Ministrul Sanatatii Publice a semnat ordinele de destituire a conducerii Spitalului Judetean Vaslui. Masura este urmarea rezultatelor anchetei realizate de catre Directia de Control a Ministerului Sanatatii Publice dupa decesul a 3 nou-nascuti.
Au fost schimbati din functie managerul Ciocarlea Valerian Eugen si directorul medical interimar dr. Rodica Robu. Cei doi au fost destituiti pentru grave deficiente de management la nivelul unitatii si pentru nerespectarea indatoririlor legate de prevenirea infectiilor nosocomiale. Directorul de ingrijiri si-a dat demisia din functie in data de 02.03.07, iar directia de resurse umane a MSP urmeaza sa emita un ordin de ministru care va consimti acest fapt. Oricum daca nu isi dadea demisia ar fi fost destituit si acesta din aceleasi motive.
La controlul efectuat de echipa MSP in sectia de Neonatologie s-a constatat ca, desi renovata in urma cu 2 ani printr-un program romano-elvetian, sectia este organizata intr-un sistem rooming-in, dar fara a respecta normele MSP privind cazarea mamei si copilului. In loc sa fie cel mult 2 mame cu copiii lor in rezerva, in saloane sunt amplasate de la 2 la 5 patuturi pentru copii si 4-5 paturi pentru mame. In compartimentele terapie intensiva si prematuri repartizarea paturilor este ineficienta neputandu-se asigura supravegherea eficienta a nou-nascutilor.
Alte deficiente pe care echipa de control le-a constatat in cadrul Spitalului Judetean Vaslui:
-Nu se cunosc si nu se respecta procedurile referitoare la curatenie, dezinfectie si sterilizare.
-Nu s-a putut face dovada sterilizarii biberoanelor.
-In sectia de neonatologie nu se facea igiena nou-nascutilor, in caditele respective fiind depozitate cosuri cu gunoaie infectioase.
-Rufele copiilor erau spalate la un loc cu cele ale adultilor, o parte din lenjeria spalata fiind depozitata pe pardoseala murdara.
-Sectia de Pediatrie nu a fost igienizata de aproximativ 10 ani, peretii si tavanele fiind mucegaite si pline de igrasie.
-Nu se respecta repartizarea in saloane a copiilor in functie de varsta. De exemplu, copii de 1 an si 4 luni erau internati la un loc cu copii de varsta scolara.
-Nu se realizeaza triajul epidemiologic al personalului.
-Desi exista spatiu in blocul de nastere aseptic, in acelasi salon erau internate si lauze si gravide care, mai mult, stateau si cate doua in pat. Spitalul dispune de doua sali de nastere si doua saloane, unul dintre acestea fiind complet gol. Denota clar lipsa de viziune manageriala.
-Tot acolo punctul de sterilizare a apei era mai curand un punct de contaminare, probele de apa sterila fiind necorespunzatoare in majoritatea cazurilor, inclusiv la controlul MSP.
Conducerea demisa nu a luat nici o masura de asanare a acestui focar de infectie.
Spitalul functioneaza cu autorizatia sanitara de functionare nr. 248/01.02.2006, vizata sanitar in 01.09.2007, cu program si calendar de conformare.
Autorizatia de functionare si viza au fost acordate de ASP Vaslui fara respectarea prevederilor legale privind Normele MSP de avizare a unitatilor sanitare.
ASP Vaslui nu a urmarit respectarea programului si calendarului de conformare.
Mai mult, la controlul echipei din minister, ASP nu a putut dovedi ca a facut controale in spital in perioada 2005-2006 si ianuarie 2007.
Masurile luate de minister au fost:
-numirea unui nou comitet director interimar;
-sesizarea Colegiul Medicilor din judetul Vaslui, propunandu-se suspendarea temporara din activitate a dr. Vaimberg Eliza, medic specialist pediatru care refuza sistematic efectuarea controlului medical periodic;
-sesizarea comisiei de disciplina a MSP in vederea analizarii activitatii dnei. dr. Luminita Costache, director executiv al ASP Vaslui, pentru nerespectarea procedurilor in emiterea vizei sanitare pentru spital.
-sesizarea comisiei si in vederea analizarii activitatii inspectorului sanitar sef, dr. Adrian Chirosca, pentru neefectuarea, in perioada iunie 2006-ianuarie 2007, a unor controale sistematice pe sectiile cu risc ale spitalului.
-sesizarea organele de urmarire penala pentru demararea anchetei penale si sanctionarea persoanelor vinovate pentru faptele prevazute in raport.