Vitamina B6

vitamina b6 este o vitamina hidrosolubila foarte sensibila la lumina, dar rezistenta la caldura si la procesul de oxidare. Termenul de vitamina, B6 grupeaza trei substante inrudite, intre care cea mai cunoscuta este piridoxina, celelalte doua fiind piridoxamina si piridoxalul. Ea contribuie la sinteza neurotransmitatorilor, molecule ce permit trecerea influxului nervos, esential in elaborarea gandirii, emotiilor, memoriei - previne deci dereglarea sistemului nervos. De asemenea favorizeaza formarea anticorpilor si creste rezistenta la infectii, previne spasmele musculare, trateaza sindromul premenstrual, diminueaza riscul aparitiei calculilor renali, reduce numarul si intensitatea crizelor la astmatici, inlesneste metabolizarea aminoacizilor, proteinelor, grasimilor, steroizilor, hemoglobinei, transformarea glicogenului in glucoza, impiedica formarea matretii. Vitamina B6 este indispensabila metabolismului, deoarece ajuta la transformarea proteinelor, lipidelor si glucidelor. Intervine in formarea globulelor rosii si este un antioxidant foarte puternic, ajutand organismul sa elimine unele substante toxice. Reduce spasmele musculare nocturne, carceii, amorteala mainilor si anumite forme de nevrite ale extremitatilor, contribuie la intarzierea procesului de imbatrinire. Pentru a preveni carenta altor vitamine, vitamina B6 trebuie administrata in cantitati egale cu vitamina B1 si B2. Aportul crescut de proteine si un efort fizic sustinut si intens mareste considerabil necesarul de vitamina B6 in organism.
Vitamina B6 este prezenta in numeroase alimente intre care: drojdia de bere, carne, peste, cereale integrale, legume proaspete si uscate, fructe (oleaginoase, in special), lapte, oua, varza, spanac si cartofi. Lipsa vitaminei B6 se manifesta prin anemie, pierdere in greutate, prin atingeri cutanate (piele uscata si pruriginoasa), prin tulburari neurologice, printr-o glosita (inflamatie a limbii), printr-o irascibilitate, astenie, acumularea fierului liber in serul sanguin, in ficat, splina cu aparitia hemosiderozei, scaderea rezistentei la infectii. Un aport substantial de vitamina B6 contribuie, in mare masura, la atenuarea tensiunii nervoase, a durerii asociate ciclului menstrual si la ameliorarea situatiei de greata.

Aportul zilnic necesar de vitamina B6 difera in functie de varsta. Astfel, doza zilnica recomandata este de: 0,1 mg (0-6 luni), 0,3 mg (7-12 luni), 0,5 mg (1-3 ani), 0,6 mg (4-8 ani), 1 mg (9-13 ani), 1,3 mg (14-18 ani), 1,3 mg (19-65 ani), 1,7 mg (peste 65 ani), 1.9 mg (gravide) si 2 mg (mame care alapteaza). Excesul de vitamina B6 in organism poate produce arsuri stomacale, stari de greata, tulburari motorii si fotosensibilitate.

Citeste si despre:

Deficitul de vitamina D

Vitaminele sustin un mod de viata sanatos

Topul vitaminelor pentru iarna

10 vitamine importante pentru sanatatea barbatilor

Scorbutul - deficitul de vitamina C

Vitamina C in viroza respiratorie

Cantitatile recomandate de Acid Folic si Vitamina B 12

Vitamine si substante nutritive pentru cresterea parului

Vitamine necesare

Vitaminele prenatale: un inceput sanatos pentru o sarcina sanatoasa