In data de 20.10.2010, la Bruxelles, Parlamentul European a adoptat cu majoritate de voturi directiva in ceea ce priveste reducerea termenelor de plata in domeniul medical pentru a imbunatati calitatea actului medical intra-comunitar, ca urmare a negocierilor aprinse dintre Consiliul si Parlamentul European din septembrie 2010. Aceasta directiva a fost initiata si propusa de Eucomed, Asociatia Europeana a Industriei Medicale.
Elementul de noutate al acestei directive consta in obligatia statelor membre de a-si plati facturile in maxim 30 de zile calendaristice de la emiterea lor. Pentru unitatile sanitare de stat, acest termen poate fi extins pana la maxim 60 de zile calendaristice, caz in care statele membre sa transmita rapoarte catre Comisia Europeana in ceea ce priveste motivul intarzierii. In urma acestor rapoarte, Comisia Europeana va analiza impactul pe care aceasta prelungire a termenului de plata il are in special asupra intreprinderilor mici si mijlocii (IMM).
Ca reactie a votului, John Wilkinson, Directorul Executiv Eucomed, a precizat: „Am parcurs un drum lung in ultimii ani de negocieri intense. O mare parte dintre statele membre a dorit initial sa excluda sectorul medical de la orice fel de obligatie in ceea ce priveste intarzierea platii facturilor catre furnizori. Acum, directiva stipuleaza 30 de zile termen de plata, extensibil pana la maxim 60 de zile pentru unitatile sanitare. Aceasta este o veste buna pentru industria medicala alcatuita predominant din IMM-uri a caror clienti sunt in majoritate unitati sanitare de stat si care sunt cele mai vulnerabile si a caror situatie s-a inrautatit considerabil in contextul actual al crizei economice mondiale. Depinde acum doar de statele membre sa implementeze cat mai rapid si eficient a noilor reguli la nivel national.”
„Consider ca acest demers era absolut necesar, avand in vedere deteriorarea sistemului sanitar din Romania si situatia dezastruasa din spitale unde stim cu totii ca atunci cand ajungem suntem nevoiti sa cumparam majoritatea materialelor sanitare si medicamentelor in ciuda faptului ca platim asigurarile de sanatate”, mentioneaza Cristian Hotoboc, presedinte Alianta pentru Sanatate din Romania si presedinte PALMED.
„Pacientii din Romania au drepturi constitutionale incalcate flagrant si speram ca un astfel de demers sa aduca beneficii directe pacientilor in ceea ce priveste accesul acestora la ingrijirile medicale si imbunatatirea calitatii actului medical. In acest moment, prin monitorizarea constanta a spitalelor am observat ca medicii nu isi pot desfasura activitatea si nu pot oferi servicii medicale de calitate din cauza lipsei de materiale sanitare si medicamente, a limitelor majore in ceea ce priveste investigatiile paraclinice si a crizei de personal de specialitate. Cauza principala a acestor disfunctionalitati este politica total gresita de finantare si gestionare a sistemului de sanatate din Romania”, a precizat Vasile Barbu, secretar general A.P.S.R si presedinte Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor.
„Implementarea directivei europene si in Romania va duce la evitarea oricaror neplaceri in industria farmaceutica. In felul acesta mult ravnita predictibilitate in relatiile comerciale din industria farmaceutica va deveni o realitate. Farmaciile, distribuitorii si producatorii vor putea sa isi planifice absolut toate activitatile comerciale pe parcursul unui an. Prin aceasta masura se vor reduce foarte mult falimentele si insolventele din industrie. Speram ca aplicarea ei sa fie una europeana si nu de tip dambovitean” sustine Viorel Vasile, vicepresedinte A.P.S.R si presedinte Asociatia Distribuitorilor de Medicamente din Romania.
„Speram intr-o implementare eficienta a directivei europene avand in vedere ca aceasta este imperios necesara. In aceste momente apreciem ca este numai una dintre masurile necesare crearii unui mediu de afaceri sustenabil economic. Pentru a permite accesul populatiei la servicii farmaceutice respectiv medicale de calitate este nevoie de o reglementare corecta si viabila a intregului sistem, atat din punct de vedere deontologic cat si economic. Din pacate in acest moment este doar unul dintre multe actiuni care trebuie luate” a mentionat Ioana Cacovean, vicepresedinte A.P.S.R. si presedinte al Patronatului Farmacistilor din Romania.
Va multumim pentru interesul manifestat si sprijinul acordat in comunicarea acestui proiect si va tinem la curent cu toate actiunile A.P.S.R.!