Care este legatura dintre anxietate si pierderea apetitului alimentar?

Publicat: 22 Mai 2020 | Actualizat: 22 Mai 2020
Consultant: Dr. Ovidiu Balaban-Popa
Medic psihiatru
Clinica: Spitalul Militar Central

Ce este anxietatea


Anxietatea este o afectiune ce produce schimbari ale apetitului in cele mai multe dintre cazuri. Astfel, unii oameni cu anxietate tind sa consume cantitati prea mari de alimente sau sa manance multa hrana nesanatoasa, in timp ce altii isi pierd semnificativ pofta de mancare atunci cand se simt stresati sau anxiosi.

Anxietatea este o tulburare de sanatate mintala care afecteaza un numar foarte mare de persoane la nivel mondial in fiecare an, iar modificarile de apetit completeaza adesea tabloul clinic al acesteia. In continuare sunt prezentate mai multe detalii despre legatura dintre anxietate si pierderea apetitului alimentar, precum si date despre unele remedii si tratamente ce ar putea fi de ajutor.

Anxietatea si inhibarea apetitului alimentar

Cand o persoana incepe sa se simta stresata sau nelinistita, corpul sau va elibera anumiti hormoni specifici. Acesti hormoni activeaza sistemul nervos simpatic si declanseaza un raspuns de tip „lupta sau fugi”.

Raspunsul „lupta sau fugi” este o reactie instinctiva de aparare care incearca sa pastreze organismul in siguranta si departe de potentialele amenintari. Asadar, acest tip de raspuns va pregati fizic corpul pentru a ramane si pentru a lupta impotriva factorului stresant sau va lua fuga ca cea mai buna metoda de a ramane in siguranta.

Cresterea brusca a hormonilor de stres are mai multe efecte fizice. De exemplu, cercetarile sugereaza ca unul dintre hormoni, adica hormonul eliberator de corticotropina (CRH), afecteaza sistemul digestiv si poate duce la inhibarea apetitului.

Un alt hormon, cortizolul, creste secretia de acid gastric pentru a accelera digestia, astfel incat individul in cauza sa poata lupta sau fugi mai eficient. Constipatia, diareea, indigestia si greata sunt alte simptome digestive ale raspunsului de tip „lupta sau fugi”. In plus, se pot asocia hipertensiunea arteriala, accelerarea ritmului respirator si accelerarea ritmului cardiac.

De asemenea, pot sa apara tensiune musculara, tremor, paloare sau inrosire a pielii. Unele dintre aceste manifestari fizice pot fi atat de incomode incat oamenii nu vor mai avea o dorinta crescuta de a manca. Spre exemplu, persoanele ce sufera de indigestie considera uneori ca doar ganditul la mancare este neplacut si deranjant.

Mancatul in exces vs. pierderea poftei de mancare

Persoanele care sufera de anxietate pentru perioade lungi de timp au mai multe sanse de a avea niveluri crescute pe termen lung de hormoni eliberatori de corticotropina in organism. Drept urmare, acesti indivizi pot avea mai multe sanse ca pofta lor de mancare sa fie inhibata. Pe de alta parte, persoanele care prezinta anxietate mai rar sunt mai susceptibile de a cauta confort si eliberare prin exces alimentar.

Este important de cunoscut faptul ca toata lumea reactioneaza diferit la anxietate si stres, indiferent daca aceasta este cronica sau pe termen scurt. De fapt, chiar si aceeasi persoana poate reactiona diferit la anxietatea usoara si la cea ridicata. Un nivel mic de stres poate, de exemplu, sa determine mancat excesiv la o persoana, in timp ce o perioada de anxietate severa poate induce o inhibare semnificativa a apetitului alimentar. Totusi, o alta persoana poate raspunde exact invers daca este supusa la stres si anxietate.

Un alt aspect important ce trebuie adus in discutie implica genul unei persoane. Barbatii si femeile pot reactiona diferit la anxietate din punct de vedere al alegerilor si al consumului alimentar. Un studiu de specialitate indica faptul ca femeile pot consuma mai multe calorii atunci cand sunt anxioase comparativ cu barbatii. De asemenea, studiul coreleaza nivelurile crescute de anxietate cu un indice de masa corporala mai mare la femei, dar nu si la barbati.

Remedii si optiuni de tratament

Persoanele care prezinta o pierdere a apetitului alimentar din cauza anxietatii ar trebui ia masuri pentru a rezolva problema. Pierderea apetitului pe termen lung poate duce la probleme de sanatate, astfel incat se poate apela din timp la anumite remedii si tratamente.

Intelegerea anxietatii

O metoda eficienta de a lupta cu anxietatea consta in intelegerea ei. Intelegerea faptului ca anumiti factori declanseaza senzatii fizice neplacute poate ajuta la reducerea anxietatii si a simptomelor sale. De asemenea, constientizarea factorilor declansatori poate duce la evitarea lor cu mult mai mult succes, dar si la confruntarea cu acestia.

Abordarea surselor de anxietate

Abordarea surselor de anxietate poate sa para inspaimantatoare. Cu toate acestea, identificarea si confruntarea factorilor stresanti ar putea duce la recapatarea poftei de mancare. In cazul in care expunerea la agentii cauzali este prea dificila sau anxietatea nu se reduce in ciuda incercarilor facute, colaborarea cu un terapeut poate fi o solutie eficienta.

Gestionarea stresului

Stresul lasat necontrolat poate dauna sanatatii unui individ. Exista mai multe tehnici ce pot reduce sau controla in mod eficient stresul si simptomele anxietatii, inclusiv pierderea apetitului. Exercitiile de respiratie profunda, meditatia, relaxarea musculara progresiva si terapia prin muzica reprezinta doar cateva exemple de modalitati prin care stresul poate fi gestionat in mod optim.

Alegerea unor alimente nutritive si usor digerabile

Daca oamenii nu pot manca mult, ar trebui sa se asigure ca ceea ce mananca include un numar crescut de nutrienti. Supele ce contin surse de proteine, supele cu legume si smoothie-urile din fructe si legume sunt alegeri bune. De asemenea, se poate opta pentru alimente usor digerabile, deoarece acestea nu vor deranja sistemul digestiv. Exemplele includ orezul, cartofii, legumele gatite la aburi si sursele de proteine slabe.

Persoanele cu simptome de anxietate, dar si populatia generala, ar trebui sa evite alimentele bogate in grasimi, sare sau zahar, dar si alimentele care sunt dificil de digerat, mai ales alimentele puternic procesate. In plus, specialistii recomanda limitarea consumului de bauturi ce contin cofeina si alcool, deoarece acestea provoaca adesea probleme digestive.

Adoptarea unui program optim de luat masa

Adoptarea unui program regulat de luat masa poate ajuta organismul si creierul sa isi formeze un mod mai adecvat de a dezvolta semne de foame. Persoanele care nu au pofta de mancare trebuie sa incerce sa manance portii mici, iar ulterior vor observa ca portiile pot fi crescute, deoarece apetitul va reveni.

Adoptarea unui stil de viata sanatos

Atunci cand o persoana este nelinistita, este dificil sa faca efort fizic sau sa doarma. Cu toate acestea, atat somnul, cat si activitatea fizica pot reduce anxietatea si pot creste pofta de mancare.

Stabilirea unui program regulat de somn este foarte importanta, iar incercarea de a dormi suficient in fiecare noapte poate fi de ajutor. De asemenea, exercitiile fizice trebuie realizate frecvent, chiar si daca sunt de intensitate mica. Ulterior, durata si intensitatea activitatilor ar putea sa creasca.

Alte cauze ale pierderii apetitului alimentar

Anxietatea nu este singura cauza a pierderii apetitului alimentar. O alta cauza de ordin psihiatric este depresia. Totusi, trebuie stiut ca si depresia poate fi insotita de lipsa poftei de mancare sau de cresterea apetitului alimentar. Anumite afectiuni medicale, precum diabetul sau cancerul, pot duce la reducerea apetitului alimentar. Acelasi lucru este valabil si in cazul gastroenteritei, deoarece aceasta produce simptome neplacute, cum ar fi varsaturile si diareea.

Exista si anumite situatii ce pot produce scaderea apetitului alimentar. Exercitiile fizice intense ar putea avea acest efect, deoarece pot produce greata si varsaturi. Sarcina ar putea, de asemenea, sa duca la lipsa poftei de mancare, mai ales atunci cand exista greturi matinale. Chiar si anumite medicamente pot fi incriminate pentru lipsa senzatiei de foame, in unele cazuri acest efect fiind produs de efectele adverse, precum greata, diareea sau constipatia.

Imbatranirea este un proces fiziologic si care vine la pachet cu numeroase schimbari. Inhibarea poftei de mancare este frecventa in randul adultilor mai in varsta, posibil din cauza pierderii gustului si a mirosului. Totusi, imbatranirea se asociaza de multe ori cu anumite boli si cu un consum mai ridicat de medicamente, lucruri ce pot reduce si mai mult apetitul.

Concluzii

Anxietatea este o afectiune ce poate duce la scaderea sau cresterea apetitului. Aceste efecte se datoreaza in primul rand modificarilor hormonale ale organismului, dar unele persoane pot evita consumul de alimente ca urmare a unor manifestari fizice produse de anxietate.

Persoanele anxioase ar trebui sa discute cu medicul, deoarece acesta poate oferi cele mai bune optiuni de tratament. Odata ce persoana cu anxietate isi va trata problema, pofta de mancare va reveni la normal. Fara tratament, pierderea apetitului pe termen lung si anxietatea prelungita ar putea avea consecinte grave asupra sanatatii.

Bibliografie:
Anxiety and loss of appetite: What is the link?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/327437


Facilitati de tratament

Clinici si cabinete medicale

Cabinet Psihoterapie Iulia Ciornei
Tel: 0755191265
Bucuresti, Zona Piata Universitatii

Medici

Psihoterapeut Iulia Ciornei Iulia Ciornei
Psihologie - Cabinet Psihoterapie Iulia Ciornei
Bucuresti, 0755191265

Servicii si oferte medicale

Email
Clinici
recomandate
Medici
recomandati
Servicii
specializate

Citeste si despre:

Dependenta de alcool si abuzul de droguri la adolescenti

Tratamentul cancerului de colon - combaterea efectelor secundare

Ulcerul venos se poate vindeca!

Bolile de inima: simptome specifice

Influentarea sarcinii prin expunerea accidentala la substante toxice

10 sfaturi pentru prevenirea disfunctiilor erectile