Microbiomul: bacteriile intestinale „bune” chiar te-ar putea ajuta sa slabesti?

Actualizat: 12 Decembrie 2022

Trilioane de microbi din interiorul intestinului joaca roluri foarte importante in organismul uman. Acest „microbiom” nu numai ca ne regleaza metabolismul si ne ajuta sa absorbim nutrientii din alimente in organism, ci ne poate influenta si greutatea corporala.

Cercetari recente sugereaza ca microbiomul intestinal poate influenta capacitatea de a pierde in greutate. Cercetatorii de la Universitatea din Washington din SUA au descoperit ca prezenta anumitor bacterii „bune” in intestinul persoanelor care tin dieta poate influenta numarul de kilograme pe care persoana le pierde pe parcursul dietei.

Pentru a intelege ce efect au bacteriile intestinale asupra scaderii in greutate, cercetatorii au analizat 105 persoane supraponderale, toate fiind inscrise intr-un program de slabire de un an. Pentru a urmari pierderea in greutate, cercetatorii au inregistrat indicele de masa corporala (IMC) al participantilor.

Oamenii de stiinta au inregistrat, de asemenea, nivelurile anumitor markeri din sange ai metabolismului - cum ar fi nivelul colesterolului - pentru a intelege cat de usor ar putea arde grasimile fiecare participant. Au fost colectate si probe de scaun la inceputul si la sfarsitul studiului pentru a determina ce bacterii erau prezente in intestinul fiecarui participant - si la ce niveluri.

Cercetatorii au comparat apoi oamenii care au slabit (cel putin 1% din greutatea lor corporala, in medie ,in fiecare luna) cu cei a caror greutate a ramas aceeasi. Ei au descoperit ca diferiti markeri de sange legati de metabolism au fost doar putin diferiti intre cei care au pierdut si cei ce nu au pierdut in greutate.

Diferente majore au fost inregistrate intre tipurile de bacterii intestinale pe care le-au avut cele doua grupuri. La persoanele care au pierdut mai mult in greutate, au avut mai multe enzime bacteriene benefice in intestin. Aceste enzime au ajutat la descompunerea carbohidratilor complecsi (cum ar fi cei gasiti in cerealele integrale), ceea ce le face mai usor de digerat si mai putin probabil sa le depoziteze sub forma de grasime.

Autorii au descoperit, de asemenea, ca cresterea coloniilor bacteriene – in special a bacteriei Prevotella – ajuta la producerea unor niveluri mai mari de substante sanatoase, cum ar fi acizii grasi cu lant scurt. Se stie ca aceste substante reduc inflamatia, ceea ce poate facilita pierderea in greutate.

Pierderea in greutate

Din alte cercetari stim ca genele unei persoane pot influenta riscul de a deveni obez – desi nu exista dovezi clare ca genetica influenteaza si capacitatea de a pierde in greutate. Dar acest studiu recent ne arata ca tipul de bacterii din intestinul unei persoane, atunci cand incepe o dieta, este mai eficient in a prezice cat de multa greutate va pierde o persoana, comparativ cu nivelul colesterolul seric si alti markeri sangvini.

Aceste descoperiri ar putea fi foarte promitatoare pentru persoanele care doresc sa piarda in greutate, deoarece microbiomul intestinal al unei persoane poate fi modificat - spre deosebire de genele lor. Urmatorul pas va fi aflarea modului in care oamenii care doresc sa slabeasca pot creste aceste bacterii specifice care ard grasimile, fie prin dieta, fie incluzand probiotice si prebiotice, fie prin tratamente mai avansate, cum ar fi transplantul de microbiota fecala - o procedura in care scaunul de la un donator sanatos este transplantat intr-un pacient supraponderal pentru a inlocui bacteriile bune care ii lipsesc acestuia.

Studiile clinice anterioare au aratat deja ca anumite tipuri de bacterii prezente in probiotice ajuta la pierderea in greutate. Dar acele studii au masurat doar cateva tipuri de bacterii utilizate in probiotice. Cercetatorii din acest studiu au testat toate bacteriile prezente in intestinul unei persoane – intarind argumentul ca bacteriile intestinale sunt cruciale pentru managementul greutatii.

Enterolactis buvabil contine o tulpina probiotica patentata, ce si-a dovedit efectul in combaterea inflamatiei intestinale, in modularea florei bacteriene si reglarea tranzitului.

Bacteriile bune din Enterolactis ajung in intestin, unde restabilesc echilibrul florei intestinale si produc acizi grasi cu lant scurt benefici in curele de slabire. Enterolactis buvabil nu contine gluten sau lactoza. Se administreaza incepand cu varsta de 3 ani, 1 flacon pe zi, 12 zile pe luna.

Opiniile exprimate in acest material apartin partenerului nostru. Aceste opinii pot sa nu reprezinte pozitia SfatulMedicului.ro si nici sugestie de achizitie. Va sfatuim ca pentru orice problema medicala, sa consultati intotdeauna un medic, inainte de a incepe sau a schimba un plan de tratament.

Cum influenteaza inflamatiile gastrointestinale si microbiomul autismul? Care sunt cele mai bune alimente pentru sanatatea inimii? Raceala si gripa - simptome detaliate Cat timp rezista microbii in spatiile comune? Istoricul familial si riscul pentru boala Terapii alternative pentru cancer Ce inseamna, de fapt, un produs cosmetic NATURAL? Top 5 lucruri esentiale pe care sigur nu le stiai despre Omega-3 Beneficiile cojilor de banana A urma o dieta poate fi usor sau greu Primul ajutor in caz de accident rutier Grasimile benefice si nocive din alimente Aditivii periculosi din alimente Cei mai importanti nutrienti din compozitia alimentelor sanatoase