Rolul mostenirii genetice in dezvoltarea diabetului zaharat

Publicat: 29 Noiembrie 2012 | Actualizat: 29 Noiembrie 2012
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Exista trei tipuri majore de diabet zaharat: diabetul zaharat de tip 1, diabetul zaharat de tip 2 si diabet gestational. Toate cele trei tipuri de diabet zaharat au aceeasi caractersitica de baza: incapacitatea organismului de a produce sau de a utiliza insulina. Organismul uman are nevoie de insulina (un hormon) pentru a putea folosi glucoza provenita din alimentele consumate. Fara suficienta insulina, glucoza ramane in sange. In timp, aceasta acumulare provoaca daune renale, cardiovasculare, ale nervilor, ochilor si ale altor organe.

Genetica joaca cu siguranta un rol in dezvoltarea diabetului zaharat. De obicei, mostenirea genetica influenteaza procentul de risc al unei persoane de a manifesta aceasta afectiune. Important este ca persoanele care sunt predispuse genetic la diabet zaharat sa cunoasca si sa inteleaga care sunt implicatiile geneticii in diabetul zaharat. Ceea ce fac mai departe in timpul vietii persoanele predispuse la diabet va conta enorm in aparitia sau evolutia diabetului zaharat.

Diabetul zaharat de tip 1 are cauze diferite de cele ale diabetului zaharat de tip 2. Cu toate acestea, doi factori sunt esentiali in ambele tipuri de diabet: predispozitia mostenita si factorii din mediu care declanseaza diabetul zaharat. Doar genele care predispun o persoana la diabet zaharat nu sunt de ajuns sa declanseze boala. O dovada in acest sens sunt gemenii. Gemenii identici au gene identice. Atunci cand unul din gemeni are diabet zaharat de tip 1, celalalt are aceeasi boala in doar jumatate din cazuri. Atunci cand unul din gemeni are diabet de tip 2, in trei din patru cazuri si fratele geamanului bolnav manifesta acelasi tip de diabet.

Care este diferenta genetica ce predispune intr-un procent mai mare la aparitia diabetului zaharat de tip 1? O diferenta evidenta ar fi legata de gena insulinei. Acest lucru nu este comun, deoarece cele mai multe persoane cu diabet zahrat de tip 1 au o gena de insulina normala.

Stai informat cu privire la evolutia epidemiei de Coronavirus in Romania! Protejeaza-te pe tine si protejeaza-i pe ceilalti respectand masurile de prevenire recomandate de autoritati.

Diabet zaharat de tip 1

Exista multiple modificari ale ADN-ului care pot creste riscul de a dezvolta diabet zaharat de tip 1. De exemplu, unele persoane cu diabet zaharat de tip 1 au modificari la nivelul genelor numite AHL. Aceste gene ajuta sistemul imunitar sa functioneze normal. In plus, exista alte 16 zone ale ADN-ului, ale caror diferente pot creste riscul de diabet de tip 1. Oamenii de stiinta incearca sa determine care sunt acestea si modul in care aceste zone afecteaza evolutia diabetului zaharat de tip 1.

Diabet zaharat de tip 2

In cazul diabetului zaharat de tip 2 lucrurile sunt mult mai clare. In cele mai multe cazuri, este nevoie de mai mult de o singura diferenta in ADN pentru a dezvolta diabet zaharat de tip 2. Exista cel putin 12 gene confirmate care sunt implicate in diabetul zaharat de tip 2. Si in acest domeniu, sunt necesare mai multe studii.

In cele mai multe cazuri, diferentele in ADN nu sunt suficiente pentru a declansa diabetul zaharat - diferentele in ADN pot doar sa creasca riscul de diabet zaharat.

Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Centrul Medical Panduri
Tel: 0219901
Bucuresti, Clinica Panduri: Str. Ioan Athanasiu Nr.34 Clinica Arcul De Triumf:...
Osteodensys
Tel: 0726201589
Bucuresti, Str. Dragoslavele 2-4, Sector 1
Clinici
recomandate

Senzatie de picioare grele? Senzatie de picioare grele?

Lucrarile la o autostrada din Romania sunt in avans fata de graficul asumatLucrarile la o autostrada din Romania sunt in avans fata de graficul asumat

Frica ingrasa, lasitatea slabeste...Frica ingrasa, lasitatea slabeste...

13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei13 secrete din psihologie care te ajuta sa comunici cu oricine si sa obtii ceea ce vrei

Pasi de urmat cand crezi ai fost infectat cu coronavirus

Campania anuala de vaccinare antigripala gratuita a Ministerului Sanatatii, continua

Persoanele infectate cu noul coronavirus sunt cel mai susceptibile de a transmite virusul in primele 5 zile

AstraZeneca anunta ca vaccinul sau anti-coronavirus are o eficienta de pana la 90%

OMS nu recomanda Remdesivir in tratarea pacientilor cu COVID-19

Este eficienta stimularea sistemului imunitar?

Telemedicina a devenit oficiala si in Romania! Ce servicii medicale video pot fi acordate de la distanta

Beneficiile cremelor anticelulitice

Donarea de plasma in cazul COVID-19

De ce nu scap de raceala? Cauze ale racelii prelungite

OMS: Izolarea nu ar mai fi necesara daca 95% din populatie ar purta masca

Top 10 alimente care sustin sistemul imunitar

Cum afecteaza pandemia de coronavirus psihicul copiilor si adultilor?