9 lucruri pe care sa nu le mai faceti daca suferiti de dureri lombare

Publicat: 11 Noiembrie 2014 | Actualizat: 11 Noiembrie 2014
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Durerile lombare cronice sunt provocate de mai multi factori, de la suprasolicitarea muschilor, pana la leziunile suferite la nivelul ligamentelor care sustin coloana vertebrala.

Aceasta problema medicala frecvent intalnita poate sa isi aiba originea si in obiceiurile nesanatoase din stilul de viata, asa cum este sedentarismul.

Intrucat durerile lombare pot afecta major capacitatea de munca, viata personala sau buna desfasurare a activitatilor recreative, este important ca ele sa fie tinute sub control prin cateva masuri de preventie utile.

Stai informat cu privire la evolutia epidemiei de Coronavirus in Romania! Protejeaza-te pe tine si protejeaza-i pe ceilalti respectand masurile de prevenire recomandate de autoritati.

Prevenirea durerilor lombare

Aproape toti oamenii sufera la un moment de dureri lombare, unele usoare, altele intense si greu de tinut sub control. Anumite lucruri pot fi facute atat pentru prevenirea acestui disconfort, cat si pentru recuperarea mai rapida.

Exercitiile fizice (de imbunatatire a conditiei fizice si de intarire a musculaturii), protejarea spatelui in pozitie sezanda, mentinerea unei perne intre genunchi in timpul somnului in pozitia pe o parte, incaltamintea corespunzatoare, eliminarea kilogramelor in plus, renuntarea la fumat (viciul afecteaza sanatatea oaselor si creste sensibilitatea la durere) si consumul unei diete bogate in calciu, fosfor si vitamina D sunt cele mai importante cai de prevenire a durerilor lombare.


Totodata, exista si obiceiuri la care ar fi bine sa renuntati, in virtutea unui spate sanatos, care nu transmite semnale dureroase debilitante.

1. Aplecarea in pozitia sezanda


Una dintre cauzele cel mai frecvente ale durerilor lombare este pozitia sezanda gresita, in care corpul sta aplecat. Aceasta postura corporala conduce la exercitarea unei presiuni prea mari asupra articulatiilor, muschilor si a discurilor intervertebrale, fenomen care declanseaza durerile in partea de jos a spatelui. Coloana vertebrala are nevoie sa fie sustinuta si nu este suficient sa o sprijiniti, la intamplare, de spatarul scaunului.

Pozitia corecta este cea in care muschii fesieri sunt apropiati de spatar, in jos, astfel incat coccisul si partea lombo-sacrala sa sustina toata greutatea. Capacitatea respiratorie este si ea imbunatatita de bustul mentinut drept. Nu stati picior peste picior (linia soldurilor determina o distorsiune a vertebrelor) si nu trageti umerii in fata (spatele va apasa din nou pe muschii abdominali si pe gat, care se vor incarca cu o greutate inutila). Este recomandat sa folositi un scaun ergonomic, daca serviciul dumneavoastra presupune lucrul prelungit la birou.

2. Lipsa activitatii fizice


Asa cum sedentarismul este o cauza principala a durerilor lombare, exercitiul fizic este benefic ameliorarii lor. O conditie fizica buna inseamna muschi abdominali tonifiati, o circulatie sanguina optima catre articulatii si discurile intervertebrale, precum si o stare generala buna din punct de vedere fiziologic. Ridicati-va in picioare cat mai des si nu ramaneti in pozitia sezanda mai multe de o ora, altfel va cresteti semnificativ riscul instalarii durerilor lombare.

3. Folosirea de leacuri minune


Numeroase productii publicitare promoveaza leacuri minune pentru durerile lombare, de la creme cu formule speciale cu aplicare topica, pana la aparate si accesorii electronice cu efecte terapeutice in acest sens. Aceste solutii terapeutice nu si-au dovedit eficacitatea pana in prezent, de aceea este recomandat sa urmati sfatul medicului curant privind medicatia de care aveti nevoie si sa va concentrati asupra unui stil de viata sanatos, bazat pe o dieta echilibrata si cat mai multa miscare.

4. Concentrarea atentiei pe diagnosticul specific


Statisticile medicale arata ca 85% din durerile lombare sunt clasificate drept nespecifice, ceea ce inseamna ca originea durerii resimtite de pacient nu poate fi atribuita unei zone sau structuri specifice. Chiar daca metodele de diagnostic permit vizualizarea oaselor, discurilor si articulatiilor in detaliu, niciun test medical nu poate sa identifice cauza exacta a durerii, cu o acuratete deplina.

Prin urmare, concentrati-va mai degraba pe strategiile de prevenire a durerilor lombare, nu pe gestionarea unui diagnostic ce v-ar putea induce in eroare de cele mai multe ori.

5. Suprasolicitarea spatelui prin ridicarea de obiecte grele


Ridicarea de obiecte grele in mod frecvent este o cauza certa a durerilor lombare, de aceea este important sa evitati pe cat posibil aceasta activitate. In cazul in care activitatea dumneavoastra profesionala sau indatoririle casnice nu va permit sa excludeti aceasta sarcina, purtati un echipament de protectie corespunzator sau solicitati ajutor, atunci cand trebuie sa ridicati obiecte cu o greutate considerabila.

6. Aplecarea repetitiva a trunchiului in fata


Aceasta miscare a corpului, de aplecare in fata de mai multe ori, pune o presiune sporita asupra discurilor intervertebrale, favorizand instalarea durerilor de spate si a disconfortului la acest nivel. Daca nu puteti evita aplecarea trunchiului in mod repetat din anumite motive, compensati aceasta miscare prin efectuarea de exercitii fizice prin care sa va lasati curbati coloana vertebrala in directia opusa.

7. Urmarea tratamentelor temporare


Terapiile prin expunere la caldura sau ultrasunete ori aplicare de gheata pe zona afectata sunt solutii temporare pentru ameliorarea durerilor de spate. Simptomele dispar de regula pe perioade scurte de timp, aceste tratamente fiind ineficiente pe termen lung.

Cea mai buna cale de a combate durerile lombare este gimnastica usoara, corectarea posturii corporale si evitarea suprasolicitarii spatelui prin efort fizic sustinut.

8. Fumatul


Acest viciu cu efecte nocive asupra sanatatii generale a organismului interfereaza cu circulatia sanguina prin subtierea arterelor. Astfel, discurile coloanei vertebrale nu primesc provizii de sange, crescand viteza de degenerare a acestora. Tot fumatul creste semnificativ riscul de instalare a osteoporozei si sensibilitatea la durere.

9. Amanarea tratamentului


O alta greseala in gestionarea durerilor lombare este amanarea tratamentului, in speranta ca simptomele vor trece de la sine. Durerile de spate care persista mai mult de o saptamana sau doua obliga la efectuarea unui consult medical de specialitatea, pentru stabilirea terapiei corespunzatoare. Cu cat tratamentul este inceput mai prompt, cu atat cresc sansele unei recuperari rapide si unei recidive improbabile.


Email

Senzatia de picioare grele, picioare umflate seara?Senzatia de picioare grele, picioare umflate seara?

In care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartamentIn care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartament

Test de gramatica: Poti obtine punctaj maxim?Test de gramatica: Poti obtine punctaj maxim?

13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei

Citeste si despre:

Un bebelus de 4 luni este cea mai tanara victima a COVID-19 din Romania

Raed Arafat: ”Se va ajunge la zile in care se vor inregistra si 100 de pacienti ce vor intra in ATI”

Nelu Tataru: ”O prima transa de vaccin anti-COVID ar putea sa ajunga in Romania la sfarsitul lunii decembrie”

Simptomele COVID-19 pot persista luni intregi dupa vindecare. Care sunt cele mai comune simptome in randul romanilor?

Incearca aceste suplimente naturale pentru un somn odihnitor!

Tiroida - un organ mic dar cu o responsabilitate uriasa

Experiment. Cat de eficiente sunt mastile din bumbac, sanitare si N95 impotriva noului coronavirus?

Tratamentul artrozei cu acid hialuronic

Numarul varstnicilor cu COVID-19 creste in Europa, inclusiv in Romania

Cum sa faci fata incertitudinii in pandemie