Ministrul Sanatatii
In temeiul prevederilor Legii nr 100/1998, privind asistenta de sanatate publica, cu modificarile si completarile ulterioare;
al Hotararii Guvernului nr. 168/2005, privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare
Vazand Referatul de aprobare al Directiei de Sanatate Publica nr. /2005 al Ordinului MS nr. 123/ 2004 privind aprobarea Planului National de Actiune pentru supravegherea si controlul bolilor transmsibile emite prezentul
ORDIN:
ARTICOLUL 1.
Se aproba Metodologia de alerta precoce si raspuns rapid in domeniul bolilor transmsibile, prevazuta in anexa.
ARTICOLUL 2.
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
ARTICOLUL 3.
Directia de Sanatate Publica din Ministerul Sanatatii, Centrul Pentru Prevenirea si Controlul Bolilor Transmisibile, Institutele de Sanatate Publica si Directiile de Sanatate Publica judetene si a municipiului Bucuresti vor adduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
MINISTRUL SANATATII
PROF. DR. MIRCEA CINTEZA
DEFINITII:
Eveniment = manifestare a unei boli sau o situatie care creeaza potential pentru aparitia unei afectiuni;
Boala = imbolnavire sau conditie medicala care, indiferent de origine sau sursa, poate reprezenta un risc semnificativ pentru oameni;
Masuri de sanatate = sunt procedurile aplicate pentru a preveni raspandirea bolii sau contaminarii; masurile de sanatate nu includ masuri de legislatie sau de securitate;
Contaminare = prezenta unui agent infectios sau toxic infectios pe suprafata corpului uman sau animal, in sau pe un produs pentru consum, sau pe obiecte , incluzand mijloace de transport (avion, vas, tren, autovehicul sau alt mijloc de transport), care poate constitui un risc pentru sanatatea publica;
Risc pentru sanatatea publica = probabilitatea unui eveniment care poate afecta sanatatea grupurilor populationale umane, cu accent pe cel care se poate raspandi international sau care poate prezenta un pericol serios si direct;
Supraveghere = Sistematica si continua colectare, agregare si analiza a datelor pentru scopuri de sanatate publica si diseminarea in timp real a informatiilor de sanatate publica pentru evaluare si raspuns de sanatate publica, daca este necesar;
Functia de Raspuns = ansamblul de proceduri intreprinse pentru prevenirea raspandirii si controlul izbucnirilor epidemice.
Prag de alerta = numar de cazuri de boala sau suspiciune, sau decese, sau cresteri ale incidentei care determina aplicare imediata de masuri de control, de aceeasi origine;
Cluster = grupare de cazuri intr-o comunitate, aparute intr-o unitate de timp specifica
OBIECTIVE:
- Identificarea precoce a imbolnavirilor prin boli transmisibile cu potential de raspandire rapida, in vederea prevenirii si/sau limitarii eventualelor izbucniri epidemice
- Monitorizarea tendintelor bolilor transmisibile cu potential de raspandire rapida in vederea evaluarii eficientei masurilor de control si in vederea utilizarii rationale a resurselor disponibile.
Nota: Acest sistem de alerta precoce va fi parte componenta din metodologia managementului de sanatate publica pentru situatii de urgenta provocate natural sau intentionat.
LISTA BOLILOR INCLUSE IN SISTEMUL DE ALERTA PRECOCE SI RASPUNS RAPID:
- Variola
- Pesta
- Febre acute hemoragice
- SARS
- Boli/ sindroame definite in grupul orice eveniment nou neasteptat:
- diaree acuta apoasa (suspiciune holera)
- diaree acuta cu sange
- diaree acuta
- sindrom icteric acut
- infectii acute de cai respiratorii inferioare
- suspect rujeola
- suspect meningita/encefalita
- suspect malarie
- febre de origine necunoscuta
- boala necunoscuta aparuta in cluster
DEFINITII DE CAZ SI PRAGURI DE ALERTA:
Boala/sindromul |
Definitie de caz |
Pragul de alerta |
Febre acute hemoragice |
Debut acut cu febra sioricare dintre urmatoarele: rash hemoragic sau purpuric, varsatura cu sange,tuse cu sange, scaune cu sange, epistaxis, alt simptom hemoragic |
1 caz sau deces cususpiciune de cauza specifica |
Citeste si despre:
Vreme rea, temperaturi scazute: alerta de accidente!
Exercitii simple si rapide pentru un corp suplu
3 sfaturi pentru cresterea imunitatii in sezonul rece
Raportarea si colectarea datelor pentru supravegherea bolilor transmisibile
4 obiceiuri bune, 4 rele pentru sanatatea dumneavoastra
Raceala si gripa: cum ne protejam in sezonul rece
Diaree acuta apoasa(suspiciune de holera) |
Diaree acuta apoasa cudeshidratare severa la pacient cu varsta peste 5 ani |
-1 deces la pacient in varstade 5 ani sau peste; -cluster de 5 cazuri inaceeasi saptamana la pacienti 5 ani si peste |
Diareea acuta cu sange |
Diareeacuta cu sange vizibil |
-clusterde 5 cazuri in aceeasi comunitate/ colectivitate intr-o saptamana -dublareacazurilor in 2 saptamani consecutive |
Diaree acuta |
Cel putin 3 scaune moi inultimile 24 ore cu/fara deshidratare |
- cresterea de 1,5 ori a numaruluide cazuri fata de media cazurilor din 3 saptamani anterioare (la raportareade miercuri) |
Sindrom icteric acut |
Aparitia brusca a icteruluila nivelul pielii sau mucoasei oculare |
- cluster de 5 cazuri intr-ocolectivitate existenta sau nou formata intr-o saptamana |
Infectii acute de cairespiratorii inferioare |
Febra peste 38C, tuse saudificultate in respiratie si polipnee (peste 50 respiratii/ min la copil 2-11luni; peste 40 resp./min la copil 1-5 ani) |
-cresterea de 1,5 ori a numaruluide cazuri fata de media cazurilor din 3 saptamani anterioare (la raportareade miercuri) |
Suspect rujeola |
Febra cu rash si unul dintreurmatoarele: tuse, coriza, conjunctivita |
1 caz intr-o comunitate/ colectivitate existenta sau nou formata * conform sistemului desupraveghere actual |
Suspect meningita/encefalita |
Sub 1 an: febra peste38C, cu bombarea fontanelei 1 an si peste: debutbrusc cu febra si unul sau mai multe din urmatoarele: redoare de ceafa,alterarea constientei, cefalee severa, varsaturi, sindrom WatherhouseFridrichsen |
2 cazuri suspecte in aceeasisaptamana, in aceeasi comunitate/colectivitate |
Suspect malarie |
Persoana cu febra peste 38Cin ultimile 48 de ore si unul sau mai multe din urmatoarele simptome:frisoane, mialgii, cefalee, greturi, varsaturisi diaree, fara legatura cunoscutacu o zona endemica |
1 caz |
Febre de origine necunoscuta |
Febra peste 38C, in ultimile 48 de ore care nu se incadreazain una dintre definitiile de caz cunoscute |
Urmeazaa fi stabilit in concordanta cu datele care vor fi colectate |
Boalanecunoscuta/neasteptata aparuta in cluster |
Agregarede cazuri cu semne si simptome asemanatoare, de cauza necunoscuta, grupate intimp si/ sau spatiu |
1 cluster |
RESPONSABILITATI:
1. Asistenta medicala primara, in primul rand medicul de familie, iar in absenta lui asistentul acestuia, la momentul detectarii are urmatoarele functii:
- detecteaza, notifica, raporteaza la Directiile de Sanatate Publica judetene si a municipiului Bucuresti si trimite cazul/cazurile pentru investigare la sectia/spitalul de boli infectioase cu specificarea suspiciune (boala) in cadrul sistemului de alerta si raspuns rapid.
- in situatiile in care medicul de familie sesizeaza atingerea pragului de alerta, dupa anuntarea telefonica a evenimentului, completeaza si transmite la Directiile de Sanatate Publica judetene si a municipiului Bucuresti Raportul De Alerta in formatul alaturat .
Anuntul telefonic va contine informatii privind numarul de cazuri, data debutului, boala sau sindromul suspectat si daca persoanele respective au refuzat consultul la specialistul infectionist.
RAPORT DE ALERTA
Judet ……………..Oras/ Comuna/ Sat ………………
CMI ……………….
Data : ..../..../.......
Doctor / Asistent ................
Boala/Sindromul suspectat (se bifeazao singura casuta) |
Simptome si semne (se pot bifa mai multe casute) |
holera)
origine necunoscuta |
|
Numar total de cazuriraportate: |
Nr. caz |
Varsta |
Adresa |
Sex (M/F) |
Data debut (zz/ll/aa) |
Trimis la Spital/BI (Da/Nu) |
Daca Nu |
||
Investigat (Da/Nu) |
Tratat (Da/Nu) |
Diagnostic final |
||||||
3. Directiile de Sanatate Publica judetene si a municipiului Bucuresti, prin compartimentele de epidemiologie colecteaza datele de la asistenta medicala primara, coreleaza aceste date cu informatiile privind confirmarea/infirmarea cazurilor provenite de la spitalul/ sectia de boli infectioase, confirma/ infirma atingerea pragului de alerta. In situatia in care pragul de alerta este atins, instituie masurile de depistare activa si control.
La anuntarea unui raport de alerta de catre medicul de familie, in situatia in care unul sau mai multe cazuri au refuzat consultul la specialistul de boli infectioase, directiile vor declansa investigarea de laborator a acestor cazuri.
Decizia depasirii pragului de alerta determina raportarea imediata a evenimentului catre Institutul de Sanatate Publica regional, sub forma Raportului Preliminar de Alerta Epidemiologica, care va contine urmatoarele informatii:
1. Localizarea evenimentului
2. Motivul alertei
3. Nr. persoane afectate
4. Nr. persoane expuse la risc
5. Descriere clinica (frecvente si ponderi)
6. Status curent al cazurilor (ponderi)
7. Situatia managementului cazurilor :
– cati trimisi spre elucidarea diagnosticului
– cati investigati si tratati la domiciliu
8. Masuri fata de cazurile ramase la domiciliu
9. Masuri de depistare activa
10. Datele evaluarii rapide a situatiei :
- elaborarea ipotezelor privind sursa de infectie, calea de transmitere
- descrierea populatiei la risc
11. Masuri instituite
4. Institutul de Sanatate Publica regional comunica depasirea unui prag de alerta intr-unul dintre judetele arondate (copie a Raportului preliminar de Alerta epidemiologica), la nivelul Centrului pentru Prevenirea si Controlul Bolilor Transmisibile in decurs de 24 de ore. ISP regionale analizeaza planurile de masuri instituite la nivel local, coordoneaza, si dupa caz, participa la activitatile de implementare si evaluare a eficientei acestora. ISP poate decide frecventa informarilor transmise de DSP.
In situatiile in care, prin monitorizarea zilnica, Institutul de Sanatate Publica regional, prin sectiile/compartimentele de epidemiologie sesizeaza existenta mai multor rapoarte de alerta epidemiologica in zone diferite ale aceluiasi judet pentru aceeasi patologie si/sau rapoarte de alerta epidemiologica pentru aceeasi patologie in 2 sau mai multe judete arondate ISP, acesta devine coordonatorul profesional regional si propune suplimentarea planurilor de masuri, coordoneaza si dupacaz, participala implementarea si evaluarea masurilor preconizate, concomitent cu alertaea celorlalte judete arondate considerate la risc. De asemenea, ISP regional raporteaza permanent masurile aplicate la CPCBT si mentine legatura permanenta cu acesta.
5. CPCBT primeste copii ale rapoartelor preliminare de alerta epidemiologica de la ISP regionale in termen de 24 de ore de la detectare, analizeaza si supravegheaza aplicarea masurilor de control, prin intermediul ISP regional.
CPCBT are obligatia analizei zilnice a rapoartelor de alerta comunicate si sesizeaza existenta mai multor evenimente asemanatoare intr-un teritoriu care depaseste o regiune. In acest caz, CPCBT preia atributiile de coodonare si verificare a implementarii masurilor concomitent cu anuntarea Ministerul Sanatatii, dupa caz, organismele internationale.
CPCBT are obligatia instituirii Registrului National de Alerta Epidemiologica.
Activitatea va fi evaluata anual, iar raportul de evaluare va fi inaintata Ministerului Sanatatii.
6. Ministerul Sanatatii sprijina CPCBT in aplicare masurilor de control si in activitatea de imbunatatire a sistemului.
In functie de nevoile de informatii ISP si, dupa caz, CPCBT vor organiza colectarea de date suplimentare si vor stabili formatul in care acestea vor fi transmise.
Toate structurile de sanatate publica trebuie sa actioneze prioritar in vederea:
- stabilirii etiologiei
- depistarii sursei/surselor de infectie
- documentarii caii de transmitere
- identificarii populatiei expuse la risc
Permanent, structurile de sanatate publica vor utiliza si surse alternative de informare care pot furniza informatii legate fie de existenta unor cazuri de imbolnaviri prin boli transmisibile, fie de imbolnaviri in randul animalelor care pot pune in pericol sanatatea populatiei, fie a unor factori de risc pentru sanatatea populatiei (ex. potabilitatea apei, evolutii meteo), inclusiv prin autosesizare pe baza monitorizarii informatiilor din mass-media.
Comunicarea in cadrul circuitului informational, medic de familie – spital/ sectie de boli infectioase – DSP- ISP – CPCBT trebuie sa asigure transmiterea informatiei in timp real: telefon, e-mail, urmate de formatul oficial.
In cadrul pregatirii pentru raspuns in situatie de alerta epidemiologica confirmata se vor avea in vedere urmatoarele:
- Informarea rapida a persoanelor responsabile profesional din DSP/ISP/CPCBT
- Organizarea echipelor de evaluare rapida care la fata locului:
Apreciaza magnitudinea evenimentului
Identifica nevoile de materiale/medicamente/laborator/comunicare/ deplasare
Identifica obstacole, dificultati in aplicarea masurilor.
- Stabilirea listei de interventii:
Organizarea detectarii, notificarii si raportarii in zona(ele) afectata(e)
Prelevari pentru analize (om, apa, aliment, vectori, etc) si transport
Masuri specifice de prevenire a raspandirii directe (triaj, izolare, carantina, imunoprofilaxie daca este cazul) sau indirecte (masuri DDD pentru apa, aliment, vectori)
- Alte masuri nespecifice:
Informarea continua a populatiei din zona afectata, a celor care intervin in zona, a celor care calatoresc prin zona, a organelor cu atributii de interventie specifica (veterinari, mediu, DGA, etc.)
Informarea prin media
Informarea si pregatirea personalului medico-sanitar care actioneaza in zonele afectate. Personalul va fi informat si asupra mijloacelor de protectie individuala contra imbolnavirilor.
In organizarea raspunsului, punctele de mai sus sunt orientative fara a fi exhaustive, in continutul raspunsului putand fi incluse si alte masuri de sanatate publica, convenite in urma analizei de situatie.
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.