Cand nu este indicat pentru gatit uleiul de masline?

Publicat: 21 Martie 2012 | Actualizat: 18 Mai 2015
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Multe persoane folosesc ulei de masline extravirgin in compozitia preparatelor culinare.

Acesta contine antioxidanti sanatosi, polifenoli, numiti si grasimi mononesaturate care pot ajuta la scaderea colesterolului rau si la cresterea nivelurilor de colesterol bun.

Totusi, specialistii in arta culinara considera ca exista momente cand uleiul de masline nu este cea mai buna alegere.

Stai informat cu privire la evolutia epidemiei de Coronavirus in Romania! Protejeaza-te pe tine si protejeaza-i pe ceilalti respectand masurile de prevenire recomandate de autoritati.

Cand trebuie folosit uleiul de masline?

Cand preparati diverse sosuri pentru salate sau cand inabusiti legume la foc mediu, uleiul de masline este o alegere excelenta.

Pentru ca are o aroma distincta, trebuie folosit in compozitia mancarurilor de tipul legumelor preparate la aburi, supa sau paine, de exemplu. Uleiul de masline contine mai multe grasimi mononesaturate decat alte tipuri de uleiuri, facandu-l o alegere excelenta pentru gatit si pastrarea sanatatii inimii.

Cand nu trebuie folosit uleiul de masline?

Atunci cand preparati mancaruri la temperaturi inalte, nu alegeti uleiul de masline deoarece acesta are punctul de ardere intre 185-210 grade Celsius.

Cand atinge acest punct, compusii benefici din uleiul de masline incep sa se degradeze si potentialii compusi care se formeaza ar putea afecta sanatatea.

Cu ce poate fi inlocuit uleiul de masline?

Uleiul de rapita are un punct de ardere mai mare si este o alegere mult mai buna daca doriti sa gatiti la temperaturi medii. Uleiul de rapita are un gust neutru si contine acid alfa-linoleic sanatos pentru inima, ceea ce-l face ideal pentru prajit si coacere.

Uleiul de arahide are un punct de ardere foarte inalt si este potrivit si pentru gatit la temperaturi mari, cum ar fi cele implicate de prajit. Desi sunt mai scumpe, uleiurile de avocado, nuci de macadamia si migdale, sunt alageri sanataoase pentru utilizarea de zi cu zi.

Fiecare tip de ulei are ceea ce se numeste punct de fum sau de ardere, adica temperatura specifica la care uleiul incepe sa se descompuna sau in termeni mai tehnici punctul de la care structura moleculara incepe sa se modifice. Aceste modificari moleculare pot fi sesizate in aroma precum si in valoarea nutritiva, astfel ca uleiul se modifica dintr-un ulei sanatos intr-unul daunator.

Cu cat punctul de ardere este mai mare cu atat uleiul poate rezista la o temperatura mai ridicata. Ca urmare, fiecare tip de ulei trebuie utilizat pentru metoda de gatit cea mai potrivita punctului sau de ardere si in functie de toleranta sa la caldura.

Indicatii pentru gatit in functie de tipul de ulei folosit

Ulei din seminte de in
Nivelul caldurii in timpul gatirii: Nu se foloseste pentru gatit
Cea mai buna modalitate de utilizare: Salate

Ulei din nuca de cocos, porumb, masline, arahide, susan, nuci
Nivelul caldurii in timpul gatirii: Mica pana la moderata
Cea mai buna modalitate de utilizare: Produse de panificatie (coacere), soteuri usoare, gatit la oala cu presiune, salate

Ulei din nuci de macadamia, floarea soarelui, rapita
Nivelul caldurii in timpul gatirii: Medie
Cea mai buna modalitate de utilizare: Produse de panificatie (coacere), sosuri, prajit

Ulei de avocado, floarea soarelui, soia
Nivelul caldurii in timpul gatirii: Ridicat
Cea mai buna modalitate de utilizare: Prajit


Email

Nu lasa ficatul sa duca tot greulNu lasa ficatul sa duca tot greul

In care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartamentIn care cartier din Bucuresti iti recuperezi cel mai repede investitia intr-un apartament

Frica ingrasa, lasitatea slabeste...Frica ingrasa, lasitatea slabeste...

13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei

Citeste si despre:

Tipuri de ulei pentru gatit

10 reguli de urmat pentru a gati sanatos

Dieta pentru prevenirea ridurilor

Superalimente pentru sanatatea oaselor

Tamaia suprima inflamatia la nivelul articulatiilor

Ce trebuie sa stii despre ulcerul venos si care sunt pasii de urmat in ingrijirea acestuia

Vitamina D poate reduce riscul de agravare a infectiilor respiratorii 

Dieta anticancer - Sfaturi alimentare pentru prevenirea si lupta impotriva cancerului

Alimente pentru un abdomen plat

Dieta pentru hipoglicemie

28 de alimente supernutritive

Grasimi mononesaturate