Diabetul zaharat, dusmanul tacut

Publicat: 05 Aprilie 2013 | Actualizat: 05 Aprilie 2013

Ce este diabetul si de ce trebuie sa ne temem de el?


Diabetul zaharat este o afectiune caracterizata de cresterea valorilor glicemiei (zahar in sange). De cele mai multe ori, boala se instaleaza fara nici un semn sau simptom. Cand apar simptomele, este vorba fie de un dezechilibru sever, fie deja de aparitia complicatiilor (dupa ani de evolutie tacita).

Complicatiile cronice sunt atat microvasculare (retinopatia diabetica-risc de orbire, neuropatia diabetica-risc de amputatii, boala renala de cauza diabetica), cat si macrovasculare (infarct miocardic, accident vascular cerebral, boala arteriala periferica).

De aceea screening-ul acestei afectiuni joaca un rol vital. Pentru a depista aceasta patologie e nevoie de cele mai multe ori de o simpla analiza de sange (glicemie); alteori e necesara continuarea investigatiilor cu un TTGO (test de toleranta la glucoza oral) si hemoglobina glicozilata (o analiza de sange ce ne arata media glicemiilor in ultimele 6-8 saptamani).

Cine trebuie sa-si faca aceste analize?

In primul rand, orice persoana peste 45 ani. Apoi, orice persoana sub 45 ani, care prezinta si alti factori de risc - greutate mai mare decat normalul, antecedente in familie de diabet, grasimile mari in sange, femei cu diabet gestational in timpul sarcinii sau care au nascut copii mai mari de 4 kg, sedentarism, hipertensiune arteriala).

Orice glicemie peste limita superioara a normalului trebuie sa reprezinte un semnal de alarma, intrucat poate semnifica ceea ce numim ''prediabet'', adica riscul de a dezvolta diabet.

Cum putem preveni instalarea acestui dusman tacut?

In primul rand, ar fi bine sa modificam obiceiurile alimentare, in sensul:
- cresterii cantitatii de fibre din dieta (legume, fructe, cereale integrale, paste integrale, orez brun, paine integrala);
- reducerea aportului de grasimi animale, cu sporirea consumului de lactate degresate, carne de pui, curcan,vita;
- cresterea aportului de peste, ce contine acizi grasi omega 3;
- evitarea alimentelor de tip fast food, bogate in grasimi saturate si transhidrogenate, pline de glucide rafinate si fara fibre;
- consumul cat mai rar de dulciuri si alte produse rafinate si inlocuirea lor cu deserturi pe baza fructe, cereale integrale, nuci,migdale, fructe confiate;
- un stil de viata echilibrat - 3 mese principale si eventual 2 gustari;
- reducerea portiilor de alimente (cand e cazul).

Un aspect important este scaderea ponderala cu cel putin 7% din greutatea actuala (la persoanele supraponderale sau obeze).
Un rol cheie il are miscarea, sub orice forma, minim 30 minute zilnic (de exemplu mers pe jos).

Exercitiul fizic are rol atat in controlul greutatii, cat si in controlul glicemic si ameliorarea insulinorezistentei. Un stil de viata sanatos, care cuprinde o dieta echilibrata, fara excese, alaturi de miscare si de controlul greutatii corporale reprezinta secretul preventiei diabetului zaharat tip 2.

Dr. Rosculete Dinu Mariana
Medic specialist Diabetologie
European Hospital
021.9880


Email
Clinici
recomandate

Citeste si despre:

OMS: Revenirea la “normalitatea” de dinaintea pandemiei nu reprezinta o perspectiva in viitorul apropiat!

Fructele in timpul dietei - de ajutor sau nu?

Anxietatea asociata COVID-19 poate produce insomnii. Iata cum te poti odihni mai bine in aceasta perioada

Cele mai bune activitati zilnice care ne pot imbunatati sanatatea mintala in timpul pandemiei

Cum este influentata starea de spirit de pandemia de coronavirus

Terapie naturala vara, pentru imunitate buna toamna si iarna

Ingrijeste-ti ficatul in mod natural

Fereste-te de diaree si indigestii in vacante

Tulburarea bipolara poate sa afecteze relatiile?

Cum si de ce trebuie sa porti masca de protectie?

Reda natural mobilitatea si flexibilitatea articulatiilor

Sfaturi utile pentru a scapa de dermatita seboreica infantila

Sanatatea mentala si pandemia