Colesterolul: mit si realitate

Generalitati


Colesterolul este un compus organic care face parte din grupa lipidelor si care detine multiple functii in organism:
- regleaza permeabilitatea membranelor celulare fata de anumite substante;
- sintetizeaza corticosteroizii, hormonii sexuali (progesteron, estrogen si testosteron) dar si acizii biliari;
- asigura metabolismul vitaminelor liposolubile: vitamina A, vitamina D, vitamina K si vitamina E;

Cand este in exces se depune pe peretii vaselor sangvine sub forma de placi de aterom sau sub forma de calculi in vezicula biliara.
Cea mai mare parte a colesterolului din organism este de origine exogena (introdus prin alimentatie), provenind din alimentele de origine animala. Dupa absorbtie la nivel intestinal, colesterolul ajunge in sange de unde este preluat de catre ficat si metabolizat, apoi este eliberat in circulatie legat de lipoproteine. In functie de cantitatea de proteina si de grasime continuta, acestea au densitate ridicata sau densitate scazuta.

Lipoproteinele cu densitate scazuta (LDL, low density lipoproteins) sunt alcatuite in cea mai mare parte din grasimi si o mica parte de proteine. LDL este tipul rau de colesterol, datorita faptului ca determina ateroscleroza (obstrueaza arterele). Lipoproteinele cu densitate ridicata (HDL) ajuta la eliminarea colesterolului rau din sange si la prevenirea aterosclerozei, acesta fiind considerat tipul bun de colesterol.

Colesterolul a fost subiectul multor articole de presa, studii sau lucrari stiintifice, dar dupa un anumit punct nu se mai stie ce este fictiune si ce este realitate. Dar sa aflam mai multe despre acest compus din organismul nostru si sa incercam sa imbunatatim sanatatea inimii!

Mit si realitate

1. Anxietatea si stresul afecteaza sistemul cardiovascular si nivelul de colesterol!
Realitate
Potrivit studiilor, cu cat o persoana este mai stresata, cu atat creste consumul de alimentate, iar de cele mai multe ori se opteaza pentru alimentatii tip fast-food. Anxietatea dar si stresul conduc la cresterea nivelului de colesterol din sange.

2. Se recomanda numai consumul produselor alimentare pe a caror eticheta este precizat ca au un continut scazut de colesterol!
Realitate si mit
Potrivit FDA, orice produs alimentar care contine o cantitate scazuta de colesterol, in realitate trebuie sa detina mai putin de 20 mg colesterol per portie si 2 g sau mai putin de grasimi saturate. Totusi, daca nu sunteti atenti per ansamblu puteti consuma mai mult colesterol si puteti asimila mai multe grasimi saturate, decat daca ati consuma alimente obisnuite. Potrivit medicilor cardiologi persoanele care sufera de diferite boli cardiovasculare trebuie sa isi limiteze aportul zilnic de colesterol la mai putin de 20 mg, iar persoanele sanatoasa nu trebuie sa consume mai multe de 300 mg.


3. Pot renunta la exercitii fizice pentru scaderea nivelului de colesterol numai daca adopt o alimentatie sanatoasa, nu consum alcool si nu fumez.

Mit
Sedentarismul este principalul factor de risc pentru bolile cardiovasculare. Potrivit specialistilor, pentru mentinerea conditiei fizice si a sanatatii organismului trebuie sa practicam cel putin 30 minute de exercitii fizice, in fiecare zi. Daca, suntem presati de timp, cele 30 minute de exercitii se pastreaza dar vor fi impartite in sesiuni de cate 15 minute.

4. Toate produsele alimentare din magazine au un continut ridicat de colesterol.
Mit
Intr-adevar in magazine se gasesc mai multe alimente care contin o cantitate ridicata de colesterol, dar pe langa acestea se afla si cele benefice inimii. Alimente cu un continut scazut de colesterol: ovaz, somon, ton, nuci, produse lactate degresate, legume, fructe, cereale integrale etc. Un meniu care combina toate aceste alimente are rol de medicatie in mentinerea colesterolului in limite normale.

5. Nivelul colesterolului variaza numai in cazul adultilor, pentru copil nu trebuie sa-mi fac griji.
Mit
Depunerea colesterolului pe peretii vaselor sanguine, sub forma de placi de ateron, incepe inca din copilarie. Mare atentie in cazul familiilor cu copii supraponderali sau obezi, deoarece acestia trebuie sa urmeze un program alimentar sanatos si sa le fie testat periodic nivelul de colesterol din sange. Ca si in cazul adultilor, regimul alimentar sanatos si exercitiile fizice ajuta la scaderea nivelului de colesterol, astfel se recomanda 30-60 minute de activitate fizica, cel putin 4 zile pe saptamana, si consumul zilnic a cel putin 5 portii de fructe si legume. Chiar daca nu exista un istoric medical in familie in ceea ce priveste aparitia bolilor cardiovasculare, se recomanda testarea valorilor de colesterol o data la 5 ani.



Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Centrul Medical Profilaxia
Tel: 0727165206
Timisoara, Str. Drubeta Nr.97
CARDIOTIM CARDIOLOGIE
Tel: 0256220660
Timisoara, STR. FRANYO ZOLTAN NR. 6

Servicii si oferte medicale

Email
Clinici
recomandate
Servicii
specializate

Articole recomandate:

Totul despre tromboembolismul venos (TEV)

O vara activa, fara infectii urinare

Spune NU retentiei de apa!

Citeste si despre:

Apa cu continut redus in deuterium intre mit si realitate

Mit si realitate despre uleiul de peste

Marirea sanilor cu suplimente naturale. Mit sau realitate?

Proteinele: mit si realitate

Necesitatile nutritionale ale femeii de-a lungul vietii

5 mituri surprinzatoare despre excesul de greutate

Mituri si informatii nutritionale despre carnea de peste

7 mituri explicate despre dieta vegana