Uleiul de cocos, o optiune sanatoasa pentru gatit

Publicat: 13 Decembrie 2011 | Actualizat: 24 Ianuarie 2012
Autor: SfatulMedicului

Generalitati


Oricum ar fi gatit un produs alimentar, exista riscul aparitiei unor inconveniente ca urmare a efectelor temperaturilor ridicate asupra alimentelor. Una din cele mai bune solutii pentru rezolvarea acestei probleme este utilizarea uleiului de cocos.

Acesta este destul de stabil la temperaturi inalte, ofera beneficiul scaderii in greutate, stimuleaza sanatatea inimii si ajuta la mentinerea nivelurilor normale de colesterol.

Dintre multiplele tipuri de ulei, uleiul din nuca de cocos este una din cele mai bune alegeri pentru gatit, deoarece acesta este bogat in grasimi saturate (peste 90%), ceea ce inseamna ca este mai putin predispus la deteriorare atunci cand este incalzit la temperaturi inalte.

Stai informat cu privire la evolutia epidemiei de Coronavirus in Romania! Protejeaza-te pe tine si protejeaza-i pe ceilalti respectand masurile de prevenire recomandate de autoritati.

Uleiul de masline vs uleiul de cocos

Desi mass-media promoveaza uleiul de masline ca fiind cel mai sanatos, acesta isi schimba proprietatile la temperaturi ridicate. Uleiul de masline este, in primul rand compus din grasimi monosaturate. Acest lucru inseamna ca are o legatura dubla de acizi grasi in structura sa.

Desi grasimile mononesaturate sunt mai stabile decat cele polinesaturate, supra-abundenta de acid oleic din uleiul de masline creaza un dezechilibru la nivel celular asociat cu un risc crescut de cancer mamar si boli de inima. Uleiul de masline este o alegere inteligenta atunci cand este inclus in dieta, fara sa fie incalzit.

Uleiurile polinesaturate care includ uleiurile vegetale cum ar fi cel de porumb, soia, floarea soarelui si rapita sunt printre cele mai nocive uleiuri atunci cand sunt folosite la pentru gatit, din cauza acizilor grasi trans-indusi in timpul procesului de hidrogenare. Consumul acestora poate creste pericolul bolilor cronice, cum ar fi cancerul de san si bolile de inima.

Uleiul si gasimile

Cum se poate vedea in tabelul de mai jos, uleiul de cocos contine cea mai mare cantitate de grasimi saturate, dintre toate uleiurile comestibile. Termenul de grasimi saturate nu trebuie sa ingrijoreze. Mai multe studii au demonstrat ca o dieta saraca in grasimi nu este raspunsul optim pentru prevenirea bolilor cardiovasculare.

Tip de ulei Grasimi monosaturate Grasimi polinesaturate Grasimi saturate
Canola 58.9 29.6 7.1
Cocos 5.8 1.8 85.5
Porumb 12.7 58.7 24.2
Floarea soarelui 22 74 4
Seminte de struguri 16.1 69.9 8.1
Masline 77 8.4 13.5
Palmier 37 9.3 49.3
Ulei de palmier Kernel 11.4 1.6 81.5
Arahide 46.2 32 16.9
Sofranel 12.6 73.4 9.6
Susan 39.7 41.7 14.2
Soia 23.3 57.9 14.4

Concluzii

Pentru gatit, uleiul de cocos poate fi folosit oricand in locul margarinei, untului, uleiului de masline sau oricarui alt tip de ulei, cu toate acestea. Chiar si uleiul de cocos poate fi diferit, in functie de tipul nucilor de cocos utilizate pentru obtinerea lui, a proceselor de fabricatie utilizate etc.

Cele mai multe tipuri de ulei de cocos din comert sunt rafinate, decolorate, deodorizate si contin substante chimice utilizate in procesul de prelucrare. De aceea, pentru efecte benefice asupra sanatatii se recomanda consumul de ulei de cocos virgin, certificat organic, nehidrogenat.


Email

Cum ne protejam de alergia la ambrozie?Cum ne protejam de alergia la ambrozie?

Citeste si despre:

Care este cel mai bun ulei pentru gatit

Iulie – septembrie, sezonul alergiei la Ambrozie. Cum ne protejam?

Importanta Vitaminei C pentru organism

Infertilitate? Exista solutii naturale pentru aceasta problema!

Alimente sanatoase care va ajuta sa castigati in greutate

Psoriazisul si legatura lui cu depresia