Cum va afecteaza tocurile inalte picioarele

Publicat: 25 Septembrie 2013 | Actualizat: 25 Septembrie 2013
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Tocurile inalte ale pantofilor, pe care multe femei le poarta din ratiuni estetice, nu sunt doar o sursa majora de disconfort, ci si un element care afecteaza semnificativ sanatatea picioarelor.

Statisticile medicale arata ca pantofii cu toc sunt unul dintre cei mai mari factori care duc la imbolnavirea picioarelor femeilor, o treime dintre acestea ajungand sa ramana cu sechele permanente de pe urma agresiunilor exercitate de aceste piese de incaltaminte in mers.

Inaltimea tocurilor si pericolele asociate cu aceasta

Inaltimea tocurilor face diferenta intre instalarea problemelor minore de sanatate la nivelul membrelor inferioare si cele grave, cu simptome recidivante intreaga viata.

Medicul ortoped Natalie A. Nevins din California, SUA, specializat in medicina de familie, medicina osteopatica manipulativa si medicina neuromusculoscheletala, sustine ca incaltamintea pentru femei cu tocuri inalte, purtata pe o perioada lunga de timp, atrage dupa sine bruscarea talpii piciorului in diverse moduri.

Mentinerea degetelor picioarelor intr-o pozitie nenaturala, presiunea exercitata de greutatea corporala asupra varfului talpii piciorului si intinderea excesiva a fasciei piciorului sunt microtraumatisme care afecteaza gradual integritatea picioarelor.

Purtarea permanenta a pantofilor cu toc inalt mai poate produce aparitia unghiilor incarnate, imbolnavirea ireversibila a tendoanelor piciorului, afectiuni ale terminatiilor nervoase sau excrescente patologice dificil de remediat (monturi, bataturi, umflaturi etc.).

Mai mult decat atat, tocurile inalte au mai fost asociate de catre specialisti cu suprasolicitarea si lezarea muschilor piciorului, osteoartrita genunchilor sau durerile lombare recidivante. Potrivit ortopedului american Nevins, pana si 4-5 centimetri de toc pot fi periculosi, deoarece partea superioara a talpii este impinsa catre varful pantofilor, fortand degetele sa stea intr-o pozitie nefireasca si redistribuind greutatea corpului dezechilibrat.

Greutatea excedentara pe care degetele picioarelor trebuie sa o suporte declanseaza tentatia de orientare a corpului in fata, pe care purtatoarea de pantofi cu toc incearca sa o contracareze lasandu-se mai mult pe spate si indoind usor genunchii. Tensiunea musculara formata afecteaza in mod direct soldurile, genunchii si zona lombara.

In plus, modificarea pozitiei firesti a coloanei vertebrale exercita o presiune nociva asupra nervilor de la nivelul spatelui, cauzand sciatica, o afectiune in care terminatiile nervoase devin captive, provocand dureri intense si amorteli tocmai pana in talpile picioarelor.

Tot pantofii cu toc pot produce amorteala la nivelul membrelor inferioare. Unele persoane obisnuite sa poarte zilnic incaltaminte inalta ajung sa nu isi mai simta la fel de bine talpile si sa experimenteze senzatii de furnicaturi sau ace in picioare. Acesta este semnul clar ca sistemul nervos periferic a devenit nefunctional, pe fondul presiunii continue la care au fost supuse terminatiile nervoase de la acest nivel.

Un studiu efectuat de compania MBT pe un esantion de 1000 de femei a descoperit ca peste 40% dintre purtatoarele de tocuri inalte au suferit cel putin accident din pricina pieselor de incaltaminte, cele mai frecvente fiind cazaturile si alunecarile.

Pantofii cu toc si durerea cronica

De-a lungul timpului, purtatul pantofilor cu toc pot produce contractarea muschilor de la nivelul talpilor si ai spatelor, facand iminenta aparitia durerii cronice si a spasmelor musculare. De altfel, persoanele care poarta incaltaminte care modifica intr-o forma sau alta forma piciorului, exista riscul aparitiei durerii.

De altfel, medicii specializati in ortopedie spun ca multe femei care poarta in mod frecvent pantofi cu toc inalt prezinta leziuni la nivelul tendonului lui Ahile, intrucat tocul este orientat in sus si apasa agresiv si constant pe calcai.

Pe de alta parte, trecerea de la pantofii cu toc la cei cu talpa plata nu este nici ea o optiune prea sanatoasa, dimpotriva. Aceasta tranzitie brusca declanseaza de obicei fasciita plantara, deoarece talpa este obisnuita sa stea intr-o pozitie arcuita, iar piesele de incaltaminte care nu sustin arcuirea naturala a piciorului (balerinii, slapii etc.), determina intinderea excesiva a fasciei sau suprasolicitarea ei, in special la nivelul insertiei fasciei pe calcaneu.

Purtarea pantofilor cu toc in conditii de siguranta

Specialistii au o veste buna pentru persoanele care nu doresc sa renunte la pantofii cu toc exista o cale de compromis, care permite purtarea acestor piese de incaltaminte in conditii de siguranta.

- Alegeti tocuri de inaltime medie. Un toc de 2-3 centimetri, cu baza groasa, nu va produce agresiuni la nivelul piciorului. Tocurile cui, mai inalte de 4-5 centimetri, nu ofera suportul necesar talpii si sunt cele mai periculoase alegeri pentru sanatatea picioarelor.

- Purtati piese de incaltaminte cu talpa moale. In acest fel, articulatiile genunchilor nu sunt supuse unei presiuni suplimentare.

- Asigurati-va ca purtati masura de pantofi corecta. Piciorul nu trebuie sa alunece in fata, suprasolicitand degetele picioarelor. Varful pantofului trebuie sa fie suficient de lat, pentru a permite talpii sa stea relaxata in timpul mersului.

- Purtati pantofi cu toc ocazional. Alegeti aceste piese de incaltaminte doar la ocaziile care nu implica deplasari indelungi sau stat in picioare prelungit.

- Purtati pantofi cu toc in timp limitat. Evitati sa va incaltati cu acestia de dimineata pana seara si incercati sa alternati purtarea lor cu cea a incaltamintei comode. Pantofii care permit corpului sa se miste in mod natural in timpul mersului dau un ragaz pretios picioarelor, talpilor, soldurilor si spatelui sa se relaxeze si sa se refaca.

- Efectuati zilnic miscari de intidere a picioarelor. Aceste excercitii sunt excelente pentru muschii talpilor si ai picioarelor. Un astfel de exercitiu presupune sa va descaltati si sa va sprijiniti in partea superioara a talpii pe o scara, lasand calcaiul in jos, astfel incat sa se intinda sesizabil musculatura. O alta varianta este sa incercati sa ridicati un creion de pe podea, folosindu-va de degetele de la picioare.


Email

Citeste si despre:

Zece cauze ale aparitiei varicelor

Trunchiul si extremitatile iti spun de ce afectiuni suferi!

Centrul de Medicina Functionala si Integrativa Secom isi extinde portofoliul cu un nou serviciu de nutritie functionala

9 sfaturi indispensabile pentru construirea imunitatii intregii familii

Durerile de calcai – cauze si tratament nechirurgical

15 aspecte pe care mersul le dezvaluie despre sanatatea unei persoane

Sfaturi pentru prevenirea hiperlordozei