9 secrete pentru o viata mai lunga

Publicat: 09 Ianuarie 2014 | Actualizat: 09 Ianuarie 2014
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Prelungirea vietii a fost intotdeauna un tel al umanitatii, de aceea metodele de crestere a longevitatii au continuat sa evolueze de-a lungul istoriei.

Dupa milioane de studii de specialitate si constatari medicale, a rezultat o serie de secrete despre cum isi pot creste oamenii sansele de a duce o viata lunga si de calitate.

Metode eficiente de prelungire a vietii

In timp ce nu s-a inventat nicio potiune magica pentru atingerea varstei de 100 de ani fara mari probleme de sanatate, au fost descoperite de-a lungul timpului metode eligibile de prelungire a vietii, atat prin menajarea fizicului, cat si a psihicului. Cele mai importante dintre ele sunt enumerate mai jos.

1. Mentinerea greutatii sanatoase a corpului

Mentinerea unei greutati corporale normale nu este doar o necesitate de ordin estetic, ci una care poate influenta in mod direct durata de viata. Persoanele supraponderale isi pot reduce considerabil riscul de diabet si boli cardiace eliminand excesul ponderal, boli cronice responsabile prioritar cu decesele premature.

Grasimea abdominala pare sa fie in mod deosebit amenintatoare pentru durata de viata, fiind un factor de risc important in declansarea multor afectiuni grave. Un studiu derulat pe o durata de 5 ani, cu participanti de origine hispanica si afro-americana, a descoperit ca suplimentarea fibrelor in dieta si exercitiile fizice regulate sunt caile cele mai eficiente de reducere a tesutului adipos de la nivelul abdomenului.

2. Renuntarea la fumat

Nu mai este o surpriza pentru nimeni faptul ca renuntarea la fumat prelungeste viata, insa numarul exact al anilor castigati prin eliminarea acestui viciu poate fi surprinzator. Un studiu britanic desfasurat pe o perioada de 50 de ani a demonstrat ca persoanele care se lasa de fumat la varsta de 30 de ani isi prelungesc viata, in medie, cu pana la 10 ani.

Renuntarea la acelasi obicei nociv la varsta de 40, 50 sau 60 de ani inseamna pana la 9, 6 si respectiv 3 ani de trait in plus.

3. Protejarea ADN-ului

Pe masura ce oamenii imbatranesc, cromozomii numiti telomeri se scurteaza, crescand vulnerabilitatea organismului la imbolnavire. Chiar daca, la prima vedere, nu pare ca se poate face nimic pentru oprirea acestui obicei, cercetatorii sustin contrariul.

Intr-un studiu pilot, schimbarile in modul de viata au stimulat productia unei enzime care poate sa creasca lungimea telomerilor. Aceste masuri se refera la o dieta mai sanatoasa si la
mai mai multa miscare regulata. Prin aceste obiceiuri, imbatranirea organismului se poate incetini la nivel celular.

4. Constiinciozitatea

Un studiu care s-a derulat pe o perioada de 80 de ani a descoperit ca un bun predictor al vietii indelungate este constiinciozitatea. Cercetatorii au masurat atribute precum atentia la detalii si perseverenta, ajungand intr-un final la concluzia ca persoanele constiincioase sunt cele care traiesc cel mai mult.

Un motiv intemeiat ar fi acela ca oamenii constiinciosi iau mai multe masuri pentru a-si proteja sanatatea si fac alegeri sanatoase, care le asigura relatii mai armonioase cu alti oameni, precum si cariere mai bune.

5. Socializarea

Stiinta ofera un motiv intemeiat pentru care fiecare dintre noi trebuie sa le fim recunoscatori prietenilor. Cercetatorii australieni au descoperit ca varstnicii sociabili au mai putine sanse sa inceteze din viata pe o perioada de 10 ani, comparativ cu persoanele varstnice fara activitati sociale.

Alte rezultate culese din randul a 148 de studii dedicate acestui subiect confirma legatura dintre conexiunile sociale si longevitate.

6. Selectivitatea in randul prietenilor

In timp ce amicitiile par sa fie benefice pentru o viata indelungata, selectivitatea in alegerea prietenilor este o alta conditie pentru o viata lunga si implinita. Mai exact, persoanele care isi aleg prieteni cu un stil de viata sanatos, sunt si cele care traiesc mai mult.

Studiile arata ca obezitatea poate fi contagioasa din punct de vedere social sansele de obezitate cresc cu pana la 57% in cazul persoanelor care au cel putin un prieten cu aceasta problema de greutate.

Fumatul este un alt obicei transmisibil din randul prietenilor, insa vestea buna este ca si renuntarea la acest viciu poate sa isi aiba sursa tot in cercurile sociale.

7. Siesta

Siesta este un obicei sanatos, adoptat de populatia multor regiuni ale lumii. Acum exista si dovezi stiintifice care atesta ca un pui de somn poate creste, propriu-zis, longevitatea. Un studiu desfasurat pe un esantion de 24.000 de participanti sugereaza ca persoanele care se bucura regulat de siesta zilnica sunt mai putin predispuse bolilor cardiace, decat cele care dorm in timpul zilei doar ocazional. Motivul ar putea fi acela ca puiul de somn reduce nivelul hormonilor de stres, deci protejeaza eficient sistemul cardiac.

8. Urmarea unei diete mediteraneene

Dieta mediteraneana este bogata in legume, fructe, cereale integrale, ulei de masline si peste, adica acele alimente foarte sanatoase, care furnizeaza organismului nutrienti de calitate. O analiza a unui numar de 50 de studii efectuate pe un esantion de 500.000 de participanti scoate in evidenta beneficiile impresionante ale acestui regim alimentar reducerea riscului de dezvoltare a sindromului metabolic (o combinatie intre obezitate, hiperglicemie, hipertensiune arteriala etc.), care creste considerabil riscul aparitiei bolilor de inima si a diabetului.

9. Regimul alimentar din Okinawa, Japonia

Locuitorii Pamantului care au detinut la un moment dat recordul celei mai mari sperante de viata din lume sunt cei din regiunea Okinawa, Japonia. Dieta tradionala a populatiei japoneze mentionate a starnit interesul cercetatorilor, care au ajuns la concluzia ca longevitatea japonezilor din Okinawa se datoreaza regimului alimentar special si obiceiurilor alimentare din aceasta zona abundenta de legume verzi si galbene din meniu, combinata cu traditia de a manca doar 80% din farfurie.

Pe masura ce generatiile mai tinere au abandonat aceasta traditie, longevitatea impresionanta a inceput sa scada gradual de la un an la celalalt.


Facilitati de tratament

Medici

Medic Specialist Rene Milleret
Chirurgie vasculara - Clinica VenArt
Cluj-Napoca, 40364140261
Medic Primar – Medicina Generala Flavia Eniu
Medicina generala - Clinica VenArt
Cluj-Napoca, 40364140261
Email
Medici
recomandati

Spirulina si silimarina, aliati naturali ai ficatuluiSpirulina si silimarina, aliati naturali ai ficatului

Citeste si despre:

8 sfaturi neobisnuite pentru a trai mai mult

Va simtiti din ce in ce mai obosita? 7 cauze posibile

Dulcele care prelungeste viata

Aspira la vitalitate

Tu ai grija de sanatatea rinichilor tai?

Cele mai frecvente 'povesti' pe care femeile le spun doctorilor

Topul alimentelor recomandate pentru o digestie buna

Remedii naturiste pentru anorexie

15 simptome sugestive pentru cancer pe care femeile adesea le ignora