci cand nu au motive evidente sa o faca, sunt mai fericite la locul de munca. Acest fenomen nu se explica doar prin starea de spirit declansata de zambet, ci si prin faptul ca mimica pozitiva este contagioasa.
Psihologii spun ca o cale excelenta de a afla daca cei din jur va percep ca pe o persoana pozitiva este sa le observati cu atentie expresivitatea fetei, in care deseori va oglinditi propria persoana. Daca interlocutorul pare anxios, distras sau obosit, incercati sa va schimbati mimica si sa schitati un zambet sansele cele mai mari sunt ca persoana care va priveste sa va imite comportamentul. Propagarea unei atitudini pozitive ajuta la insufletirea celor din jur si, implicit, la imbunatatirea climatului de lucru.
2. Anticiparea momentelor de relaxare
O cercetare derulata de Societatea Internationala pentru Calitatea Vietii in anul 2010 a demonstrat ca angajatii sunt cel mai fericiti inainte de plecarea in concediu, decat dupa ce se intorc din vacanta. Acest lucru inseamna ca anticiparea momentelor de destindere si relaxare este cea care insufla cel mai mult bucurie si entuziasm.
Astfel, angajatii cu un tonus psihic ridicat sunt cei care isi programeaza mai multe minivacante de-a lungul anului (si nu un concediu prelungit o data pe an). Prin aceste pauze dese, ciclurile de stres sunt oprite mai frecvent, inainte sa creeze frustrari accentuate si stari de extenuare.
3. Adoptarea perspectivei constructive asupra lucrurilor
Angajatii cu adevarat fericiti sunt aceia care aleg sa adopte perspectiva cea mai buna asupra lucrurilor. Concret, atunci cand un superior intra in birou, el poate fi perceput ca sursa de stres, amenintare si ca detinatorul absolut al puterii sau ca fiinta umana, mentor si cheia evolutiei profesionale. Persoanele care aleg sa ofere sefului etichetele din cea de-a doua categorie sunt si cele care ajung sa aiba satisfactii profesionale.
Alte studii de specialitate au observat ca, atunci cand angajatii sunt instruiti sa isi perceapa reactiile cauzate de stres (puls accelerat, stare de alerta etc.) ca fiind ajutatoare, in loc de distrugatoare, acestia dau un randament mai bun in activitatea profesionala si nu prezinta cresteri semnificative in nivelul cortizolului, hormonul stresului.
4. Personalizarea spatiului de lucru
Un studiu derulat de Universitatea din Exeter, Marea Britanie, a demonstrat ca o buna parte din fericirea resimtita la locul de munca revine posibilitatii de personalizare a biroului propriu.
Rezultatele cercetarii au aratat ca angajatii participanti la studiu nu s-au simtit doar mai motivati cand li s-a permis sa isi decoreze dupa bunul plac spatiul de lucru, ci au prezentat chiar si o productivitate cu 32% mai ridicata decat in mod normal.
5. Ajutorul oferit colegilor
O cercetare derulata de Universitatea din Wisconsin-Madison a descoperit ca angajatii care ofera ajutor colegilor de serviciu sunt mai fericiti. Studiul arata ca persoanele altruiste la locul de munca sunt de 10 ori mai motivate decat cele egoiste si au mult mai multe sanse sa obtina o promovare.
Un alt experiment derulat de cercetatorii Universitatii Wharton din Pennsylvania, SUA, a descoperit ca angajatii care isi dedica intre 10 si 30 de minute zilnic pentru a-i ajuta pe cei din jur se simt mai capabili, mai increzatori in fortele proprii si mai folositori. Psihologii spun ca, in afara de rezultatele obtinute prin indeplinirea sarcinilor profesionale, oamenii mai au nevoie si de conexiuni umane pentru a da un sens vietii lor.
6. Abaterea gandului de la salariu
Cand angajatii se gandesc zilnic la cat castiga pe ora la locul de munca actual, se priveaza de placerile care deriva din alte activitati mult mai placute. Un studiu efectuat de profesorii Universitatii din Toronto a descoperit ca nici macar navigarea pe internet sau ascultarea muzicii preferate nu mai sunt atat de relaxante, dupa ce un angajat se gandeste la cat produce propriu-zis intr-o ora.
Mai mult decat atat, concentrarea gandurilor asupra banilor conduce la reducerea dorintei de a socializa cu colectivul, ceea ce inhiba cu atat mai mult sentimentul fericirii, potrivit unui studiu derulat de Universitatea Wharton din Pennsylvania, SUA.
7. Limitarea numarului de decizii luate zilnic
Un alt obicei profesional al oamenilor fericiti la locul de munca este reducerea numarului de decizii care sunt luate intr-o zi de lucru. Pentru pastrarea rezistentei mentale, a judecatii corecte si a autocontrolului emotional, este nevoie de o limitare a alegerilor facute in timpul programului, spun psihologii. Puterea vointei solicitata de luarea de decizii este similara cu un muschi, care ajunge sa fie slabit de utilizarea sa excesiva.
Prin urmare, este esential sa nu va consumati resursele de atentie, energie si timp in directia unor decizii mai putin importante. Stabiliti cu o seara inainte prioritatile zilei urmatoare si concentrati-va pe cele care sunt cu adevarat urgente si semnificative.
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.