Iaurtul - beneficii dovedite in combaterea obezitatii infantile

Publicat: 08 Octombrie 2015

Obezitatea infantila se afla in crestere in intreaga lume, dupa cum arata un plan de actiune recent al Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Obezitatii infantile ii sunt asociate probleme serioase de sanatate, ce nu ar trebui ignorate: rezistenta la insulina si diabetul de tip 2, sindromul cardiometabolic, efectul pro-inflamator, ficatul gras cu risc de fibroza si complicatii, predispozitia crescuta la astm in forme severe, efectul imunosupresiv, riscul crescut de scleroza multipla si boala maligna la maturitate, tulburari psihologice si altele, dezvoltate in copilarie sau ulterior, ca adult.

Numeroase studii recente pun in evidenta valoarea unui aliment traditional, iaurtul, in imbunatatirea calitatii dietei si reducerea semnificativa a riscurilor de sanatate (obezitate, diabet, sindrom cardiometabolic), atat la adulti, cat si la copii. Astfel, copiii si adolescentii care consuma regulat iaurt s-a demonstrat ca au un aport caloric si de grasimi mai redus, un aport crescut de calciu, potasiu si vitamina D, valori mai mici pentru indicele de masa corporala, circumferinta taliei si marimea pliului subscapular.

Obezitatea in randul copiilor este o preocupare importanta pentru specialistii din intreaga lume. Aceasta afectiune este un factor de risc pentru aparitia unor complicatii si boli grave, precum diabetul de tip 2, chiar si in randul populatiei foarte tinere. In Statele Unite, in urma cu un deceniu, mai putin de 3% din cazurile de diabet nou descoperite la adolescenti erau de tip 2, in timp ce in prezent ponderea acestora a crescut la 45%. Aceste date sunt alarmante si, din acest motiv, este necesar ca nutritionistii sa traga un semnal de alarma asupra rolului pe care il are educatia populatiei in privinta nutritiei sanatoase, pentru toate categoriile de varsta. Combinata cu un program sustinut de miscare, alimentatia adecvata este prima si cea mai eficienta solutie pentru scaderea prevalentei obezitatii, iar consumul zilnic de lactate si indeosebi de iaurt este o necesitate la orice varsta, beneficiile acestui consum fiind demonstrate in studii recente efectuate la copii si adolescenti”, a declarat sef lucr. dr. Cornelia Bala, presedintele Asociatiei Romane a Educatorilor in Diabet (ARED).

Desi, la nivel declarativ, alimentatia sanatoasa se afla printre preocuparile majore ale romanilor, datele de consum alimentar arata ca, pe parcursul unui an, un roman consuma, in medie: 21 kg zahar in forma pura sau din produse zaharoase, 74 kg fructe (continand 7 kg zaharuri), 7,3 kg de iaurt (simplu si cu fructe, care contribuie cu 0,5 kg zaharuri, incluzand si lactoza naturala din lapte), 16 kg grasimi (uleiuri vegetale, margarina, untura si unt) si nu mai putin de 90 litri de bere si 154 litri de bauturi racoritoare indulcite (cu un aport de aproximativ 12 kg de zahar)*.

Conform unui studiu** comandat de compania Danone, 17% dintre copiii prescolari (3-6 ani) nu iau micul dejun. Un alt studiu realizat la nivel european asupra adolescentilor cu varsta cuprinsa intre 13-17 ani a aratat ca 46% dintre acestia nu iau micul dejun. Studiul mai arata si ca, desi trei sferturi dintre romani declara ca gustarea lor preferata o reprezinta fructele, in realitate gustarile cele mai consumate de catre copii si adolescenti sunt biscuiti si dulciuri (40%), fructe (25%) si doar 9% produse lactate.

De asemenea, rezultatele arata ca 29% dintre mamele din Romania nu acorda importanta subiectului obezitatii, iar 5% nu stiu ce inseamna si care sunt implicatiile.

Prof. dr. Nicolae Hancu atrage atentia asupra faptului ca informarea parintilor in privinta nevoilor nutritionale specifice copiilor si adoptarea de obiceiuri alimentare sanatoase de la o varsta frageda este cruciala.

De exemplu, in perioada de crestere, acumularea de calciu in organism ajunge de la cca 25 g la nastere pina la 1100 – 1200 g la adolescent, ritmul de crestere si mineralizare a sistemului osos fiind mai mare decat cel al masei corporale. De aceea, asigurarea necesarului de calciu si vitamina D in alimentatia copilului si a adolescentului este de o importanta capitala pentru ca acesta sa devina un adult sanatos.

Iar, in acest context, importanta consumului de lapte, iaurt si branzeturi, reprezentand principalele surse alimentare de calciu, este evidenta.

Actiunile de promovare a unei diete echilibrate si a unui stil de viata activ, in tari precum Franta, Anglia si Statele Unite, au stopat cresterea prevalentei obezitatii sau a excesului ponderal la copii, dar inca nu s-a reusit reducerea acestor probleme. Raportul dintre continutul de nutrienti esentiali si aportul caloric este un criteriu obiectiv in evaluarea calitatii nutritionale a alimentelor. In clasificarea celor mai valoroase alimente recomandate a fi consumate zilnic de catre copii si adolescenti, in fruntea listei se afla fructele si legumele, urmate de lapte si iaurt, acestea din urma fiind surse naturale de proteine de foarte buna calitate, calciu, potasiu, zinc, fosfor, vitamine din grupul B – nutrienti foarte importanti in dezvoltarea organismului si in mentinerea unei bune sanatati. In plus, iaurtul contine bacterii lactice de fermentare si alte bacterii probiotice, al caror rol benefic la nivel digestiv este clar demonstrat”, a declarat prof. dr. Nicolae Hancu, membru de onoare al Academiei Romane.

Toate aceste informatii, bazate pe studii stiintifice publicate recent, au fost prezentate in cadrul celei de-a V-a Conferinte Sanatate prin Alimentatie, care a avut loc pe 26 septembrie in Bucuresti, intr-o lucrare elaborata cu sustinerea Danone Romania, partener al evenimentului.

* Sursa: Date statistice INS 2013
** Sursa: Fundamental Study for Understanding the Role of Fermented Dairy Products in the Romanian’s General Eating Habits, studio realizat de Synovate la comanda companiei Danone, 2011


Citeste si despre:

Cum poate fi combatuta obezitatea Cauzele obezitatii infantile Care sunt beneficiile renuntarii la consumul de cafea? Ce este Bromelaina si care sunt beneficiile acesteia pentru sanatate Melanomul - tumora agresiva care, depistata la timp, poate fi invinsa! Cum sa obtinem silueta dorita natural, repede si realist? Ce nu stiai despre Propolis si Vitamina C – scurt istoric Obezitatea la copii - cand este considerat obez un copil? Obezitatea la copii Principalii factori care ne pot predispune la obezitate