Rationament si fantezie
Din al 5-lea an, odata cu receptivitatea crescanda a copilului, creste si rationamentul sau. El se gandeste la cele auzite si invatate. Uneori, la mult timp dupa ce asculta un basm, mama sau educatoarea se trezesc cu diferite intrebari legate de acesta.
Acum copilul se gandeste mult si incearca sa se exprime. Ii place si incearca sa imite zgomotele animalelor, face usoare rime, creeaza cuvinte etc.
Imagineaza povesti noi. Cateodata, pornind de la evocarea unui fapt real, inventeaza peripetii; alteori, jucandu-se cu un cal sau cu o masinuta, isi inchipuie tot felul de aventuri. Ii plac povestile in care eroii sunt animale, carora le atribuie propriile lui sentimente. Gustul pentru povestile cu zane si pentru fantastic vine dupa varsta de 5 ani.
Povestile inventate de parinti trebuie spuse la fel, fara modificari. Prefera 1-2 povesti repetate mereu si in aceeasi varianta. Binele, curajul, modestia si, in general, trasaturile pozitive, trebuie sa caracterizeze personajele iubite de copil. Povestile cu strigoi, serpi, lupi etc. duc la spaime, somn agitat, cosmaruri, izolare sau maternodependenta.
In epoca actuala, cu revolutia tehnica extraordinara, cu extinderea televiziunii si cinematografiei, se observa o transformare a preferintelor copiilor, de la gradinita si pana la scoala. Pe putini ii mai incanta povesti de felul "Alice in Tara Minunilor".
Sub influenta indeosebi a televiziunii si a modului de viata al familiei din zilele noastre, povestile pentru copii trebuie sa aiba garantia ca sunt sau pot fi reale, ca sunt verosimile. Emisiunile de la televiziune din viata animalelor, desenele animate, ora copiilor etc. au luat in mare masura locul povestilor de odinioara.
Spre sfarsitul celui de al patrulea an de viata, copiii ating apogeul activitatii imaginative, care reprezinta - pentru un observator mai atent - cheia "lumii dorintelor" copiilor.
-
Interpretare simptome
semnificatia simptomelor si afectiunile probabile
Afla acum