Dezvoltarea copilului dupa varsta de doi ani

Actualizat: 28 August 2012
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate

Generalitati


Dupa implinirea varstei de doi ani, ritmul de crestere al copilului se va diminua si incepand cu aceasta varsta, copilul nu va mai avea aspect de bebelus.

Desi copiii evolueaza diferit, la aceasta varsta, majoritatea copiilor urmeaza urmatoarele caracteristici generale:
- greutatea medie se va suplimenta pe an cu 2-3 kilograme
- rata medie de crestere lunara in inaltime va fi de 0.5-1 cm

Abilitatile copilului la varsta de 2 ani

Pe masura ce copilul va continua sa creasca, parintii vor observa ca acesta va dezvolta abilitati noi si interesante. Chiar daca micutii se dezvolta in ritmuri diferite, iata care sunt cele mai importante repere, intalnite in mod frecvent la majoritatea copiilor dupa varsta de doi ani:
- merg si alearga destul de bine
- arunca, lovesc si prind mingea
- pot sta cateva secunde intr-un picior
- se catara pe diverse obiecte de la locul de joaca
- apasa pe clanta si pot deschide capace
- invata sa se plimbe cu bicicleta
- dupa varsta de trei ani, au deja cei 20 de dinti
- pot intoarce paginile unei carti
- pofta de mancare scade foarte mult
- pot coordona degetele mai ales degetul mare si aratatorul
- pot bea printr-un pai
- incep sa aiba controlul vezicii urinare si al intesinului
- dorm la pranz
- dorm intre 10-12 ore pe noapte.

Evolutia copilului de 2 ani

Dezvoltarea vorbirii este foarte interesanta pentru parinti deoarece astfel, acestia observa cum socializeaza si interactioneaza copiii cu cei din jur. Vorbirea devine mai clara si la aceasta varsta, copilul incepe sa formeze propozitii.

Desi fiecare copil se dezvolta in ritmul sau propriu, urmatoarele particularitati sunt intalnite la toti copiii care fac parte din aceasta grupa de varsta:
- spun aproximativ 200-300 de cuvinte
- incep sa alature trei cuvinte impreuna (subiect, verb, obiect): "eu vreau minge"
- pot descrie destul de simplu imaginile pe care le vad
- pot denumi partile corpului.

Cum interactioneaza copilul cu ceilalti

Printre trasaturile comune comportamentale care pot fi prezente la majoritatea copiilor de peste doi ani se enumera:
- afisarea independentei fata de parinti
- continua sa se joace singuri
- actioneaza ca si cum alti copii sunt obiecte sau jucarii
- nu impart jucariile cu ceilalti copii
- formuleaza frecvent cuvantul NU
- crizele temperamentale pot continua
- colaboreaza atunci cand sunt imbracati si dezbracati

Stimularea capacitatii de invatare si asigurarea securitatii emotionale

Iata cateva modalitati prin care parintii pot consolida securitatea emotionala a copilului de peste doi ani:
- lasati copilul sa faca alegeri de cate ori are ocazia
- lasati copilul sa va ajute la treburile casnice
- cititi copiilor carti de povesti cu imagini
- lasati copilul sa se dezbrace singur
- oferiti-i copilului mingii, cuburi, creioane colorate si plastelina sa se joace
- cantati cat mai des impreuna cu micutul dvs., dansati impreuna cu el
- uitati-va la fotografii de familie impreuna cu copilul si descrieti-le impreuna
- folositi jucarii in timpul baii
- vorbiti cu copilul la un telefon de jucarie sau chiar cateva cuvinte la telefonul real
- jucati diverse jocuri cu micutul dvs
- invatati partile corpului in timpul baii si al dezbracatului
- lasati copilul sa puna stickere pe hartie si sa construiasca diverse imagini
- numarati cu vocea tare de cate ori aveti ocazia
- folositi jucarii cu diverse forme care pot fi sortate (cerc, patrat, triunghi)
- cititi poezii copilului
- dati-i copilului jucarii pe care le poate plimba (masina, carucior)
- restrangeti timpul pe care acesta il petrece in fata televizorului sau calculatorului
- incercati sa-i facilitati cat mai multe experiente sociale.

Dezvoltarea copilului la 2 ani

Micutul de doi ani va fi incantat sa-si foloseasca simturile si abilitatile motorii pentru a explora lumea. Evenimentele, fenomenele si obiectele nefamiliare ii vor incita curiozitatea. Va putea rezolva probleme simple prin metoda "incercare si eroare" si va exersa de mai multe ori o activitate pana va putea sa o stapaneasca.

La aceasta varsta copiii folosesc imaginatia in timpul jocului, utilizand obiecte familiare si experientele proprii. Noile descoperiri stimuleaza micutii sa puna cat mai multe intrebari si le dezvolta limbajul. Pe parcursul anului, copiii de aceasta varsta reusesc sa formuleze fraze aproape corecte.

Dupa varsta de 2 ani, copiii pot realiza sarcini simple si inteleg sensul frazelor utilizate in situatiile de rutina. La aceasta varsta se pun bazele cititului si scrierii. Copiii se bucura atunci cand li se citeste si pretind ca citesc si ei, incercand sa formuleze propriile povestioare legate de imaginile pe care le vad in carti.

Dupa varsta de doi ani, se formeaza primele notiuni de matematica. Copiii se acomodeaza si invata care sunt activitatile de rutina de zi cu zi si vor intelege conceptele de timp cum ar fi maine si ieri. Pot sorta obiecte dupa forma sau marime, pot face puzzle-uri cu opt piese sau mai putin. Vor intelege notiunea de adunare si scadere cu numerele unu si doi.

Dupa varsta de doi ani, copilul va explora toate modalitatile de a se deplasa: taratul, cataratul, mersul, alergatul, sariturile, etc. Pot lovi cu piciorul o minge, o vor putea prinde si o vor arunca inainte (desi precizia va fi destul de slaba). Se vor juca in diverse moduri cu plastelina, lut, instrumente de cantat si le va placea sa deseneze si sa coloreze. Isi vor imbunatati competentele in utilizarea ustensilelor pentru mancat.

Dupa varsta de doi ani, cu ajutorul abilitatilor motorii, copiii isi dezvolta creativitatea in diverse domenii, emit sunete prin lovituri, scuturarea instrumentelor de cantat si chiar a articolelor de uz casnic. Le place sa danseze la cerere, canta refrenele din melodiile preferate si vor asculta cu placere muzica.

Cand vor desfasura diverse activitati practice, copiii se vor bucura de placerile senzoriale oferite de materialele de arta si se vor concentra asupra procesului de creatie mai degraba decat asupra produsului final. Cand apar conflicte, adultii trebuie sa intervina pentru a preveni agresivitatea si pentru a-i invata comportamentele adecvate.

La aceasta varsta, copiii incep sa diferentieze sentimentele pe care le simt ei insisi dar si fata de altii. Controlul emotiilor este inca dificil si inca se pot declansa crize de frustrare emotionala. Obiectele familiare, de confort, cum ar fi paturi sau jucarii de plus, ii ajuta sa se simta in siguranta si sa depaseasca situatiile noi sau emotiile puternice.


Citeste si despre:

Impactul pe care varsta il are asupra fertilitatii Aspecte privind etape diferite in cresterea si dezvoltarea nou-nascutului Contract colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 Cum vorbim cu copilul despre pubertate Rolul mostenirii genetice in dezvoltarea diabetului zaharat Inceperea noului an scolar: 3 recomandari pentru gestionarea stresului copiilor Necesarul nutritional in functie de varsta Cum sa linistesti un copil care plange in timpul somnului Cand este necesar consultul ginecologic? Ce greutate trebuie sa aiba bebelusul meu? Plafonarea indemnizatiei pentru cresterea copilului si alte masuri financiar-bugetare