Asociatia "telefonul Copilului" a preluat, in ianuarie, 60 de cazuri de abuz, de cereri de consiliere juridica sau psihologica sau de semnalare a unor abandonuri, la numarul de telefon gratuit 116111, potrivit raportului pe prima luna a anului 2009.
Din cele 60 de cazuri inregistrate, 21 au fost pentru a semnala cazuri de abuz, 19 pentru a cere consiliere juridica, trei pentru a solicita consiliere psihologica si doar cate un apel pentru familii cu nevoi speciale sau fara adapost.
Dintre apelanti, 25 au primit consiliere si 31 au beneficiat de consiliere si indrumare, iar la 14 cazuri a fost nevoie de interventie imediata. Cele mai multe cazuri inregistrate au fost in jud. Constanta (sase cazuri), in sectoarele 3 si 5 ale Capitalei (cate cinci cazuri) si in judetele Suceava, Vaslui si sectoarele 2 si 6 ale Bucurestiului (cate patru cazuri).
In afara celor 60 de apeluri care au avut ca subiect probleme adevarate, telefonul Copilului a mai inregistrat 265 de apeluri mute, 29 apeluri injurioase si 363 pentru amuzament.
In luna decembrie, numarul total de cazuri preluate a ajuns la 50, 19 dintre acestea fiind pentru a solicita consiliere juridica si 18 pentru a semnala un abuz. Din numarul total de apeluri, in 15 cazuri a fost nevoie de interventie imediata, iar judetele cu cele mai multe apeluri au fost Constanta, Prahova si sectoarele 1 si 5 ale Bucurestiului.
In ceea ce priveste numarul total de cazuri valide si de feedback-uri inregistrate in anul 2008, este vorba despre 3030, cu 82% mai multe decat in 2007. Potrivit reprezentantilor asociatiei, cele mai multe cazuri s-au referit la semnalarea unor abuzuri asupra copilului (295), urmate de solicitari de consiliere juridica (239). tipurile de abuz asupra copilului cele mai frecvent semnalate sunt molestare fizica, abuz emotional, neglijare, cersetorie, exploatarea copilului prin munca, abuz sexual, trafic sau utilizare in mod abuziv a imaginii copilului.
Printre apelurile primite in decembrie la telefonul Copilului se numara cel al unei mame care a reclamat faptul ca medicul de familie a refuzat sa ii administreze baietelului ei in varsta de un an vaccinul obligatoriu pentru bolile copilariei sau apelul unei bunici care sustinea ca profesoara nepoatei sale in varsta de 11 ani a manifestat un comportament abuziv fata de elevii din clasa acesteia, aplicandu-le pedepse corporale. Un alt caz a fost acela al unui copil de 14 ani care a sunat la 116111 pentru a sesiza situatia unei familii vecine - parintii consumau zilnic bauturi alcoolice si ii trimiteau pe copii la cersit.
Asociatia telefonul Copilului este o organizatie neguvernamentala, non-profit, activa in domeniul protectiei drepturilor copilului, care a fost infiintata in 2006, dupa finalizarea functionarii serviciului 0800 8 200 200, timp de 5 ani, in cadrul programelor Phare finantate de Uniunea Europeana.
In luna iulie 2008, Asociatiei telefonul Copilului, in parteneriat cu Romtelecom, i-a fost acordata de catre Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC), licenta pentru implementarea numarului unic european de urgenta pentru copii, 116 111. incepand cu data de 1 octombrie 2008 acesta a devenit functional la nivelul intregii tari in reteaua Romtelecom. Romania a fost a treia tara din Uniunea Europeana care a pus la dispozitia copiilor acest numar unic.
Toti copiii din Romania sau copiii straini aflati pe teritoriul Romaniei pot apela telefonul Copilului, in cazul in care nu le sunt respectate drepturile. De asemenea, si parintii, cadrele didactice, profesionistii sau publicul larg pot semnala cazuri de incalcare a drepturilor copilului.